Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Felaktiga rättigheter på hemkatalogens "Sites"-mapp

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-01-31 23:30

Det är något konstigt med rättigheterna på min hemmamapps Webbsidor. Det gör att jag inte kan surfa till den. Gruppen med läsrättigheter heter "(okänt)" isf "Staff" på de andra användares webbmappar (som funkar).
"Det är väll bara att rätta till det" tänkte jag. dessvärre dyker Finder (OSX 10.5.1) så fort jag rör på delningens +/- knapparna efter autentisering.
Finns det ett annat sätt att rätta till detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 20:49

Jag hittade det lilla programmet iRepair som gjorde precis vad jag ville: återställde "gruppen" från okänd till Staff.

Enda kruxet är att detta löste inte mitt egentliga problem. Jag kan fortfarande inte surfa till min egen användarwebbplats:

Citat:

Forbidden
You don't have permission to access /~pichia/ on this server.

Detta även om jag klickar på länken som systeminställning>delning>webbdelning serverar mig när jag slår på webbdelning där.

Att komma åt rotens webbplats eller andra användares webbplatser på samma dator är inget problem.

Har någon ett tips om var felet kan ligga?

Allt innehåll i min nuvarande användarwebbplats har jag kopierat över från min gamla dator där jag hade ett annat användarnamn. Kan det påverka situationen? Rättigheterna på varje fil verkar vara rätt, dock.:tveksam:

Du har kanske inte satt läsrättigheter på din hemkatalog, utan det spelar det ingen roll vad du satt på Sites-katalogen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-03 22:14
Ursprungligen av Marcus K:

Du har kanske inte satt läsrättigheter på din hemkatalog, utan det spelar det ingen roll vad du satt på Sites-katalogen.

Det var tydligen samma konstiga rättigheter på den nivån. Jag rättade till det även där. Stängde av och satte på webbdelning. Men det är fortfarande samma fel...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-04 21:52

Nu har jag löst det!

Efter lite vidareforskning på Apples support-forum...

När man uppgraderar till Leopard från Tiger verkar inte alla Apache-filer kopieras över ordentligt.

Säg att mitt användarnamn/kontonamn är pichia. Då finns det en configurationsfil för Tiger/Apache 1 under /etc/httpd/users/ som heter pichia.conf som måste kopieras till ett nytt ställe för Leopard/Apache 2: /private/etc/apache2/users.

I terminalen:

sudo cp /etc/httpd/users/pichia.conf /private/etc/apache2/users

Starta om datorn (eller bara Apache genom terminalen), och vips funkar allt igen.;)

Till det smålustiga i sammanhanget är att datorn var egentligen alldeles ny. den levererades med Leopard men hade Tiger förinstallerad. Vad som hände är att jag skapade min användare redan i Tiger, när datorn slogs på första gången innan uppgraderingen, varvid det där lilla felet uppstod när Leopard installlerades. De andra användare på datorn är skapade efter uppgraderingen och blev rätt från början.

Fy, fy Apple att inte hantera det här snyggare...

1
Bevaka tråden