Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa första systemkamera

Tråden skapades och har fått 221 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Samuel K:

De flesta hänger väl förmodligen på fotosidan där den här tråden förekommer i ett par hundra olika versioner, men det jag generellt tycker är att man inte ska stirra sig blind på ett visst märke utan i stället bilda sig en egen uppfattning, läsa recensioner och om möjligt prova sig fram. Samt inte lyssna alltför mycket på vad andra säger, så det här inlägget är väl egentligen ganska självmotsägande.

Amen.

Ta dig tiden att prova samtliga "stora" märken. Känn, kläm, testa att ta bilder, testa lite olika objektiv. I den bästa av världar har du med dig minneskort så att du kan jämföra bilder i lugn och ro hemma framför datorn.

Canon, Nikon, Olympus, Pentax och Sony har alla mycket bra kameror, och oavsett vilket märke du väljer så lär du bli mycket nöjd. Men det är först när du provar samtliga märken som du förstår vilken typ av menyer och uppbyggnad du trivs med, vilken kameraergonomi som passar för dig, och faktiskt också vilken sorts bilder du uppskattar mest. Det skiljer lite mellan märkena här och det går inte direkt att säga att något är rätt eller fel, det handlar snarare om personliga preferenser.

EOS 40D är en kanonfin kamera men jag håller nog med Samuel om att det kan vara bättre att satsa på en instegsvariant till att börja med. Nya EOS 450D är i stort sett en EOS 40D men billigare... Nikon D80 är kanonfin den också, liksom Olympus E-510. Sony A200 och Pentax K200D verkar också båda vara väldigt bra. Ja, som sagt, testa alla märken innan du bestämmer dig.

Ursprungligen av Thomas Weigle:

...
Ta dig tiden att prova samtliga "stora" märken. Känn, kläm, testa att ta bilder, testa lite olika objektiv. I den bästa av världar har du med dig minneskort så att du kan jämföra bilder i lugn och ro hemma framför datorn.
...

Det spelar inte så stor roll vilken systemkamera Du väljer - om Du stratar från noll. Alla är bra kameror och det som skiljer är detaljer. Titta inte på antal pixlar eller antal bilder per sekund ( jfr. MHz-hystering på datorer ), möjligen på brusnivå och dynamiskt omfång.

Kolla i specs efter de egenskaper som Du bedömer viktiga - kan ex.vis vara

• stabilisering i huset
• vädertätning
• LiveView
• sensorformat - FF, eller APS-C

Koka sedan ner listan till några modeller som har de egenskaper Du värdesätter. Kläm sedan på dem och titta mycket noga på den modell som faller in bäst i Din hand. Ergonomin blir jätteviktig när kamera+objektiv närmar sig två kilo.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-02-11 23:49
Ursprungligen av leonardo:

Det spelar inte så stor roll vilken systemkamera Du väljer - om Du stratar från noll. Alla är bra kameror och det som skiljer är detaljer. Titta inte på antal pixlar eller antal bilder per sekund ( jfr. MHz-hystering på datorer ), möjligen på brusnivå och dynamiskt omfång.

Kolla i specs efter de egenskaper som Du bedömer viktiga - kan ex.vis vara

• stabilisering i huset
• vädertätning
• LiveView
• sensorformat - FF, eller APS-C

Koka sedan ner listan till några modeller som har de egenskaper Du värdesätter. Kläm sedan på dem och titta mycket noga på den modell som faller in bäst i Din hand. Ergonomin blir jätteviktig när kamera+objektiv närmar sig två kilo.

Håller med i det mesta, men Fullformatssensorer är kanske lite väl dyra för en relativ nybörjare.

Jag har själv en Canon 40D samt en 350D. Det var inte aktuellt med något annat fabrikat eftersom att jag hade mycket EOS utrustning från tidigare, bl a en hög bra objektiv och var van vid handhavandet. Annars är jag ingen fanatiker, Nikon, Sony och Olympus gör alla bra kameror, men annars tycker jag att Pentax verkar just nu vara mycket prisvärda, skule jag starta från ingenting så skulle jag titta noga på Pentax.

Jag köpte min 350D i juni 2005 (8000 inkl den mediokra 18-55) och anledningen till att köpa den i stället för 20D som var den dåvarande kameran ett snäpp upp, var att pris/prestandaförhållandet var snabbt på väg att förbättras. Då ville jag inte då lägga för mycket pengar på en kamera som snart skulle vara omsprungen av utvecklingen.

Är du ny så lägg pengar på optiken det är där det gör riktig skillnad. Visserligen är det ett ljusår i kvalitetskänsla melan 350D och 40D men 350:an gör sitt jobb rätt bra ändå. Den nya 450D lär vara ännu bättre än 350D så prova själv. Och som sagt det finns andra fabrikat också.

Ursprungligen av gpd:

Håller med i det mesta, men Fullformatssensorer är kanske lite väl dyra för en relativ nybörjare.
...

Jag uppfattar det som att Du invänder mot att FF skulle kunna vara en selektionsgrund öht, med hänvisning till priset. Av exakt det skälet vägrar jag rekommendera en enskild modell, eller ens ett enskilt kameramärke. Jag skriver uttryckligen "kan ex.vis vara" - det skulle lika gärna kunna vara den "tokviktiga" egenskapen färg - "Den bara måste vara rosa med gröna prickar". Jag värderar inte vad andra anser vara selekterande kriterier, försöker bara anföra ett rimligt angrepssätt för att slippa trilla i Megapixel/ Frames-per-secs-fällan. Det är nog svårt ändå, utan en massa förutfattade "sanningar".

