Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Officiella tråden för iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 1160 svar. Det senaste inlägget skrevs .

det vore väldigt dumt om de inte säljer iPhone som med alla andra telefoner, helst om dom nu ändå tillåter "subventionering" i enlighet med traditionell försäljning. alltså att man skall kunna köpa den "kontant".

sen är det väldigt underligt när många journalister etc säger "Wow - iPhone kommer ta hela marknaden - bara 199USD!!". Det är ju ganska saftiga månadskostnader kopplade till. hoppas apple gör detta rätt nu. 1995 för telefonen och kanske 199kr/månad i 24 mån?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-11 19:13
Ursprungligen av el gringo:

sen är det väldigt underligt när många journalister etc säger "Wow - iPhone kommer ta hela marknaden - bara 199USD!!". Det är ju ganska saftiga månadskostnader kopplade till. hoppas apple gör detta rätt nu. 1995 för telefonen och kanske 199kr/månad i 24 mån?

Det finns inga saftiga månadskostnader på iPhone i USA som inte finns till alla andra mobiler också. Mobiltelefoni är dyrare i USA än här, helt enkelt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 20:51

iPhone kommer endast att säljas i TELIAS utvalda butiker, dvs deras egna butiker och telia.se den 11 juli. Först i slutet av sommaren börjar telia förhandla med sina återförsäljare om vidare försäljning. Priset presenteras vid säljstart.

Tråkigt nog då många ramavtal, företag och organisationer ofta är knutna till en viss butik/kedja idag. Ingen vidare start nu när 2.0 ska vara så företagsinriktad.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 21:02

Aha...då har dom ändrat sig. Det är ju symtomatiskt för att telia inte har någon strategi - dom fattar inte vad dom har fått i handen - dom improviserar och är säker förvånade över intresset från allmänhet och media. This is Telia. I början delgav dom oss nyfikna att dom skulle börja sälja den genom sina återförsäljare den 11 juli. Inget specifikt om "utvalda" eller "egna butiker". Var har du fått din info ifrån?

Ursprungligen av Junghage:

iPhone kommer endast att säljas i TELIAS utvalda butiker, dvs deras egna butiker och telia.se den 11 juli. Först i slutet av sommaren börjar telia förhandla med sina återförsäljare om vidare försäljning. Priset presenteras vid säljstart.

Tråkigt nog då många ramavtal, företag och organisationer ofta är knutna till en viss butik/kedja idag. Ingen vidare start nu när 2.0 ska vara så företagsinriktad.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-11 21:09

mjg: Infoutskick från telia till ÅF.

Ursprungligen av el gringo:

det vore väldigt dumt om de inte säljer iPhone som med alla andra telefoner, helst om dom nu ändå tillåter "subventionering" i enlighet med traditionell försäljning. alltså att man skall kunna köpa den "kontant".

sen är det väldigt underligt när många journalister etc säger "Wow - iPhone kommer ta hela marknaden - bara 199USD!!". Det är ju ganska saftiga månadskostnader kopplade till. hoppas apple gör detta rätt nu. 1995 för telefonen och kanske 199kr/månad i 24 mån?

Apple sa väl nyligen att dom ska anpassa alla priser runt om i världen till dollarkursen, så det borde bli billigare än så. Man kan ju drömma iallafall.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-06-11 19:13

Ja, verkligen, men läste nånstans om typ den engelska marknaden eller så var det ett helt annat land men där skulle månadskostnaden bli på typ 500-800kr! Helt sjuka summor var det i alla fall!

Ursprungligen av iLind:

Ja, verkligen, men läste nånstans om typ den engelska marknaden eller så var det ett helt annat land men där skulle månadskostnaden bli på typ 500-800kr! Helt sjuka summor var det i alla fall!

En god ide är att kolla vad O2 tar i vanliga fall innan man börjar skrika att iPhone-avtalet är för dyrt.
Pay Monthly tariffs - Pay Monthly - Tariffs - Mobiles & Tariffs - O2

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-11 21:10
Ursprungligen av Johan Nilsson:

En god ide är att kolla vad O2 tar i vanliga fall innan man börjar skrika att iPhone-avtalet är för dyrt.
Pay Monthly tariffs - Pay Monthly - Tariffs - Mobiles & Tariffs - O2

Tyvärr inte iPhonepriserna, de finns här.

Ursprungligen av ahmedmo:

Tyvärr inte iPhonepriserna, de finns här.

Det vanliga £35 abonnemanget ger 600 minuter, 500 sms och ett "bolt on" val där man kan välja unlimited data eller unlimited wifi.
Jämför det med £35 abonemmanget där man betalar £159 för 16GB iPhonen och får 600 minuter, 500 sms, och "unlimited data & Wifi".

