Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Motu 8 Pre eller Saffire Pro 10 i/o

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Tänker uppdatera min lilla studio. Kör en ibook g4 med Mbox nu, men funderar på en Macbook med Motu eller ett Saffirekort. Vilket kort kan ni rekomendera, och räcker macbooken till för att köra in 8 kanaler samtidig? Funderar även på den nya imacen.
Just nu är jag helt vilsen. Snälla tipsa mig lite!! Ska börja att spela in mitt band, och det är ny mark för mig.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-11-30 22:15

tjena

jag har kört 8 pre och saffire 26 i/o i ett AB-test. Saffireserien låter skitbra, fina preamps och bra omvandlare men tyvärr är drivrutinerna värdelösa. Antar att det är samma software till både 10 och 26 i/o. Jag har haft stora problem med både stationär G4, ibook G4 och MacBook. Klick och pop, okontrollerbar latency och dropouts mitt under insp. Oanvändbart.

Motu har rock solid drivrutiner, men preamparna är inte alls lika bra som i saffire. Låg gain och lite brusigt.

jag har ägt båda och returnerat båda.

Kolla in RME fireface eller TC´s nya serie....

Ursprungligen av august:

tjena

jag har kört 8 pre och saffire 26 i/o i ett AB-test. Saffireserien låter skitbra, fina preamps och bra omvandlare men tyvärr är drivrutinerna värdelösa. Antar att det är samma software till både 10 och 26 i/o. Jag har haft stora problem med både stationär G4, ibook G4 och MacBook. Klick och pop, okontrollerbar latency och dropouts mitt under insp. Oanvändbart.

Motu har rock solid drivrutiner, men preamparna är inte alls lika bra som i saffire. Låg gain och lite brusigt.

jag har ägt båda och returnerat båda.

Kolla in RME fireface eller TC´s nya serie....

Tjena!
Tack för ditt blixtsnabba svar. Nu är jag ännu mer förvirrad..ha-ha!
Har Firefacet 8 mic preampar?

Kan instämma att 8pre har mycket bra drivisar. Det jag saknar är ytterligare stereo digitala in/utgångar typ AES/EBU eller SPDIF. Nu måste man offra ADAT optiskt om man vill köra in en extern digitalburk, tex AD omvandlare. Huruvida micpreamparna är bra eller inte kan jag inte bedömma men för 5000:- spänn delat på 8 preamps så kan man ju inte begära mycket mera kvalitet. Om man har råd med någon tusenlapp till så är ju MOTU 896HD prisvärt numera.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-03 17:22

Hej !

Beträffande pre amps så låter de flesta jämförbart i detta pris segment, focusrite pre amps
låter ok för priset , motus är lite "gryniga" läs brusiga, en annat kort är tc s konnekt serie
konnekt 24 d, konnekt live. Deras pre amps låter väldigt rent lite "digitalt" skulle jag villja säga.
Förvänta dig inga mirakel i denna prisklass både pre amps och A D brukar stryka på foten
när det rör sig om dessa summor. Om pre amps är viktiga för dig spara lite pengar och köp
en bra sådan, på så vis sparar du både pengar genom att inte ständigt konsumera och
uppgrada till bättre pre amps hela tiden. Det lönar sig att köpa bra kvalitet från början, skillnaden
är klart märkbar både i din egna tillfredställelse och i din plånbok, hur många gånger ska man köpa om samma saker och i slutändan betala ett betydligt högre pris än om man hadde
köpt kvalitet från början !

Jag kan verkligen rekomendera detta kort http://www.apogeedigital.com/products/duet.php det har inte 8 in/ut inga preamps men den har något som de flesta saknar LJUDKVALITET
bra DA ,så pass bra att man börjar titta lite snett på sitt gammla kort ( RME fireface 800) trots att
bägge firmorna kör med samma AD/DA i sina mellan skikts kort http://www.asahi-kasei.co.jp/akm/en/product/ak5393/ak5393.html. Med ett sådant kort till din macbook och exempelvis en sådan här pre amp http://www.uaudio.com/products/analog/SOLO610/index.html så finns det inga tekniska hinder att fånga ljud på ett superbt sätt. Jag är av den gammla skolan och ansera att man får betydligt bättre seperation och bibehållen dynamik
när man spelar in ljudkällor antingen i mono eller stereo en och en, i motsats till att spela in
8 eller fler kanaler på en gång, således behöver man sällan mer än en stereoingång/utgång på
ett kort. Kvalitets skillnaden kan vara slående ibland, eftersom att budgetljudkort har märkbart
högre interferens och sämre ADs, och brusar betydligt mer än ett dyrare kort .Men om du behöver ett bra billigt kort snabbt ,måste jag rekomendera tc konnekt 24 d, i mina öron slår den
de flesta nuvarande småkort i denna prisklass.

