Några konkreta frågor:
Inte för att man vill ifrågasätta tre beatlar, men single coil-mikar (Casino) känns väl underlägset humbuckers på denna typen av gitarr?
Är Sheraton den enda av dem som har den där konstruktionen med genomgående kropp vid mikarna för att undvika rundgång?
Varför är Dot:en så mycket billigare? Ser ju ut att ha samma material och mikar som Sheraton.
Tillverkas Epiphone i flera olika läner (Korea? Japan?)? Har prissättningen med detta att göra?
Jag försöker med ett svar då Epiphone Casino var min huvudgitarr för en del år sedan (jag hade en djävulsk Lennon/Beatles-fas då).
Jag skulle inte vilja säga att P90 är underlägset då de inte beter sig riktigt som vanliga single coil. P90 ger ett mer samlat och varmt ljud och passar i mitt tycke bättre till typ bluesdist/overdrive än vad humbuckers gör. De är inte gjorda för ren hårdrock, men de "spretar" inte heller som t.ex. när man distar en strata eller tele.
De låter även bra rent - på Casinon är det instant Beatles "Ticket to Ride" intro.
Ett perfekt mellanting mellan single coil och humbucker som funkar lika bra till pop/rock som till jazz och blues.
Min Epiphone Casino var en made in Korea 1995 och kostade 8295:- ny när jag köpte den 1999. Den var välgjord och krävde inte många justeringar för att bli riktigt skön att spela på.
Frågan är om den dyrare elitist Casinon (Japan?) för 15 papp är värd de extra slantarna?
I mitt tycke är Epiphones dyrare China-archtops av bra kvalité generellt sett. Tyvärr är risken att drabbas av måndagsex nog lite större än med Gibsons guror. Men jag har inte spelat på en dålig dyr Epiphone än så länge.
Casinon är den enda av archtop-gurorna som är helt ihålig. De andra har ett centerblock. Doten är nog billigare för att de inte väljer trä mer omsorgsfullt och justerar dem lika väl som de gör med de dyrare modellerna. Sak samma med deras billigare Les Paul/SG modeller.
Slut på pladder...