Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

24" blir bara 22" med HDMI

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis köpt en 24" skärm till min nya MacBook. LG's L246WH.
Jag köpte mini-DVI -> DVI adaptern för att få så bra bild som möjligt. Med skärmen kom en DVI -> HDMI kabel för att ansluta till HDMI ingången.
Nu visar det sig att bilden bara är ca 22". Jag har alltså feta sorgkanter runt hela skärmen. Storleken på bilden går ej att ställa in om man använder HDMI ingången.
Skall det verkligen vara så här? Måste man ha en mini-DVI -> VGA adapter och använda VGA ingången för att få en korrekt bild?
Det verkar ju helknas...
Någon som vet något om detta?

• Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-05-14 22:18

Kan det vara så att du har inställningen "Maximal bildyta" urkryssad i bildskärmsinställningarna? Den finns under alternativ på inställningarna för din TV.

Risken med att använda "Maximal bildyta" med en TV där du inte kan korrigera storleken på bilden är den motsatta effekten av hur du har det nu, nämligen att din TV har så pass mycket overscan så att du tappar ytterkanterna på bilden.

Aaah, tack så mycket!
Jag hittade nåt som heter "Overscan" under "TV Output". Då fick jag hela bilden. Det är väl Engelska motsvarigheten till vad du sa.
Men jag tycker att den svenska texten var lite mer förklarande.
Nu är jag glad över mitt skärminköp igen.

1
Bevaka tråden