Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden för USA-import av iPhones

Tråden skapades och har fått 1177 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-05-28 17:49
Ursprungligen av schevve:

Om iphone 3G nu släpps i juni i usa tror ni det kommer vara möjligt att köpa en där men att sedan binda den till Telia här i Sverige? Utan att låsa upp den?

Omöjligt att svara på, men logiskt sett borde det fungera, men se till att vänta tills Telia verkligen släppt telefonen, så vi kan få in mer information.

9 Juni är ett bra datum att skriva upp i din kalender, Apple's keynote i San Francisco.

Tidigare tråd: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/241997-hackad-usa-telefon-att-kunna-teliafieras.html

Jag personligen kommer högst troligt köpa en via Telia och "om" jag får välja abonnemang så blir det följande.

- Telia Till Vänner.
- Mobilt Bredband Fastpris.

Startavgift: 250kr.
Månadsavgift: 69+199=268 kr/månad.

Sen tillkommer en högst troligt en kostnad för telefonen.

Återkom gärna och läs igenom trådarna folk skriver, mer information kommer finnas, men innan Apple och Telia börjar prata så är allt tyvärr bara gissningar.

/Caem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-29 13:47
Ursprungligen av Caemon:

Omöjligt att svara på, men logiskt sett borde det fungera, men se till att vänta tills Telia verkligen släppt telefonen, så vi kan få in mer information.

9 Juni är ett bra datum att skriva upp i din kalender, Apple's keynote i San Francisco.

Tidigare tråd: http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/241997-hackad-usa-telefon-att-kunna-teliafieras.html

Jag personligen kommer högst troligt köpa en via Telia och "om" jag får välja abonnemang så blir det följande.

- Telia Till Vänner.
- Mobilt Bredband Fastpris.

Startavgift: 250kr.
Månadsavgift: 69+199=268 kr/månad.

Sen tillkommer en högst troligt en kostnad för telefonen.

Återkom gärna och läs igenom trådarna folk skriver, mer information kommer finnas, men innan Apple och Telia börjar prata så är allt tyvärr bara gissningar.

/Caem

Tack för svaret! Undrade nämligen för att jag åker till NY den 16e och funderar på att ta hem en lur (om dom har släppts och finns kvar).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-30 09:02
Ursprungligen av Caemon:

Sen tillkommer en högst troligt en kostnad för telefonen.

Återkom gärna och läs igenom trådarna folk skriver, mer information kommer finnas, men innan Apple och Telia börjar prata så är allt tyvärr bara gissningar.

/Caem

Jag skulle nog snarare säga att det garanterat kommer en extra utgift för telefonen.
Kolla bara på alla vanliga mobilen idag(nya mobiler alltså) de brukar ju ligga på runt 199kr/månad.
Och den svenska marknaden för iPhonen kommer det vara högt tryck på så förteragen (telia) komemr ju självklart att utnyttja detta och köra ett så högt pris de bara an då vi svenskar i alla fall betalar.
Skulle inte förvåna mig om det kommer bli vanlig månadskostnad + 199/299kre i förhöjd avgift samt typ att du får köpa den med en startavgift på x-antal tusen kronor.

Ursprungligen av iLind:

Jag skulle nog snarare säga att det garanterat kommer en extra utgift för telefonen.
Kolla bara på alla vanliga mobilen idag(nya mobiler alltså) de brukar ju ligga på runt 199kr/månad.
Och den svenska marknaden för iPhonen kommer det vara högt tryck på så förteragen (telia) komemr ju självklart att utnyttja detta och köra ett så högt pris de bara an då vi svenskar i alla fall betalar.
Skulle inte förvåna mig om det kommer bli vanlig månadskostnad + 199/299kre i förhöjd avgift samt typ att du får köpa den med en startavgift på x-antal tusen kronor.

