Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket program bildbehandlingsprogram rekommenderar ni?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej jag undrar vilket program man ska ha för att göra bra foton jag vet att man ska adobe photoshop men vet ni vilken version av adobe photoshop som är enkel att använda och många funktioner? Rekommenderar ni något annat photo bearbetningsprogram kan ni skriva tillbaks då?

Hej Lukas

Som alltid beror det på vad du vill göra.

Vill du ladda in, sortera foton, beslära, retuchera, lagra printa foton så börjar det väl med iPhoto som följer med Macen.
Fördelar - pissenkelt och gratis.

Vill man ta nästa steg så hamnar man väl på ex Adobe LIghtroom.
Här har du koppling till Photoshop (om du vill), programmet är MYCKET kompetent när det kmmer till vad du kan göra.
Det mesta är saker man gör på HELA bilden, t ex justera vitbalans, öka färgmättnad, ända exponering etc. MAn kan spara en massa inställningar som Presets - en viss ton i en bild kan du då lägga på alla dina bilder med bara ett knapptryck.
LIghtroom är just nu verson 1.3, version 2 är väl på väg, då kommer mkt att ändras.
Förmodligen kommer man kunna få en riktigt bra deal på priset med, skulle tro att det blir väl ngn kampanj.

Själv använder jag INTE Photoshop utan nöjer mig med att ta in bilderna i Lightroom, pilla lite, ta bort ngt dammkorn, ända färger/balanser etc.

Du kan se lite på de bilder jag har på flickr

http://www.flickr.com/photos/goflorp

I princip alla bilder här är körda genom LIghtroom.

Ursprungligen av Goflorp:

Du kan se lite på de bilder jag har på flickr

http://www.flickr.com/photos/goflorp

I princip alla bilder här är körda genom LIghtroom.

Väldigt offtopic men... Rackarns snygga bilder du tar, mycket vackra!!

Yep iPhoto funkar finfint. Lightroom som Goflorp även säger är somsagt mer avancerad än iPhoto, mer lik Aperture.

Finns även Photoshop elements om du vill gå mer mot photoshop hållet.

Tackar och Bockar. Sånt värmer en amatörs hjärta.
Kolla gärna in i tråden "Vi som har flickrkonto" i DigitalFoto. Reisan och Trisen, bland många, har konton på FlickR.

Lukas: Häng med in i "Digitalfoto", där finns mycket om Foto som diskuteras.

Ursprungligen av Goflorp:

Tackar och Bockar. Sånt värmer en amatörs hjärta.
Kolla gärna in i tråden "Vi som har flickrkonto" i DigitalFoto. Reisan och Trisen, bland många, har konton på FlickR.

Och mey

Ang Pixelmator eller iPhoto så är nog Pixelmator nog lite enklare att använda till att skapa än att redigera foton. Visst det går, skulle dock redigera en RAW bild för några dagar sen i det. Visst det gick, men responsen var som att äta en fruktkola.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-04-24 23:09
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Och mey

Ang Pixelmator eller iPhoto så är nog Pixelmator nog lite enklare att använda till att skapa än att redigera foton. Visst det går, skulle dock redigera en RAW bild för några dagar sen i det. Visst det gick, men responsen var som att äta en fruktkola.

RAW är kalas men inte ett måste för alla som bara vill komma över en enkel bildframkallaning på ett lite enklare sätt . Typ -> till sitt alldagliga familje Album..

Jpeg i större komprimering /typ; Fine /Large kommer du långt med .. i en hyffsad
Dslr kamera nu förtiden..Den lägger en lätt vitbalans och med dess finesser får du en
rätt balanserad bild utan att vara Expert.. och som ovannämda program typ Lightrom
kommer du Låååångt med att shystera färg toner kontraster osv osv O:-)

http://www.flickr.com/photos/trisen_swe/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 20:44
Ursprungligen av Goflorp:

Kolla gärna in i tråden "Vi som har flickrkonto" i DigitalFoto. Reisan och Trisen, bland många, har konton på FlickR.

Oj, vilken ära att bli omnämnd bland proffsen.

  • Medlem
  • 2008-04-24 22:40

Photoshop Elements är lättare att använda. Kolla annars på Pixelmator om inte iPhoto duger.
Du beskriver inte riktigt vad du behöver, men eftersom du behöver fråga alls antar jag att du är en glad amatör.

Lukas:

Vill du "pilla lite" med foton så är Pixelmator ett enkelt program som i händerna på ngn med talang kan göra bra saker. Det kostar 350:- (59 Dollar).

Frugan använder det till att designa "Banners" till sin website.

http://www.pixelmator.com/

Nänä, det är ju självklart inte ett måste
Själv kör jag iaf atm iPhoto för foton och Pixelmator för att göra bilder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-25 08:13

Pixelmator kanske är bra till mycket, men det är helt kass på att fixa t.ex. vitbalans på foton. Det går inte, tyvärr!

Själv använder jag iPhoto för lagring/bläddring/enkel redigering, samt Photoshop Elements för tyngre justeringar. De fungerar bra ihop.

Själv använder jag kombinationen Photoshop Elements och iPhoto för mina bilder, ska väl ta mg i kragen och avsätta en slant för nya elements som förhoppningsvis är lite snabbare än den gamla som går under rosetta?

Sen står ju en DSLR (gärna Nikon) högt upp på önskelistan, men med barn i huset är det ju mycket annat som ska prioriteras före pappas leksaker

Kolla in www.bildbehandla.se för väldigt många bra filmer som visar trix vad du kan göra med dina bilder i photoshop (elements)

en inspirationskälla är även podcast'en "pixelperfect"

Jag tackar för hjälpen och jag kommer att skaffa adobe lightroom.

Okej. Känns inte så dumt med Adobe LR.
Ta dock och hämta lite testversioner av olika program om du känner för det

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-04-25 20:41

Om du ska manipulera/retuschera fotografier så finns fullversion av Adobe Photoshop CS3, lightversion Adobe Photoshop Elements och webbaserade Adobe Photoshop Express (betaversion och gratis). Elements brukar jag rekommendera.

Ska du endast förbättra/förändra fotografiets egenskaper, beskära/rotera, exportera i andra format, samt hantera/arrangera bildfiler så funkar det utmärkt med Adobe Lightroom.

Jag kör PS CS3 och Lightroom. Dock använder jag mest LR, men när min kreativa sida pockar på, så leker jag en del i PS. T ex när jag gör bildkullage, banners etc till hemsidor.

Finns väldigt många alternativ förutom de jag nämnt här. Om du söker lite på forumet så finns det många trådar som diskuterar för- och nackdelar med respektive program och även ger dig en bild över vilka alternativ det finns.

1
Bevaka tråden