Prissättningen hos O2betyder ju egentligen inte så mycket för oss här i Sverige, men ändå.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-11 19:16

Detta är några ÅTERFÖRSÄLJARE för Telia-abb. Här kan man köpa Iphone snart (OnOff t.ex.):

https://tholbox.telia.se/af_enkelwebb/index.asp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-11 21:18

Ahmedmo: Jämför gärna... ta din länk och Johan Nilssons länk så ser du att skillnaden är stor, det ingår data i den för iPhone vilket då blir ett skäligt påslag. Med andra ord samma pris som deras andra abonnemang.
Men många på det här forumet vill ju skrika varg istället för att ta till sig den informationen.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-06-11 21:43

Grejen är ju att folk läser Johan Nilssons länk och tror att iPhone abonnemanget kostar £20 vilket de inte gör. Själv tycker jag att de brittiska iPhone abonnemangen har ganska bra prissättning och eftersom att jag tycker att Telia är den i särklass bästa operatören i Sverige i dagsläget så gnäller jag inte.

Jag är student och kan mycket väl tänka mig att betala 300-400 kronor i månaden för ett iPhone abonnemang med fri surf och visual voicemail.

Hoppas att Telia släpper lite info om abonnemangen innan veckans slut, det finns många frågor att besvara.

Sa, jag undrar en sak. Jag ar i Staterna, valdigt nara Apple HQ och vill kopa en Iphone men den verkar vara slut overallt, vet ni om det kan finnas nagonstanns har i Cali som det finns?

En till fraga, min bror, som jag koper till, han vill ha den gamla. Ar det nagon som skall skaffa en ny den 11e juli och har en Ipohne i bra skick som man man tanka sig salja?

Sista fragan, kommer man vara tvungen att skriva At&T abbonemang nar man koper 3G luren? De i affaren tror inte det men Internet sager annorlunda. Vad tror ni om att man maste ha aktiverat inom 30 dagar om man inte vill fa boter?

Hinner inte soka igenom ifall ni redan gatt igenom detta efetrsom vi ska ivag, vore valdigt tacksam for svar och hjalp!

Är det turbo 3g, 7.2 mbit vi får nu då? Då blir det nog trevligt med gps, speciellt nu när man nyss tagit körkort och har en tendens att virra bort mig :). Fick tillbaka 10.000 på skatten som jag tänkt köpa en imac för men blir väl kanske en ny iphone då.

Senast redigerat 2008-06-12 07:07
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-12 05:52

Jag tror att Apple nu uppdaterat den svenska iPhone-köp-sidan: Apple - iPhone - Var du köper

Numera står det att man kommer kunna köpa iPhone via telias hemsida. Detta gör ju att man kan beställa iPhone med abonnemang utan att stå i lång kö.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:25

Detta måste vara ett misstag. Aldrig någonsin att man kan köpa en fet låst lur utan att vara på plats, visa ID och skriva under papper med kulspetspenna - inte i Sverige. Aldrig. Never. har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Ursprungligen av kia2:

Jag tror att Apple nu uppdaterat den svenska iPhone-köp-sidan: Apple - iPhone - Var du köper

Numera står det att man kommer kunna köpa iPhone via telias hemsida. Detta gör ju att man kan beställa iPhone med abonnemang utan att stå i lång kö.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 10:34
Ursprungligen av mjg:

Detta måste vara ett misstag. Aldrig någonsin att man kan köpa en fet låst lur utan att vara på plats, visa ID och skriva under papper med kulspetspenna - inte i Sverige. Aldrig. Never. har aldrig hänt och kommer aldrig att hända.

Hört talas om e-leg, redan reggad hos telia(mina sidor) o liknande?

Eftersom ma kan köpa andra telefoner med abbonnemang via telia.se, så hade det varit mycekt konstigt om man inte kan köpa en iPhone

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 11:08

Aha. Tänkte inte på det Då är det ju klart som korvspad - inte orkar jag köa å tjafsa i en butik - även om jag har ett antal här i Sthlm att välja på - jag köper via Inet så klart!

Ursprungligen av ufred:

Hört talas om e-leg, redan reggad hos telia(mina sidor) o liknande?

