Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Va! Virus på Macen? (eller...)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av mjarnefur:

Med tanke på att Symantec lagt ner åtskilliga riksdaler i att utveckla ett virusprogram till OSx bör det finnas en risk iaf. Annars kommer det väl med all säkerhet att komma (hrm symantec).

Var det ironi där?

Att Symantec utvecklat ett program säger väl bara att de ser en business i det.
Mycket på denna planter tas fram utan att det minsta behov egentligen finns...

"One can never prove a negative."

Grundregel inom vetenskapsteori. Micke_jnkg, du har fel.

Med ditt antagande så påstår jag att i asteroidbältet finns det fullt med flygande tekannor och jag anser att du har bevisbördan att ("vetenskapligt") bevisa att jag har fel.

  • Medlem
  • 2008-01-31 00:19
Ursprungligen av Goflorp:

Med ditt antagande så påstår jag att i asteroidbältet finns det fullt med flygande tekannor och jag anser att du har bevisbördan att ("vetenskapligt") bevisa att jag har fel.

Den som anser detta är korkad och jag anser att du har bevisbördan att ("vetenskapligt") bevisa att jag har fel.

De som påstår att det inte lönar sig att skapa virus till Mac OS X, då användarskaran är för liten, har tydligen missat de enormt stora tävlingar som sätts upp lite då och då, och som går ut på att skapa det första ordenliga viruset till OS X. För att inte tala om äran man skulle få (i vissa kretsar, givetvis).

Så lönar sig gör det nog, och motivation finns. Det säger ju en hel del om hur pass säkert OS X är.

Alla som tror att det är lika lätt att få virus i os x som i windows borde ju gå igenom grunderna för hur ett OS fungerar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-06 23:19

haha : P vad gullit : ) hur startar man diskutions ämne? jag vill oxo : ( är det någon här som vet?

Ursprungligen av Myokom:

haha : P vad gullit : ) hur startar man diskutions ämne? jag vill oxo : ( är det någon här som vet?

Vad är det som är gulligt?

Hur man startar en ny diskussion? Ja, man lär sig att stava till diskussion, och sedan klickar man på "Ny diskussion".

Men starta tråden i rätt forum!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad är det som är gulligt?

Jag tror det gulliga var första inlägget i denna tråd, om det lilla tvåfotade viruset med lånad trådlös mus...och ja barn är gulliga, barn och macar är ännu gulligare

men... "diskussionsämne" då?

Ursprungligen av micke_nkpg:

Ni kan vara lugn, virus kommer komma i lika hög utsträckning som til win. Dethandlarom att det idag finns för lite förtänst att skapa virus pga det är för få användare (underlag) för att det ska löna sig.

Ju flera användare, ju flera kommer göra hackförsök och ju flera kommer lyckas. Lyckas folk skapa virus til linux så är mac inte långt borta.

"För litet underlag"-teorin har vi hört i många år nu. Men det är mycket möjligt att du har rätt, att det kommer massor av virus så småningom.

Men jag (och många andra Mac-användare) föredrar nog att avvakta tills vi vet att det finns reella hot, och först då börja oroa oss och agera utifrån hur det hotet verkligen ser ut.

För om man hela tiden skulle gå omkring och oroa sig för, och vidta åtgärder mot, alla saker som kan komma någon gång (imorgon / om ett år / om 10 år / kanske aldrig), så skulle man inte göra något annat...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

"För litet underlag"-teorin har vi hört i många år nu. Men det är mycket möjligt att du har rätt, att det kommer massor av virus så småningom.

Folk säger att det inte finns tillräckligt stor marknad för att tjäna pengar på virus. Tänk om samma sak gällde för vanlig mjukvara. Bäst att ringa runt till alla som skriver kommersiella program till Mac OS X. Tänk om de inte vet att man inte kan tjäna pengar genom att inrikta sig på Mac-användare!

Citat:

Security by Obscurity.
Windows Enthusiasts like to repeat that the only reason Macs aren’t plagued with a Windows-like security crisis is because there aren’t enough people interested in attacking Macs. With an active installed base of more than 20 million Mac users, about half of which are in the US, it does make sense for spammers to target attacks at the nearly 1,000 million Windows PCs on the planet, about a quarter of which are in the US.

The fact that Windows is a big, easy target does help the Mac platform remain unattractive to attacks. A related fact is that there are lots of ready-to-deploy malware delivery tools for Windows. Of the hundreds of thousands of known Windows viruses, there are less than 100 that are responsible for nearly all damage suffered by users. They simply keep getting reused because they work.

There are no viruses for Mac OS X. Of course, there is no magical barrier that prevents malware from being developed for Macs; it is trivial to create a Mac application or script designed to delete files or display ads. What prevents this potential from becoming a problem is that there are no easy ways to shove malware on users, install it without their knowing and in a way that is difficult to remove, and get it to automatically replicate and distribute itself.

This is easy to do on Windows. Malware installation can be automated using insecure methods Microsoft included to allow IT staff to distribute software. Once installed, malware can list itself in the byzantine Windows Registry so that it will automatically reinstall after the user tries to remove it. Poorly conceived scripting environments make it easy for viruses to replicate. Poor privilege control and unsecured network services make it easy for PCs to establish connections with other systems and propagate their infections.

Här är Daniel Eran Dilger's syn på saken från Roughly Drafted. http://www.roughlydrafted.com/2007/08/02/10-fas-10-apple’s-mac-and-iphone-security-crisis/

Bevaka tråden