Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Loop bibliotek vilket?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hallå där!
Jag är då en sån lat person som inte orkar att sitta framför datan och programera bas och trummkomp i midi (FAN-VAD-JOBBIGT!!) Jag kan ju göra det men det tar mycket tid och det är tråkigt så jag undrar om det finns nån allt-i-ett lösning med loopar som ska innehålla bas,trummor,gitarr o.s.v i olika musik stilar t.e.x en bas gång i rockstil som ska gå i A t.ex.
Jag kör på cubase 4 så steinberg sequel är nog inget alternativ.



Alltså ska man kunna välja instrument sen stil sen tonarten.

Trummor trumkomp, fills beats i rockstil o.s.v

Vill verkligen ha hjälp med detta!

tack på förhand//Olle!

vet inte om dom andra sakerna men den finns ju flera olika trummaskiner som åtminstone löser den delen
Groove Agent
Ezdrummer

vilken är bäst mellan ez drummer och groove agent?

Jag hittade en bas plugg som heter virtual bassist med ton av loppar i olika stilar med riktiga basister som har spelat in det!

så det blir en trumm plugg och bas plugg.
jag har hört att an inte kan minska reverb och effekter på ezdrummer stämmer det?

Vet faktiskt inte vilken som är bäst, beror nog lite på vad man ska göra.
Men jag tycker att det du strävar efter låter konstigt, du vill göra musik, men du vill inte spela eller komma på nått själv?
Är det inte bättre att bara lyssna på musik då?
Eller köra typ E-jay

Njae där tänker fu lite fel, jag kanske formulerade mig dåligt...
jag menar att jag vill göra egna låtar, looparna från virtual bassist går i vilken tonart som hellst och vilken stil som helst, jag har inte möjlighet att spela in bas själv efetrsom pengarna ska till mina gitarrer istället för basar som jag inte ens spelar.

Tanken är att när jag har kommit på en låt så ska det gå snabbt att göra låten, mixningen får sedan ta den tid som behövs, man lägger ett trummkomp från ezdrummer och en bas loop i A sen vill man ha en annan loop efter 5 sekunder en i G o.s.v, sen spelar jag inn gitarren med en DI box, men jag väntar ivrigt på peaveys nya program som simulerar Peavey stärkare! där sker simuleringen ner på komponent nivå och ska låta välldigt bra för att vara en plugg.
Den heter peavey Revalver VÄrt att kolla upp va?!

Själva loopen är 3 sekunder långt och har en bestämd ton sen byter man loop/tin allteftersom hur låten går.

Förstår du mig nu?
Låter det som en fiffig idé?

Jo jag förstår dig men min erarenhet är att sånt fungerar bra på rythm men men inte lika bra på annat,
Det finns en ju många olika plugins som kan låta som basar men att göra det du är ute efter tror jag inte det är många saker som gör.
Finns nått som heter Band-ina-Box som jag läste om för längesedan men fick aldrig någon kläm på det.
SKaffa ett midiklaviatur och någon plugin som du kan spela med till din gitarr, en självspelandebas tror jag knappast kan göra något bra.

  • Oregistrerad
  • 2008-02-14 11:40

den här kanske?

http://www.rayzoon.com/

Hade du tänkt göra musik med enbart färdiga loopar kan du nog inte förvänta sig några mästerverk... trummor är väl kanske lite drygt och kreativitetsdödande att programmera om man gör pop/rock men att lägga ett baskomp med midiklav är väl inte så farligt...

trummorna ska va i plugg form, det måste inte vara loopar men det följde med bas ljud man kan köra på klaviaturet och använda det, basen i reason låter apa, annars använder jag komplete från NI

HUr spelar ni in er bas?????

Inget svar!!

SVara!

Med bas!

Vill du att det ska låta elbas så måste du spela elbas, visst man kan säkert jobba sig för att få ett så likt ljud som möjligt men det kommer nog aldrig bli riktigt 100%

stämmer nog tack för svaret!

En sak jag inte riktigt förstår är följande: Du vill inte lägga ut ett par tusen på en riktig bas, för att du köper gitarrer för pengarna. Men ett par tusen på en självspelande basplugg, det går an..? Jag säger: Tänk om. Köp en bas.

Tja det vrkar ju ganska logiskt!
men då är ju inte basen så bra som dom basarna och stärkarna som baspluggens tilverkare har spelat in den med. Visst, det finns ju en bas stärkare i guitar rig men blir det bra?
men å andra sidan så blir ju basen som man helt vill.

Tack för komentaren, själv tänker jag inte så långt

Olle: Jag förstår hur du tänker med att ett lajnad billig fenderbas inte är lika bra som en dyr Musicman genom en EBS-rigg. Däremot får du inte underskatta vad som händer när du faktiskt spelar instrumentet. Det är någonting som du inte kommer i närheten av när du sitter med en plugg och ska fejka. I min bok är den feelingen helt klart värt mer än den eventuella ljudkvalitetsförbättringen en plug skulle innebära. Jag tror du blir förvånad hur bra resultat du faktiskt kan få av en billig, lajnad bas. Värt att testa.

(Bara för att förtydliga så pratar jag ovan om baspluggen när den används för att låtsas var riktig bas, dvs "Nu ska det låta som att vi har spelat in ett band live i en studio".)

ps. Guitar rig går fint att använda på bas också, för lite karaktär

ja, den mäjligheten finns ju åckså Man kan ju köra basen in till guitar rig men det drar mycket datorkraft som jag behöver till något annat.

Ställ in basljudet på Guitar Rig, tanka, ta bort Guitar Rig på basspåret, lägg upp det nytankade: klart! Ingen extra datorkraft...

1
Bevaka tråden