Eftersom ma kan köpa andra telefoner med abbonnemang via telia.se, så hade det varit mycekt konstigt om man inte kan köpa en iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2008-06-12 08:23

Enligt engadget så kommer man att kunna köpa iphone utan ett abonnemang i Italien för 599€ 8gb och 750€ 16gb. Lite dyrt men inte ovanligt pris för en smartphone. Kanske lönar det sig att vänta och se. Kanske sänks priserna något och kommer också att finnas i Sverige utan abonnemang.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Enligt engadget så kommer man att kunna köpa iphone utan ett abonnemang i Italien för 599€ 8gb och 750€ 16gb. Lite dyrt men inte ovanligt pris för en smartphone. Kanske lönar det sig att vänta och se. Kanske sänks priserna något och kommer också att finnas i Sverige utan abonnemang.

//Rob

Mobil verkar snegla ganska mycket på engadget hehe Iphone 3G ska kosta 5000 kronor

kan nån förklara det här med bluetooth-svagheterna? Jag fattar inte varför det är så lite stöd för iphone i program som tex bluephoneelite. Jag vill kunna skriva och ta emot sms och samtal via datorn. Är detta en mjuk- eller hård-varubrist? Kan man fixa detta i ev senare mjukvaruuppdateringar?

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2008-06-12 10:21

Mjukvarugrej. Varför Apple inte öppnat upp bluetooth mera - än till headset - vet jag inte. Låt mig spekulera:
1. Prioriteringar. Labben hinner inte med allt. Uppdatering kommer - öppning sker för anra bt-grejer.
2. Filosofi; man ska inte surfa med laptop via Iphone - man ska surfa med Iphone

Ursprungligen av Patric08:

kan nån förklara det här med bluetooth-svagheterna? Jag fattar inte varför det är så lite stöd för iphone i program som tex bluephoneelite. Jag vill kunna skriva och ta emot sms och samtal via datorn. Är detta en mjuk- eller hård-varubrist? Kan man fixa detta i ev senare mjukvaruuppdateringar?

Så jag ska inte sitta och sura för att detta inte finns? Det kommer sannolikt att finnas, samt finns även sannolikheten att en tredjepartsutvecklare öppnar upp BTn? Apropå surfa via laptopen, kan man använda iphone som dongel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-06-12 13:58
Ursprungligen av Patric08:

Så jag ska inte sitta och sura för att detta inte finns? Det kommer sannolikt att finnas, samt finns även sannolikheten att en tredjepartsutvecklare öppnar upp BTn? Apropå surfa via laptopen, kan man använda iphone som dongel?

Nej, iphonen går inte att använda som dongel iaf inte som det ser ut just nu. Angående blåtanden i iphonen så klarar chippet över 25 olika profiler men apple har valt att bara lägga med 2 av dem (de som krävs för bt headset). Flera försök har gjorts för att få igång a2dp mfl profiler i nuvarande iphone men ingen har lyckats. Dock så verkar det som om man måste skriva en egen ny blåtands stack för att ta över kontrollen, det är iaf vad som har diskuterats på flera olika forum.

Att apple väljer att låsta blåtanden beror nog på flera saker, de har inga egna tillbehör för a2dp ännu och innan det finns så kommer det inte öppnas. Filöverföring via bt skulle vara fint men varför de inte tillåter det är något som det spekulerats om men men ingen bra förklaring finns.

hur många är det som köper den på International-Orders.com - International-Shopping - Powered by Go-Global - Stores

299dollar plus frakt osv är ju ett bra pris för att slippa telia

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-13 13:55
Ursprungligen av dragonevo:

hur många är det som köper den på International-Orders.com - International-Shopping - Powered by Go-Global - Stores

299dollar plus frakt osv är ju ett bra pris för att slippa telia

Har kollat på det. Även på telefonerna på Ebay. Men jag väntar tills telefonen är släppt med att beställa. Vill se andra göra det innan och på så sätt se om telefonerna går att låsa upp över huvudtaget. Eller om man är dömd till ett Telia-avtal.

Ursprungligen av m1kke:

Har kollat på det. Även på telefonerna på Ebay. Men jag väntar tills telefonen är släppt med att beställa. Vill se andra göra det innan och på så sätt se om telefonerna går att låsa upp över huvudtaget. Eller om man är dömd till ett Telia-avtal.

Jag gör precis som dig. Man släpper ju inte sin hackade Iphone innan man vet att den nya går att hacka... Visst att man loosar någon tusing i andhands-värde, men hellre det än att stå där och inse att man måste gifta sig med djävulen för att få den nya!

  • Medlem
  • Västerås
  • 2008-06-13 14:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag gör precis som dig. Man släpper ju inte sin hackade Iphone innan man vet att den nya går att hacka... Visst att man loosar någon tusing i andhands-värde, men hellre det än att stå där och inse att man måste gifta sig med djävulen för att få den nya!

WORD!

Blir nog en SE c905 ist

Bevaka tråden