Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har resetat min ESQ 1 - Aj då....

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jaha... Klåfingrig har jag gjort en reset av min esq-1 så nu har jag bara brassljud under alla interna presets... Kan man få tag på originalsetupen nånstans? Hur gör jag i så fall för att ladda in denna? Eller måste jag börja programera en massa ljud nu?:tveksam:

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-26 12:22

Det enklaste borde ju vara att koppla bort batteriet för då återgår synten till presetsen i ROM. Sen är det bara att koppla in batteriet igen. Annars kanske du hittar ljuden här:
[www.buchty.net] Section Ensoniq

Vilken OS-version har du?

software version 2.0

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-26 12:31

Hmmm...den kanske beter sig annorlunda än v3.5 då...om du inte hittar presetsen nånstans kan jag bjuda på några ljud här:
http://www.acc.umu.se/~amber/mm/kroffes%20ESQ1-internal.SYX

Hur får jag in dom i synten?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-26 16:30

via midi

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-26 16:31

.syx är en sysex-fil. Importera den i ditt sequencer-program och sänd sen över den till ESQ-1 via MIDI: MIDI ut från datorn till MIDI in på ESQ-1an. Se till att sysex är "enabled" i master-menyn och att du sänder och tar emot på samma kanal.

Ni måste ha tålamod med mig

1. Hur 17 importerar jag sysexfilen till Cubase?
2. När jag har den i Cubase, ska jag bara spela upp den, eller ska jag på nått sätt importera i ESQ1an?

Är analogsyntkille, och är kompis med rattar - inte menyer! Jag har aldrig använt ESQ1an till annat än som midi-keyboard, men snart ska jag ha med den på en liten spelning och skulle vilja ha mer ljud än Brass

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-26 19:18

hmm. vet inte hur man gör sakerna i cubase.
men troligtvis laddar man in den på en midikanal
och sen skickar midi-signalen till esq-1:an.

annars borde det finnas separata sysexprogramm
som man laddar in själva filen i och skickar till synten.
[använder själv SysEx Librarian men det är till mac]

...det är ju typiskt. Har 3 macar hemma, men ingen med midi-interface.

Efter vad jag klurat ut från nätet så bör det gå att spela upp via ljudkortet till tape-in på synten för att återskapa ljudbanken. Är det nån vänlig själ på forat som möjligen har de interna ljuden sparade i .wav eller .mp3?

Det här kan vara vad du letar efter:

The Ensoniq Cassette Tape Dissected

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-05-26 20:49

behöver det ingen sådan där skum adapter till tape-delen ?
(tänker mest på min tx81z som har typ 5-pinnars tape-ingång)

Det är vanlig telehona... eller vanlig, det vanligaste hade väl varit rca... Tack i allafall, jag ska prova å det snaraste!

AAArgh! Det är inte sant! Ljudfilen finns inte längre på hemsidan du länkade! Å jag som blev så glad!

Aj, aj, aj Jag tänkte inte på att kolla att länken vekligen pekade på något, ursäktar så mycket för den korta glädjen.

Har ingen du känner ett USB MIDI interface du kan låna en timme? det är nog det snabbaste/enklaste. Hade jag haft en ESQ-1:a hemma hade jag gärna tankat av en dump i mp3 som kompensation för de brutna länkarna...

YES! Jag har fixat det!! Hittade en fil på nätet och körde över den via ljudkortet. Fick trixa lite med ljudnivån innan ESQn svalde betet! Men nu har jag dom !!! Tack alla som orkat med mig

Om nån annan hamnar i samma knipa är länken här:

Alternate method of saving and loading patches

Steg för steg hur du går till väga:

The Ensoniq Cassette Tape Dissected

Senast redigerat 2008-05-26 21:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-27 00:14

Haha! MIDI är faktiskt inte SÅ konstigt. Många verkar helt förbryllade över det här med sysex, jag har kört det sedan 1989 med Atari... det är ingen rocket science direkt. Bara ett väldigt bra sätt att spara sina ljud ...till hårdvarusyntar... MIDIOX till PC och Sysex Librarian till Mac OS X är två aktuella och finfina sysexprogram, det senare är helt exemplariskt bra.

Testade MIDIOX, men jag är för korkad... Är det meningen att jag ska hitta ESQ1an nånstans som en midi output? Hur som helst så får jag svaret "Target system not responding" från ESQn

Senast redigerat 2008-05-27 11:20
  • Medlem
  • 2008-05-27 11:10

Om du har ett midiinterface kopplat till datorn så är det det du skall hitta som midi output. Sedan skall du koppla midi ut från datorn till midi in på synten.

Ursprungligen av jgb:

Sedan skall du koppla midi ut från datorn till midi in på synten.

Och tvärtom är också en bra idé. Om inte annat för felsökning så är det lättare att bara slå lite på tangenterna och se om det händer något i MIDIOX. Gör det inte det så är något inte kopplat riktigt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-27 12:20

...fast man tycker ju att nån borde programmerat en sysex>audiodump-converter som ligger nånstans...?

Hittat felet! Jag mitt pucko har ju bara kopplat midi out från synten. Har ingen från interfacet till midi in... Får köpa sladd imorrn... eller vända på sladden

1
Bevaka tråden