Senast redigerat 2007-12-06 03:15

Jag tackar för alla inlägg, och blir imponerad av er kunnighet!!
Om ni har fler tips, så mottages de med glädje!
/ Johnny

Jag kör med macbook och ett motu 8pre kort. Funkar kanon är inget som helst krångel. Och det är absolut inget fel på motus preampar med tanke på prisklassen. Mer för pengarna tror jag är svårt att få.

Har haft det vanliga Saffire och kör nu MOTO 828 mk2.

Antar att det är samma pre-amps i dom olika modellerna, och i så fall är Saffire snäppet vassare. Lite klarare och renare. Men MOTU duger bra för min del.

Senselessrecordings använder du en extern hårddisk, eller klarar ibookens egen av jobbet? Jag tänker på den låga hastigheten 5400.

Ursprungligen av Johnny Love:

Senselessrecordings använder du en extern hårddisk, eller klarar ibookens egen av jobbet? Jag tänker på den låga hastigheten 5400.

Kör med extern firewire. Har dock kört något jobb med den interna men tyvärr funkar det inte spec. bra. Får mycket konstiga problem som jag aldrig har annars.

Se jag rekommenderar helt klart att köra med en firewire disk.

Tack till alla vänliga människor. Inatt gjorde jag slag i saken och beställde en Imac.
Hoppas att det va ett rätt beslut iallafall.
/ Johnny

Du vet att det är problem med Firewire-chipet i Imac? FireFace 400/800 fungerar t ex inte 100 med dem.

AJ DÅ!!!! Skit. Sitter med imacen framför mig, och är uppspelt. Det var ju inte så kul att höra. Funkar det med Motu 8 pre tror du?

Lite sent svar nu någon månad efter sista inlägget men det kanke kan ge någon hjälp ändå.

va i samma sits och valde mellan just dom korten för någon månad sedan men beslöt mig till slut för att köpa saffirekortet och visst låter det riktigt snyggt och rent, ljudet är det verkligen inget fel på...men drivrutinerna är verkligen hemska. jag kan itne komma ihåg en enda dag då det inte har jävlats. har haft konstant kontakt med supporten sedan jag köpte kortet för lite mer än 1,5 månad sedan. jag kör på en pm g5 1.8 med 2,5gb ram..så det borde ju funka tycker man...men jag får meddelande om allt möjligt i logic redan vid 3 spår med eq på. latencyn är väldigt variabel den ocskå. allt gick som en dans tidigare med det inbyggda ljudkortet, 29spår med 4-5 effekter på varje kanal utan problem...

jag har inte hört hur Pre8 korten låter men kan bara säga att du får garanterat mer gjort med det kortet och det fungerar säkerligen bättre än vad saffirekortet gör. det är väldigt synd eftersom ljudet i preamparna enligt mitt tycke låter otroligt bra.

Latencyproblem med Motu 896 Hd

Nån som är vass på latencyproblem?
Får lite för mycket vid inspelning av bas och gitarr, och det är du otroligt störigt. Är inte så hemma på inställningar, och jag har försökt lite olika saker, men utan gott resultat.
/ Johnny

Hej TECHNIC!
Jag köpte ett begagnat Motu 896hd. Har provat det med min nya imac, och det verkar funka bra. Samma pengar som för Saffire, så jag tror att det var ett bra köp. Däremot så fick jag lite för mycket latency när bas och gitarr skulle läggas. Är det nån som är vass på det?/ Johnny

Beror troligtvis på Agere-kretsarna. Vissa ljudkort funkar inte alls och andra funkar men man kan inte komma ned i lika låg latency som men Texas Instrument. Det är väldigt många som väntar på svar från Apple då det rycktas om att alla Macar kommer att få Agere...

1
Bevaka tråden