- Gäst
- Oregistrerad ●
- 2008-02-09 18:25
Förstår att detta är lite känsligt ämne för studiox som är IT-chef själv, men jag har ändå kommit i kontakt med tillräckligt många IT-avdelningar att jag undrar om inte många av dem nöjer sig med att nätverket fungerar väl för deras egna behov, snarare än för användarnas. Iofs tror jag det har en del att göra med hur välavlönade och uppskattade IT-avdelningen är, hur stort förtroende som finns för deras kompetens, och i vilken utsträckning de måste underkasta sig högre chefers missriktade policies.
Man har ju varit med om att funktioner och tjänster som knappt används alls hos användarna ändå har fått prioritet tack vare att nån IT-ansvarig tyckt att det är en ball grej. Samtidigt så är de ofta defensiva vad gäller att få grundfunktionalitet att fungera hos användare med speciella behov (exempelvis Mac). Ska nätverksåtkomst ses som någon slags "plus i kanten" hos dess användare, är det inte ett fundamentalt krav liksom?
Tyvärr har jag sett allt för många företag som ser IT endast ur ett säkerhetsperspektiv. Att IT faktiskt finns för att underlätta för användarna verkar fullständigt har glömts bort.
Om du vill rikta din ilska mot mig pga du träffat IT-chefer som är dumma i huvudet och inte förstår vad som är bäst för dig så har du kommit till fel person och forum.
Jag anser inte att det ingår i en grundfunktionalitet att våra användare ska få välja vilket operativsystem dom ska göra. Inte heller ingår det i en grundfunktionalitet att få välja vilket projektsystem, crm system, cms system eller bestämma färgen på våra skrivare.
Precis lika lite som det är mitt jobb att bestämma vad våra säljare skriver i sina offerer, hur vår ekononiavdelning fakturerar eller vilka personer vår VD anställer. Jag har ett jobb att sköta och det är mitt jobb att se till att vi har en miljö som är hanterbar, ingen annans.
Om någon bestämt vill använda en mac för att som du skriver "underlätta för användarna" så har dom kommit till fel företag. Försök att föra samma resonemang med något av börsens top 250 företag så kommer du få samma svar och du vet exakt varför svaret blir så, så sluta snacka skit!
Ditt snack om lön och kompetens är bara skitsnack. Själv har jag jobbat som tekniker på Apple Center, jag driver också ett webbhotell som använder uteslutande rootlinux och Solaris. Privat är jag mac användare sedan flera år och jag är nöjd med min lön. Men du menar att jag är en idiot bara för att jag inte vill ha mac'ar i vårt windowsnätverk? Snacka om att det verkar vara personligt hat för IT chefer generellt som ligger bakom din argumentation.
Som jag skrev tidigare finns det flera anledningar till att blandade miljöer är dåligt. Men jag kan ge praktexempel:
* Entourage på Mac och Exchange är ett skämt, jämfört med Outlook.
* OWA på en "icke" Internet explorer browser är också otroligt segjobbat, sen har dom "glömt bort" sökknappen på OWA 2003 (Finns i 2007).
* Policys går inte att applicera på mac. Om jag vill ha en specifik startsida för webbläsaren (vårt intranät där användarna hittar alla saker som dom behöver för att göra ett bra jobb), eller mappa upp skrivare och gemesamma resurser via AD' No-go på mac.
* CRM 3.0 fungerar inte på mac.
Detta är saker som gör användarna PRODUKTIVA och inget annat. Och det är alltså fel ?