Svara på tre frågor:

A Hur mycket pengar kan jag avvara?
B Vilka egenskaper är viktiga?
C Vilken kamera, som har de flesta B och kostar mindre än A, känns bäst i handen?

KÖP DEN!

Jag uppfattar det som att Du invänder mot att FF skulle kunna vara en selektionsgrund öht, med hänvisning till priset. Av exakt det skälet vägrar jag rekommendera en enskild modell, eller ens ett enskilt kameramärke.

Bra poäng.

Om kontroll över DOF är oerhört viktigt är det tyvärr bara FF som gäller, hur gärna förespråkarna för APS-C eller Fourthirds än försöker göra gällande att dessa system är lika bra.

Efter "några år" med foto som hobby, vet jag ganska väl vad jag vill ha, därför att jag i grunden vet vad jag fotograferar och därmed vilka behov jag har. Jag kan ur denna kunskap, med lätthet extrahera en lista över funktioner hos mitt nästa kamerahus; oavkalleliga, nödvändiga respektive önskvärda - i fallande ordning av magnitud. Tyvärr grumlas denna förmenta objektivitet, av att jag, i praktiken, redan låst mig till ett kameramärke, på grund av alla tillbehör som ligger på hyllan.

För något år sedan inträffade det senaste infallet av otrohet, när jag återgick till Canon- hus för att kunna använda ett visst objektiv som inte tillverkades med A-bajonett, men kompromissen blev att tvingas stå ut med, med förlov sagt, minst sagt, usla sökare, som i vissa fall inte gicka att använda för manuell fokusering utan hjälp av lupp. Det experimentet varade inte ens två år - nu är allt avyttrat och jag hemfaller åt att stoiskt hoppas att ∑ ändrar sin tillverkningsstrategi så att 150 mm f/2.8 1:1-makrot görs med A-bajonett.

Hur gör en rookie som skall starta från noll? Frågar mig vilken kamera som är bäst? Inte en chans att hon/han får ett snabbt svar - utan en rad motfrågor, syftande till att försöka klura ut "en lista över funktioner". Med den i handen är mer än halva jobbet gjort, men det är en mödosam process som inte görs på en kafferast. Har man inte tid till det, räcker det med att gå in hos fotohandlaren och köpa den femte kameran från vänster.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-18 13:50

Hur gör en rookie som skall starta från noll? Frågar mig vilken kamera som är bäst? Inte en chans att hon/han får ett snabbt svar - utan en rad motfrågor, syftande till att försöka klura ut "en lista över funktioner". Med den i handen är mer än halva jobbet gjort, men det är en mödosam process som inte görs på en kafferast. Har man inte tid till det, räcker det med att gå in hos fotohandlaren och köpa den femte kameran från vänster.

Jag håller med om att det inte finns något enkelt och kortfattat svar/rekommendation i valet av kamerahus, objektiv, tillbehör och tillverkare. Följdfrågor är ett måste även om personen vet på ett ungefär. I slutänden så kan man endast rekommendera alternativ. Och sedan låta personen göra sitt val ur den egna situationen. Om man kunnat leda köparen till det perfekta köpet efter behov, så är det ju jättebra. Eller åtminstone ett bra köp. Sedan får personen växa och känna efter om den är på rätt väg eller måste omvärdera sitt val.

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-18 13:33

http://www.expressen.se/prylar/1.1051960/stall-in-fokus-valj-ratt-kamera

en länk i dagens webb Expressen / finns även en pdf att ladda ner om test

Senast redigerat 2008-02-18 22:17
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-17 21:24

Thomas Weigle: Ja, du har nämnt det tidigare, kan jag minnas. Här kommer två kanske korkade frågor... Finns det kamerahus som inte har synligt brus vid 1600-6400 ISO? Varför finns möjligheten till så höga ISO-tal när det blir lätt brus? Åtminstone varför på de billigare kamerahusen?

Ehh, Nikon har fokusmotor i samtliga hus förutom D40(x) & D60, Canon har fokusmotor i samtliga objektiv. D300 har vädertätning, 40D har något i den stilen med. (om det är tätning du vill åt bör du kika på Olympus E-3, den är duschbar) Sen att N&C inte har VR/IS i husen är väl bara att leva med tyvärr. :/

Saken är den att kamerahusen för 30+ inte har bildstabilisering inbyggt, inte något av dom. Sonys kommande fullformatshus (A900) lär bli det första, förutsatt att det hamnar i den prisklassen.

Edit: Gahh, morgontrött. :/

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-29 01:23
Ursprungligen av irrelogical:

Ehh, Nikon har fokusmotor i samtliga hus förutom D40(x) & D60, Canon har fokusmotor i samtliga objektiv. D300 har vädertätning, 40D har något i den stilen med. (om det är tätning du vill åt bör du kika på Olympus E-3, den är duschbar) Sen att N&C inte har VR/IS i husen är väl bara att leva med tyvärr. :/

Saken är den att kamerahusen för 30+ inte har bildstabilisering inbyggt, inte något av dom. Sonys kommande fullformatshus (A900) lär bli det första, förutsatt att det hamnar i den prisklassen.:/

Hmm packade upp en ny AF-S VR 70-200/2,8 G Nikkor i dag..
vilket är nice .. finns en liten brytare som står Norm eller Active.. tydligeni VR läge
om man skuter från handen kan man köra norm vilket hjälper till med kamera
stabilation på längre slutatid..
Men ! om man nu får för sig att åka i en skakig bil och plåta..->
kan man köra Active vilket då underlättar ytligare skaknings dämpning..

Nått nytt som jag dock inte hunnit testa eller reflekterat över.. men kul grej:)

Går det att använda remote live view på en eos 40d i mac osx?

Bevaka tråden