Apples modell i resten av världen bygger på att operatören varken subventionerar eller säljer telefonen på avbetalning. Om de skulle ändra denna modell tror jag knappast de tillåter att Telia säljer den för 199 x 24 = nästan 5000 kr. Det är inte upp till Telia att avgöra vad telefonen ska kosta - abonnemanget är en annan femma men jag har mycket svårt att tänka mig att Apple låter Telia fritt sätta priset på telefonen.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-30 09:45

Okej, men det skulle i alla fall inte förvåna mig om telia kom med "Telia iPhone" abonnemang.
Typ prata massa, massa sms och kanske fri surf, men dock detta för dyra pengar. Telia vill ju självklart tjäna så mycket de bara kan och om de i alla fall får välja hur abonnemanget ska vara utformat så kommer det ju vara ett högkostnads abonnemang.

tja
har läst igenom tråden lite och har inte direkt hittat svaret som jag söker. Undrar ifall jag åker till usa och köper en iphone hur ärdet enklaste sättet att få med den till sverige?. Ska jag lägga den i min ficka när jag ska åka hem eller låta den ligga kvar i väskan. Vill inte åka på moms tull mm.

Ursprungligen av ali-gg:

tja
har läst igenom tråden lite och har inte direkt hittat svaret som jag söker. Undrar ifall jag åker till usa och köper en iphone hur ärdet enklaste sättet att få med den till sverige?. Ska jag lägga den i min ficka när jag ska åka hem eller låta den ligga kvar i väskan. Vill inte åka på moms tull mm.

Fråga tullverket

Nä men jag skulle gissa på att du stoppar den i fickan och lägger kartongen i väskan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-07 19:17

Brukar Apple släppa nya produkter, som iPhone 2, i anslutning till WWDC och liknande evenemang. Eller kan det dröja? Min plan är att beställa iPhone 2 från Apples hemsida.

Men jag minns att det var långa köer till butikerna när iPhone släpptes. Så det kanske innebär att nya produkter hamnar i butikerna innan de finns till salu i Apple Store.

Någon som vet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 12:50

Man verkar INTE kunna köpa utan att aktivera:

The iPhone 3G on AT&T: we ask the burning questions - Engadget

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 15:00

Jag avvaktar några veckor och bestämmer mig för huruvida det är värt att köpa en utomlands. Är ju kul att se vilka alternativ som finns i Sverige först. Min första tanke har varit kontantkort, men att surfa på kontantkort är ju ingen höjdare om man tänker ekonomiskt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-10 20:20

Spiken, som det ryktas nu så kommer det ju inte gå att köpa den utan att direkt signa ett abonnemang =/

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-10 20:38

I london kommer man kunna det. O2 har ett PAYGO-koncept! Frågan är dock hur mycket billigare det blir där. Pay & Go - iPhone - O2

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-10 20:49

Nya 3G Iphonen finns att förbeställa på international-orders.com

299 dollar för 8GB

Pratade med en på I-O om det här med att man måste teckna avtal med at&t osv, så fick jag som svar: Att det sa apple förra gången också, dessutom så hade dom folk som jobbade på at&t "undercover"

Har handlat av dom förut så det vore väl ingen fara, antar jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-10 21:45
Ursprungligen av Wi99:

Nya 3G Iphonen finns att förbeställa på international-orders.com

299 dollar för 8GB

Pratade med en på I-O om det här med att man måste teckna avtal med at&t osv, så fick jag som svar: Att det sa apple förra gången också, dessutom så hade dom folk som jobbade på at&t "undercover"

Har handlat av dom förut så det vore väl ingen fara, antar jag?

Låter riskabelt. Hoppas du får tillbaks dina pengar om de inte kan leverera.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 17:26

