Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre hörlurar till iPhone?

Tråden skapades och har fått 574 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vet någon vad frakten är från Fast Mac

Jag har nämligen fått mina Duo-Vibe och är på väg att sicka tillbaks dom och få pengarna tillbaka. tänkte kåpa en konverter med mick och andvända mina gamla hedliga SonyEricsson orginal lurar.

Min mic var trasig på min Duo-vibe. Annars bra ljud men hlea grejjen är ju micken och svars knappen.

H/Fredrik

Hörlurar med bra ljud?

Hej

jag tänker köpa en ipod nano till min farsas födelsedag. Han lyssnar mest på klassisk musik och är väldigt kräsen när det gäller ljudkvalitet. Jag undrar vilka hörlurar ni rekommenderar. är beredd att lägga ut med lite över 1000 kr.

På förhand tack /tobbe

Frågan är ju om han vill ha kåpor eller inear/snäckor?
Sedan måste jag ju bara säga att om han är kräsen så får du se till att hjälpa honom att rippa sin musik med ganska hög kvalitét/bitrate, om han inte redan gör det.

hälst in-ear fast om det speler stor roll på ljudkvaliteten så speler det int så stor roll

Min åsikt är ju att det absolut är lättare att få bra/fylligare ljud i kåpor(även mindre sådana).

Snälla. Hur du lyckades att inte se att det finns en tråd som handlar om EXAKT detta ämne tre centimeter ner i detta forum är för mig ett mirakel. Titta igen, ämnet heter
"Bättre hörlurar till iPhone?" och vi har pratat om det en vecka eller nåt...

  • Medlem
  • Torsby
  • 2007-11-11 14:05

Jag har slagit ihop tråden med den som redan fanns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-16 19:58

Jag har gjort mina själv. Tog orbinalsladd men lödde på ny snäcka med resp. element.
Blev kalasbra

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-02 18:54

q-Jays

Varför inte göra som jag gjort köpa q-Jays lurar med svensk design. Jays har speciella adapersladdar som passar i iPhone.
q-Jays har överlägset bra ljud dessutom med specialpris hos Webhallen just nu!

http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/10/jays-q-jays-review.php

http://www.wired.com/gadgets/portablemusic/magazine/test2007/pm_in_ear_headphones

http://reviews.cnet.co.uk/accessories/0,39100116,49293649,00.htm

Ursprungligen av Trued:

Varför inte göra som jag gjort köpa q-Jays lurar med svensk design. Jays har speciella adapersladdar som passar i iPhone.
q-Jays har överlägset bra ljud dessutom med specialpris hos Webhallen just nu!

http://www.anythingbutipod.com/archives/2007/10/jays-q-jays-review.php

http://www.wired.com/gadgets/portablemusic/magazine/test2007/pm_in_ear_headphones

http://reviews.cnet.co.uk/accessories/0,39100116,49293649,00.htm

Jobbar din bror där eller ?

Ursprungligen av Trued:

Varför inte göra som jag gjort köpa q-Jays lurar med svensk design. Jays har speciella adapersladdar som passar i iPhone.
q-Jays har överlägset bra ljud dessutom med specialpris hos Webhallen just nu!

JAYS q-JAYS Review

Wired Test 2007: Portable Media: In-Ear Headphones

Jays q-Jays Review on CNET UK

Hej!

Jag har köpt och använt ett antal både e -och- q-jays och avråder numera folk att köpa de här lurarna eftersom de är sjukt sårbara för fukt.

Jag skojar inte. Minsta mikroskopiska svettdroppe i öronkanalen när du tränar på gymmet resulterar (nästan omgående) i försämrad ljud och volymnivå. Membranen i lurarna är helt enkelt för dåligt isolerade. Ena ljudkanalen dör liksom direkt och man tänker "Inte nu igen!" "Ännu ett par dyra lurar man tvingas kasta" Det här har hänt mig flera gånger vilket gör att mitt tålamod för JoS-produkter är slut.

Ledsen om det här är hårda ord men om ett företag säljer en relativt dyr produkt som konsekvent går sönder under helt acceptabla förhållanden blir det för eller senare kommersiella konsekvenser.

Hälsningar / Diskborsten

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-03 21:49

Man kan ju göra så här också, då får man dessutom behålla mikrofonen
http://www.klaraav.se/ipod/iphone-byta-horlurar/

Och här är en svensk bild-för-bild som jag inte tror jag sett på forumet innan:

http://www.mobilkoll.se/2007/11/10/iphone-gds-nar-lurarna-gett-upp

Ursprungligen av galveston:

Och här är en svensk bild-för-bild som jag inte tror jag sett på forumet innan:

http://www.mobilkoll.se/2007/11/10/iphone-gds-nar-lurarna-gett-upp

Hej!
Jag blev så nyfiken så jag var tvungen att prova öppna min Kosss Spark Plug och det fungerade perfekt. Bara att trycka in nageln mellan den gråa kanten och den vita "snäckan". Gick hur lätt som helst att öpppna den.

