Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

20gb magiskt borttrollade. Rätta till?

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-19 00:31

Jag lyckades med att trolla bort 20 gb på min 120 (111) gb hdd. Använder macbook 2,2ghz intel c2d och leopard 10.5.2 btw. Så här gick det till:

Jag tänkte att jag skulle minska min partition och smutsa ner datorn med win xp, då det tyvärr krävs för ett par program jag behöver. Så, jag öppnar disk utility, minskar ner partitionen från 111 till 90 gb, dvs 20 gb tomt utrymme. Trycker apply. Det tar lite tid, men så kommer till slut en ruta upp "restart your computer - hold down the power button a few seconds to shut down, then boot" eller liknande. Skulle iaf döda strömmen genom att hålla inne power-knappen. Så det gjorde jag. Startade datorn igen och kollade i disk utility igen, men nu finns där inga 20 opartitionerade gigabyte, istället är det bara 20 gb mindre ledigt utrymme på standardpartitionen och jag vet inte sjutton hur jag återfår dessa 20 gb! Partitionen är på sina ursprungliga 111gb och alltså ligger dessa 20gb och tar upp plats på standardpartitionen istället. Lite orolig blir jag, och någon som kunde hjälpa mig söker jag nu!

MVH Josef

• Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-19 14:13

Jag lyckades lösa problemet genom att starta med Leopard-skivan, köra disk repair och sedan minska hårddisken därifrån.

1
Bevaka tråden