Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsningar och hängningar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Rätt ofta råkar jag ut för att datorn hänger sig i vissa lägen. Mest verkar det röra sig om Safari och i andra hand Finder. Programmet slutar svara, klockan tickar, tivolihjulet snurrar men datorn lyder inga kommandon. Musen går att röra men cmd+alt+esc hjälper inte. Tivolihjulet fortsätter snurra och efter en stund stannar även klockan och muspekaren försvinner.

Jag kan vara inne och läsa nyheter på någon sida och väljer att öppna ett nytt fönster och så kommer tivolihjulet fram men ingen information i det nyöppnade fönstret. Det kan även inträffa vid inläsning av en sida.

Jobbar jag i Finder och är kanske lite "för snabb" med musen eller mina kommandon - hängning eller låsning. I 9 fall av 10 blir det "nödstopp" via strömbrytaren.

Det sista har jag fått flera gånger i rad en skylt på flera olika språk som uppmanar mig till omstart. Jag kanske lyssnar på musik och surfar samtidigt eller spelar något enkelt spel för att det ska uppkomma. Varför vet jag inte.

Vad är det som är knas? Är det Leopard som fortfarande är smått buggigt?
Vad kan jag göra åt problemet? Är det ominstallation som gäller?

Jag har en PowerMac G4 med OS X 10.5.2.

Kan ju vara allt mellan himmel och jord.

1. Begynnande hårddiskkrash.
2. Damm. Systemet överhettar på grund av igensatta fläktar.
3. Dåligt RAM-minne.
4. ?

1. Hårddisken låter inte illa men hårddisken ska ändå bytas ut till en 80GB som datorn just nu inte tycker om.

2. Damm - urblåst så gott det går. Sitter dubbla fläktar över processorerna och de är iaf inte igensatta.

3. Närmare 2GB i RAM ska räcka.

Senast omstartskylten dök upp igår kväll när jag låg och kollade på dvd

Ursprungligen av Christian S:

1. Hårddisken låter inte illa men hårddisken ska ändå bytas ut till en 80GB som datorn just nu inte tycker om.

2. Damm - urblåst så gott det går. Sitter dubbla fläktar över processorerna och de är iaf inte igensatta.

3. Närmare 2GB i RAM ska räcka.

Senast omstartskylten dök upp igår kväll när jag låg och kollade på dvd

Naturligtvis borde det räcka med 2Gb, frågan är om du nyligen satt i det?

Jag gjorde en snabbkoll i systeminformationen och en sak upptäckte jag - ett kasst minne. Det är utbytt och nu hoppas jag att datorn ska fungera klockrent.

Men sen är det andra saker som bråkar t.ex. ansluta mobiltelefoner osv. så det kanske blir en ren installation snart igen.

Liten uppdatering. Det har blivit bättre men inte bra trots två ominstallationer.

Jag får mest hängningar och låsningar med Safari och titt som tätt får jag upp en grå ruta med uppmaning till omstart.

Systemet vill skicka en felrapport och så här ser det ut i felrapporten om det kan vara en ledtråd. Observera att jag inte ens använde QT vid häningen/badboll.

Sat Aug 30 12:12:56 2008
panic(cpu 0 caller 0x000AA7E0): timeout on attempt to acquire lock (0x04F60008), value = 0x00000000

Latest stack backtrace for cpu 0:
Backtrace:
0x0009B498 0x0009BE3C 0x00029DD8 0x000AA7E0 0x0006EFA4 0x00066960 0x000AF90C 0x000B2A78
Proceeding back via exception chain:
Exception state (sv=0x3b47e000)
PC=0x96C03E54; MSR=0x0000F030; DAR=0xA1B1C1D3; DSISR=0x40000000; LR=0x96C09408; R1=0xBFFFD6C0; XCP=0x0000000C (0x300 - Data access)

BSD process name corresponding to current thread: QuickTime Player

Mac OS version:
9E17

Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.4.0: Mon Jun 9 19:36:17 PDT 2008; root:xnu-1228.5.20~1/RELEASE_PPC
System model name: PowerMac3,6

1
Bevaka tråden