Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Överblick är det nya OpenDoc

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-28 22:59

En gång i tiden jobbade Apple på ett helt nytt sätt att tänka på i datorer: OpenDoc. I stället för att man hade dokument med olika filtyper som redigerades i olika program, skulle man bara ha allmänna dokument. Dessa skulle öppnas i en allmän redigerare, ett slags allmänt ramverk för dokument, och till det skulle det finnas olika plugin. T.ex. skulle man inte öppna Adobe Photoshop för att redigera bilden, utan istället öppna det allmänna dokumentet i den allmänna redigeraren och redigera bildinformationen i dokumentet med hjälp av verktygen från Photoshop-pluginet och textinformationen med verktygen från Word-pluginet.

Jag var för liten då för att minnas varför OpenDoc-projektet lades ner och varför vi i dag har exakt samma instängda sätt att tänka på när det gäller datorer, som vi hade i begynnelsen. Men nu händer det grejer igen.

Överblick! I Leopard har vi nu möjligheten att öppna alla vanliga filtyper snabbt och snyggt utan något speciellt program. Med ett snabbt tryck på mellanslag spelar det ingen roll för mig som användare vad för skum jäkla "filtyp" saken jag trycker på är av. Den kommer bara upp direkt. Och hur klarar detta ramverk vid namn Överblick av att öppna så många olika sorters data? Jo med plugin.
I dag kan vi ju endast läsa data med Överblick. Men det är ju mer eller mindre självklart att tids nog kommer man även kunna redigera mer och mer i det läget.
Och när vi väl kan redigera i Överblick (och ramverket har bytt namn kanske), är det bara det där "allmänna" dokumentformatet som behövs innan vi i praktiken har OpenDoc.

Vad är era tankar? Är Överblick bara en ny liten praktisk funktion i Leopard eller är det början på en stor reformation av datoranvändandet?

• Medlem
  • Umeå
  • 2008-01-28 23:40

En viss förenkling av opendoc om det jämnförs med quicklook - Opendoc var motsvarighet till OLE med yterliggare funktioner och handlade om typlösa dokument där ett dokument kunde bestå av flera olika komponenter från olika program och program tillverkare - tänk ett dokument med en bild skapad i photoshop och en databas från filmaker - klicka i någon del av dokumentet så ändras menyerna och gui för att redigera respektive.

Quicklook är praktisk för att söka och få överblick av dokument - men något opendoc är det inte, gjort för att bara skåda. Men för eller senare så kommer opendoc paradigmen bli aktuell i ny form men inte på ett antal år, skulle dock inte bli förvånad om ett sådant ramverk skulle finnas inom 5 år - tänk websidor, office, iWork, Adobe CS. Inom tillverkare förekommer återvinning av mjukvara fråga är bara när olika tillverkare ska bli bättre på att låta sina program samverka med andras.

p.s. De motorer som quicklook använder är importfiltrern för iWork d.s.

Jag skulle gärna vilja säga något smart här men kan inte sortera tankarna riktigt..

Vad ska man säga om Quicksilver? Kan man anse att Quicksilver är ett komplement till Överblick (Quicklook), eller är det tvärtom? Kan Quicksilver sägas vara en "OpenDoc-lösning"? (Jag har aldrig satt mig in i hur Quicksilver fungerar om sanningen ska fram.)

'services' är väl lite opendocigt...?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-29 07:54

tok: Ja, nu är QuickLook bara till för att skåda. Men är det inte ganska logiskt att tänka sig att man i 10.6 kommer kunna göra enklare redigeringar i det läget?
Än så länge har vi inte OpenDoc, men själva konceptet är nu här igen, med informations-centrerade system istället för program-centrerade.

Snabeldrake: Quicksilver är ju en ny metod att hitta sin information – inte öppna eller redigera den. Men visst vi har samma tänkande där – informations-centrerat. Användaren behöver inte bry sig om var informationen finns (som filer i Finder, som bokmärken, i iTunes-bibblan, i iPhoto, i Senaste-menyn, etc) utan behöver bara veta vad vad det är för information.
Att Apple med Spotlight närmar sig Quicksilver-tänkandet visar ju ytterligare att de nog är på väg åt det informations-centrerade hållet.

1
Bevaka tråden