Oh. I-O verkar ju riktigt bra om det går att lita på Dock beställer jag nog inte före att den har kommit så att jag gör en beställning och inte en förbokning. $299 + $108(16GB White) + $7 silicon clear(bara för att, kanske kommer på en dag som jag vill använda det ) billaddare nej, internationell adapter, det är väl en likadan som min MBP? bara att använda den där lilla adaptern jag har till den som är utan sladd va? +$27 försäkringen (vad ska man ta där?:S fullvärde, reparations retur eller gåva? gåva känns rätt så uteslutet, men ska man deklarera den till fullvärde och då garanterat(väl?) få betala lite skatt på det hela, eller ska man ta reparationsretur? (öppnar de och ser att den är helt ny så är det ju bara att säga att den inte gick om laga så jg fick en ny skickad till mig?) och accesoarer fattar jag inte, man får ju med en docka och en sladd, varför köpa extra?
Summa för detta blir då:441 Dollar vilket jag tycker är helt rimligt. Skulle nyligen laggt ut över 550 dollar för att få en vanlig 16GBare skickad(och köpt själva telefonen också) till mig (från en privatperson i USA)
Haha, kollade nu på google "441 dollar in sek" och det är ju bara 2619kr xD Det är verkligen sjukt rimligt
Tycker verkligen det här känns som den självklara lösningen för mig som verkligen itne vill ha något Telia abonnemang. Men hur säkert tror ni att det här är?
Verkar bara gå att betala direkt (internetbanken) eller Paypal. Skulle gärna tagit postförskott men det är ju inte helelr säker, kanske bara får en sten i paketet =/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 17:30

glöm inte frakt, svensk moms och avgifter

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 18:37

När jag beställde min förra iPhone 16 Gb från international-orders, så tog jag pre-paid customs and duties, och som "Gift". Fick bara betala 300kr i tullavgift senare.

Nu har jag bokat en 3G iPhone på I-O, så vi får se Kalaset gick på ca:2800 kr

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 18:49

kia2: det är $27 på det så redan inräknat
och momsen hoppas mang ju över

Wi99: om du redan handlat därifrån så känns DU väldigt intressant
vad menar du med att du tog det där "pre-paid customs and duties" hittar inte det när jag kollar på 3G:n?
okej, du tog gift, men varför fick du då belata 300kr i tullavgift, antigen borde den komma igenopm gratis eller så öppnar de den och då ser att det är något som är värt lite pengar och du borde fått betala moms på det?

Dock så är det alltså fortfarande låst när man får den från I-O? DÅ blir det väl till att vänta på att de har knäckt 2.0 och kanske om det är något speciellt med 3G varianten
Vad tog du för alternativ Wi99?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 21:25
Ursprungligen av iLind:

kia2: det är $27 på det så redan inräknat
och momsen hoppas mang ju över

Wi99: om du redan handlat därifrån så känns DU väldigt intressant
vad menar du med att du tog det där "pre-paid customs and duties" hittar inte det när jag kollar på 3G:n?
okej, du tog gift, men varför fick du då belata 300kr i tullavgift, antigen borde den komma igenopm gratis eller så öppnar de den och då ser att det är något som är värt lite pengar och du borde fått betala moms på det?
Dock så är det alltså fortfarande låst när man får den från I-O? DÅ blir det väl till att vänta på att de har knäckt 2.0 och kanske om det är något speciellt med 3G varianten
Vad tog du för alternativ Wi99?

"Pre-paid customs and duties" får du välja när du ska checka ut från kassan. Angående tullen så ansåg dom att jag skulle betala tull för vad den var värd (99 dollar), det var tullverket. Och mjukvaran 2.0 är väl redan hackad, så det blir nog inga problem. Men dom kommer nog låsta som sagt. Det här med att dom inte säljer dom utan att man måste teckna abonnemang i butik gäller väl bara USA, och I-O arbetar ju i England och Frankrike också.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 21:57
Ursprungligen av Wi99:

"Pre-paid customs and duties" får du välja när du ska checka ut från kassan. Angående tullen så ansåg dom att jag skulle betala tull för vad den var värd (99 dollar), det var tullverket. Och mjukvaran 2.0 är väl redan hackad, så det blir nog inga problem. Men dom kommer nog låsta som sagt. Det här med att dom inte säljer dom utan att man måste teckna abonnemang i butik gäller väl bara USA, och I-O arbetar ju i England och Frankrike också.

