Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GarageBand prestandaproblem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 18:27

Hejsan,

Jag har börjat använda GarageBand för att göra lite musik. Jag har ganska många spår (ca 15 men många är "mutade" vilket inte verkar hjälpa) i mitt musikprojekt. Problemet är att uppspelningen hackar vilket gör att jag har svårt att spela in t.ex gitarren i real-tid, och när jag spelar in så kommer det ibland upp ett felmeddelande som avbryter inspelningen där det står att mitt projekt har för många spår. Jag kan även tillägga att GarageBand är inställt för att optimera för många spår.

Jag har senaste MacBook revisionen (2.2 GHz) med 4 GiB RAM. GarageBand tycks bara utnyttja en av processorkärnorna vilket jag tycker är konstigt.

Min fråga är egentligen om detta är att förvänta sig av GarageBand och ifall jag bör byta till någon annan mjukvara? i så fall vilken är prisvärd och lättast att börja med om man kan GarageBand?

Logic Express är nog det musikprogram som ligger närmast GB, annars så är ju Abelton Live ett bra och lättjobbat musikprogram.

Angående ditt GB problem så beror det nog på att hårddisken i MB inte är den snabbaste eller/och på att du använder för många tunga mjukvaruinstrument och effekter.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-17 21:49

Tack svaret! Jag har uppgraderat hårddisken till en 7200 RPM hårddisk men det räcker kanske inte heller. Skall ta en titt på Logic Express, tack för tipset!

Ursprungligen av XyliX:

Tack svaret! Jag har uppgraderat hårddisken till en 7200 RPM hårddisk men det räcker kanske inte heller. Skall ta en titt på Logic Express, tack för tipset!

Å andra sidan är Logic Express än mer krävande i sig än vad Garageband eller ?
Däremot har man ju mer inställningar så man kan ändra buffertminne osv.

Du har maxat Ram så 4GB skall ju räcka en bit, har du provat med ext ljudkort för uppspelningen ? Jag kör enbart mjukvara men har ändå ett Apogee Duo för uppspelningen så datorn slipper göra D/A omvandlingen för uppspelning av de digitala spåren och det avlastar även om många inte tror på det!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-20 09:04

Såvitt jag vet så är GB rätt slött prestandamässigt, så om du uppgraderar till logic kommer du antagligen att kunna köra på mer (och logic kan ju öppna GB-projekt). Beror lite på hur pass många audiospår du kör, är ju inte helt omöjligt att du har för många spår för att hårddisken ska orka med som sagt.

Som standard har Garageband massa effekter påslagna på varje spår, vad jag vet. (Apple vill väl inte förvirra nybörjare med krångligheter som effektreturer, och att de får en anledning till att folk vill uppgradera till Logic är knappast ett minus...)

Så testa att gå in och slå av onödiga effekter och använd inte Apple Loops om de inte behövs, så borde det bli processorsnålare.

15 spår har jag klämt ur en gammal Powerbook G3 (inklusive en del effekter), så det ska definitivt gå att göra på en ny dator.

  • Medlem
  • Partille
  • 2008-05-21 20:00

Garageband ÄR resurskrävande, inget snack om saken.. 4 gb ram är en sak - Ljudkortet är en annan.. Hade liknande problem men det löste sig med externt ljudkort (ska dock tillägga att jag aldrig kört med 15 spår)

GL/HF!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-06-17 15:18

Det blir en stor skillnad om man spelar upp från, eller spelar in till en extern hårddisk. Ett projekt jag hade som låg på systemhårddisken, gick i taket ganska tidigt. Däremot gick det att lägga på en hel del saker när jag körde samma projekt från en extern firewirehårddisk.

Vänligen, Ylan

1
Bevaka tråden