Nu är det bara hem och löda lite : )

Tack

Ursprungligen av galveston:

Och här är en svensk bild-för-bild som jag inte tror jag sett på forumet innan:

http://www.mobilkoll.se/2007/11/10/iphone-gds-nar-lurarna-gett-upp

Och nu har jag gjort detsamma. Lödkolv var inget jag hade hemma men finns på Clas Ohlson för 98kr och lödtenn för 35kr. En mysko "tredje kabel" på hörlursidan förbryllade men de användes inte på applelurarna heller så jag bra klippte av den. Knappen på micken fungerade inte först men efter en stund, kanske lite glapp. Känns som ljudet inte är 100% men jag har inte lyssnat så mycket ännu.

Ursprungligen av galveston:

Och nu har jag gjort detsamma. Lödkolv var inget jag hade hemma men finns på Clas Ohlson för 98kr och lödtenn för 35kr. En mysko "tredje kabel" på hörlursidan förbryllade men de användes inte på applelurarna heller så jag bra klippte av den. Knappen på micken fungerade inte först men efter en stund, kanske lite glapp. Känns som ljudet inte är 100% men jag har inte lyssnat så mycket ännu.

galveston, återkom gärna med mer info om vad du tyckte om ljudet. Funderar själv på att göra samma sak.

Ursprungligen av nicklas_718:

galveston, återkom gärna med mer info om vad du tyckte om ljudet. Funderar själv på att göra samma sak.

Tyckte först att ljudet var svagare från den luren som hade micken men efter ha bytt fram och tillbaka är det nog bara inbillning. Kanske inte riktigt samma fyllighet som i iPod men det beror ju inte på lurarna - ska se om lite equalizerinställningar hjälper.

Några tips:

  • Kosslurarna särar du lätt med en kökskniv

  • iPhone lurarna särade jag på med lite våld men spara så mycket du kan på kablarna, speciellt den med micken känns ganska kort redan från början.

  • Trådarna är väldigt tunna så se upp, jag skalade försiktigt höljet med ett rakblad. Dra inte för mycket i kabeln, trådarna kan "förskjutas".

  • De små vita plupparna som ska hindra att kabeln böjs för mycket är lite för trånga för iPhonekabeln som är lite grövre än Kosskablarna. Jag tog en lite grövre spik och tyckte igenom plupparna och snurrade lite innan jag snabbt trädde igenom iPhonekabeln - då gick det lätt.

  • Den "tredje tråden" förbryllade lite men klippte bort den. Se om du fattar vad den gör där.

Lycka till!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-07 11:19

Jag tänkte föreslå vad jag själv och andra har uppskattat mycket!

Jag köpte ett par KOSS hörlurar, sedan var det bara att ta en kniv och skära bort det yttersta lagret av svart plast, det ser helt normalt ut. Nu funkar dom perfekt till min iPhone och ljudet är helt fantastiskt.

Finns inte bättre ljud på marknaden enligt mig, och jag har testat de mesta

Hörlurar: Koss kostar cirka 300 kr tror jag

  • Medlem
  • Nacka
  • 2007-12-07 12:12
Ursprungligen av Ruscon:

Jag tänkte föreslå vad jag själv och andra har uppskattat mycket!

Jag köpte ett par KOSS hörlurar, sedan var det bara att ta en kniv och skära bort det yttersta lagret av svart plast, det ser helt normalt ut. Nu funkar dom perfekt till min iPhone och ljudet är helt fantastiskt.

Finns inte bättre ljud på marknaden enligt mig, och jag har testat de mesta

Hörlurar: Koss kostar cirka 300 kr tror jag

What! Koss Porta Pro? Hur lyckades du? Vill också!
"yttersta lagret av svart plast".. Förstår inte vilket du menar..

/M

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-09 21:15
Ursprungligen av wckd:

What! Koss Porta Pro? Hur lyckades du? Vill också!
"yttersta lagret av svart plast".. Förstår inte vilket du menar..

/M

Yes, ett par Koss Porta Pro! Jag kan ta bilder nu om några minuter för att lägga upp!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-07 14:38

Jag köpte faktiskt just ett par Koss Porta Pro hörlurar igår för att byta ut de vita "plopparna". Har till och med köpt en lödkolv. Men jag lyckades inte öppna Koss-lurarna, dom verkade vara limmade.

