Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur sequensar man sånt här?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nummer 1: http://217.160.71.18/f/trl/trl1cd012t5.m3u
Riffet som går igång direkt alltså.
Fattar inte hur man gör det så dynamiskt och så snabbt.

Nummer 2: http://217.160.71.18/f/stm/stm1cd004t1.m3u
Hur får man den där cut-offen att rulla så bra. Knappast något man gör på inspelning och vrider på reglaget själv?

Tror rätt mycket på att accentera volymen. Det är ju bara ett riff som går i 8/4. Lek med volymstapel:
X X X X X X X X X X X X X X X X
x x x
x x x x x
x x x x x x x
x x x x x x x x x OSV..

Snabbheten handlar väl om att se till att attack o release på ljudet är i det närmaste noll och lämna lite tomrum mellan varje. O som axel säger fippla med velocityn.

Om du kan, se gärna till att oscillatorerna triggar om vid varje ny ton... alltså så att inte bara envelopen triggar om utan även osc'erna börjar om från samma punkt varje ton. Finns väl ett namn för sånt, har glömt. Oscillator retrig typ. Särskilt på snabba saker i lägre frekvenser som basar kan det göra stor skillnad i tighthet.

I det andra exemplet låter det mest som en lfo på filtret och en annan på nån sorts fm eller wave-parameter. Två lfo'er eller automatiserade kurvor iaf, som går ur synk med varandra...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-04-22 23:44

Jag ser inte riktigt vad det är du syftar på med riffet i första klippet. Det låter väldigt simpelt tycker jag. Hamra in sextondelarna bara. Men som kotten säger, om det är staccatoeffekten du vill åt så sätt decay till noll och lek med notlängden i sequencern för att få rätt mellanrum mellan tonerna. Det går mer skillnad än man tror.

Såna loopar har jag gjort i massor i Cubase.
T.ex: Inne i key-edit sätter man parten på 16delar, step-inspelning och hamrar loss en lagom psykedelisk slinga, sen när man har nåt som liknar nåt, så justerar man tonlängd på alla toner till samma och ändrar sen en eller några få toner till andra längder och programmerar in pitchchange med exakta kurvor och så - då blir det precis sådär.

1
Bevaka tråden