Okej, men allså vad är det då? Ska man ta det?. Haha okej, jo men detä r ju najs om de värderar den till 99 dollar Okej, det visste jag inte att det var, får väl hoppas att det kommer någon simpel variant av något program att låsa upp med då (har tidigare bara jailbreakat min iTouch via CMD och färdigt program och det var ju inga problem men vet inte hur invecklat det är att låsa upp iPhonen i terminalen).
Okej, ja men vi får väl se om en månad när den kommer helt enkelt

kan inte tänka mig att man kan köpa en iphone för 199USD "utan bindning" - det är/måste vara en ren förlustaffär. men - jag klagar inte om så är fallet. men jag väntar med att beställa

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 19:22

el gringo:
men det är ju inte 199 dollar för den utan abonnemang. Det är till att börjs med 299 dolalr för _8GB_ versionen, samt att det tillkomemr ju en del annat också.

Ursprungligen av iLind:

el gringo:
men det är ju inte 199 dollar för den utan abonnemang. Det är till att börjs med 299 dolalr för _8GB_ versionen, samt att det tillkomemr ju en del annat också.

Men den går ju fortfarande inte att köpa utan att teckna abonnemang i butik. IO chansar på att det ska finnas nåt sätt att ta sig runt detta vilket jag starkt tvivlar på. Tror inte de kommer kunna skeppa några lurar. Har gärna fel dock.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 19:40

Men kanske är det som Wi99 sa att de hade insider folk på AT&T som hjälper till lite eller så fixar de det på något annnat sätt, att de fixar det på valfritt sätt hoppas jag i alla fall på

Ursprungligen av iLind:

Men kanske är det som Wi99 sa att de hade insider folk på AT&T som hjälper till lite eller så fixar de det på något annnat sätt, att de fixar det på valfritt sätt hoppas jag i alla fall på

Okej. Så när at&t upptäcker att det försvinner telefoner internt så kommer inte kunna lura ut var de tar vägen och stämma skiten av IO som köper stöldgods?

sorry - såg inte 299. är ändå tveksam - men hoppfull att det går

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 20:18

Alltså det var itne jag som sa det från början och jag har inte en aning om hur de fixar dem inte helle bryr jag mig, det enda jag bryr mig om är ATT de gör det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 22:50

Om du läser hela denna (långa) tråd så ser du att International-Orders alltid deklarerar hela värdet av beställningen på paketet. Så det är alltså hög sannolikhet att du får betala moms och avgifter.

Som jag skrev i en annan tråd så fick jag detta svar från International-Orders idag:

Citat:

Will the iPhone be unlocked so I can use it on my network and in my language?

There is no unlock out as the Unit is not available for purchase until the 11th.
It is rumored that an unlock will be released shortly after the release and that the procedure is simple.

I hear that the 3G is only available under contract, does this mean I have to sign the 2 year contract with AT&T ?

So far, all iPhones were subject to purchase with activation, yet millions sold around the world without any contracts to the exclusive Mobile networks.
We can only assume that the terms remain the same as the previous versions until the formal release on July 11th.
What happens if International-Orders.com cannot get the 3G out to customers if the phone is on contract only?

We will make sure to notify you directly regarding your order.

We are confident that the 3G will be obtainable outside of the At&T contract.
So far the previous version was termed under the same rules, yet it was able to make its way to millions of non AT&T customers outside of the US.

We will make sure to keep you up to date with the process of your order should we come across any difficulties in purchasing the unit on your behalf.
We will not charge cancelation and restocking fees should your order be canceled. Only the $35 service will apply.

Jag tänker så här: Om I-O kan fixa utan kontrakt i USA. Då borde man kunna fixa detta även i Sverige. Så varför gå igenom hela proceduren med att beställa från USA?

Ursprungligen av kia2:

Jag tänker så här: Om I-O kan fixa utan kontrakt i USA. Då borde man kunna fixa detta även i Sverige. Så varför gå igenom hela proceduren med att beställa från USA?

Ahhh!

Mycket smart! Har övervägt I-O om iPhone blir för dyr i Sverige, men du har nog helt rätt.

Om jag ar i USa nu, vill skaffa en Iphone och lasa upp den nar jag kommer hem samt inte bryr mig vilken version det ar, hur gor jag da?

Bevaka tråden