Snälla Ruscon, berätta exakt hur du gjorde, skicka gärna med bilder också.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-12-07 16:05

Är mer än nöjd med mina V-Moda Vibe...det enda tråkiga var att de fastnade i tullen och jag åkte på att betala moms så de blev lite dyrare än jag tänkt mig...:(

Ursprungligen av lasselu:

Är mer än nöjd med mina V-Moda Vibe...det enda tråkiga var att de fastnade i tullen och jag åkte på att betala moms så de blev lite dyrare än jag tänkt mig...:(

Så är det ofta om man handlar från USA och varorna skickas hit med t ex UPS/DHL, de hjälper så gärna till så att staten får in sina sura kronor.
Dessutom råkar man ut för en expeditionsavgift.'

Detta har lett till att för egen del så har jag kastat bokmärket eaby.com och ersatt det med ebay.co.uk som ligger inom EU.... = Ingen moms & tull....
Köp grejer från england/tyskland så slipper man sådana sura överraskningar.
Har för mig att ekvationen för vad prylen kostar från USA ser ut som ;

Deras pris + frakten + moms (25) + Tull ( ibland ett par %) +ca 140 kr i expeditionsavgift

Hoppsan, där blev den billiga saken från USA så dyr...

Lösning B, de du köper av skriver "Gift. No commercial Value" och skickar den, kommer den bort /Stjäls etc , tough luck! Ingen ersättning någonstans. Den var ju inte värd något....

  • Medlem
  • Växjö
  • 2007-12-09 22:00

Anpassa Koss Porta Pro till iPhone

- Bild 1: Såhär ser följande ut, orginalet och det jag ändrade

- Bild 2: Såhär ska du göra för att ta bort plasten

- Bild 3: Såhär ska det se ut när du är klar!

Om du har kommit såhär långt så har du antagligen lyckats anpassa dina Koss Porta Pro till din iPhone! Grattis!

Jag vill även tillägga att detta är min idée som jag kom på efter att jag desperat inte kunde använda mina Koss Porta Pro som enligt mig är bästa ljudet på marknaden för ett väldigt bra pris! Tack för mig

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-09 22:48

Ok, nu förstår jag. Jag hade missuppfattat dig och trodde att du satt in Apples sladdar i hörlurarna från Koss.

Då ställer jag undan lödkolven igen då

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-12 13:45

Köpte precis ett par V-Moda Vibe Chrome i helgen på blocket för 400 SEK till min iPhone och jag måste säga att de låter fantastiskt bra. De sitter riktigt bra i örat pga. ett antal olika lakrits som följer med i två färger.

Eftersom jag springer en hel del så kan jag oxo berätta att lurarna sitter krav utan att hela tiden kännas som om de ska falla ut.

Musik som låter riktigt bra i lurarna är, House, Techno, Klassiskt, RnB, Lounge och Rock.

Många klagar på att där inte är någon bas, men jag tycker att det är mer än tillräckligt. Basen är rapp men kanske en aning kall. Men vill man ha mer bas är det väl Porta Pro med justering av pluggen som gäller Annars kan man alltid sätta på det minsta gummit och pressa in dem en bit till i örat. Men var försiktig Så har man en härligt skön bas.

Dessutom så behöver man inte ha volymen mer än på hälften för att det ska vara bra lyssningsvolym. kan vara lite svårt att dra ut pluggen från iPhonen, men lite milt våld löser detta.

Sen så fungerar även gummi från liknande lurar så som Schenizer. Hade dessa tidigare, men fick limma fast gummit för att de inte skulle ramla av. På V-Moda sitter de ordentligt fast.

Det följer även med en gummi grej som man kan vira upp kabeln på, som är väldigt smidig med en liten klämma i var ända. Nu slipper man att dra och nysta varje gång man ska lyssna på musik. Kan varmt rekommendera dessa.

Ursprungligen av Parre:

Det följer även med en gummi grej som man kan vira upp kabeln på, som är väldigt smidig med en liten klämma i var ända. Nu slipper man att dra och nysta varje gång man ska lyssna på musik. Kan varmt rekommendera dessa.

Vilken gummigrej menar du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 18:51
Ursprungligen av metalic:

Vilken gummigrej menar du?

Sorry lite sent svar hehehe. Har inte fått något mess om att någon svarae på min post. Hur som helst. Det är en sak av gummi som ser ut som en blixt eller utdraget S. Med en skåra i var ände så att man kan linda upp sladden runt denna smidigt.

Ursprungligen av Parre:

Sorry lite sent svar hehehe. Har inte fått något mess om att någon svarae på min post. Hur som helst. Det är en sak av gummi som ser ut som en blixt eller utdraget S. Med en skåra i var ände så att man kan linda upp sladden runt denna smidigt.

En sådan man klipper till av ett gammalt tupperware-lock på 3 minuter med en slö sax... be den 8åriga dottern om hjälp om det blir svårt....

Såg man kunde köpa sådana för en 8 pund eller nåt annars...

Bevaka tråden