Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfrågor; hur avminimera (återställa) fönster med tangetbordet?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-02 12:01

Hej,

Jag kommer från att ha använt linux (gentoo) och tidigare windows till att vara ny användare av OS X och har nu skaffat mig en Macbook. Jag är något förvirrad angånde den gula minusknappen och den gröna plusknappen. Ja undrar följande:

1. Hur avminimerar jag med tangentbordet ett fönster jag minimerat med cmd-M? Varken cmd-tab eller cmd-M fungerar.

2. Vad är skillnaden på Göm (cmd-H) och minimera (cmd-M)?

Göm gömmer hela programmet medans minimera förminskar fönstret och stoppar ner det i dockan. Såvitt jag vet finns det inget sätt man kan "välja" ett minimerat fönster med tangentbordet, mao blir det svårt att avminimera det den vägen.

Jag jobbar som så att jag i stort sett aldrig minimerar, istället gömmer jag hela programmen. Då kommer programmen fram automatiskt när jag väljer dom med cmd-tab.

Edit: Det här kanske löser ditt problem: Many Tricks · Witch

Ursprungligen av seron:

1. Hur avminimerar jag med tangentbordet ett fönster jag minimerat med cmd-M? Varken cmd-tab eller cmd-M fungerar.

Man kan trycka ctrl-F3 för att flytta fokus till Dock, välj fönstret med piltangenterna och tryck på retur.

Ursprungligen av seron:

2. Vad är skillnaden på Göm (cmd-H) och minimera (cmd-M)?

Om du gömmer ett program så visas inga av dess fönster längre. Du kan minimera enskilda fönster. Men även om alla fönster är minimerade behöver programmet inte vara gömt. Om du gömmer programmet kommer alla minimerade fönster försvinna från Dock och inte visas förrän du visar programmet igen.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-07-02 14:00

-Krångla inte till det för dig i början. När jag började med Mac för 13 år sedan kollade jag i menyerna och lärde mig kortkommandona efter hand jag använde dem. Det finns mycket under "Hjälp" och på Apples supportsidor.
-Jag kan ibland, efter 13 år, fortfarande uppleva Mac OS som lite "överlogiskt". När man väl kommer på "hur" så skrattar man för att det var så enkelt och logiskt.
Om du går till "Systeminställningar" - tangentbort och mus" -Kortkommandon så kan du genom att klicka på "+" göra dina egna kortkommandon. -Kolla bara så det inte är "upptaget". Så enkelt var det! Finns det inga kortisar så gör en egen!

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-08 20:44

Tack för era tips. Efter att ha använt datorn ett tag föll det sig ganska naturligt göra som irrelogical gör.

Går det att enkelt kolla om ett kortkommando är upptaget eller måste jag leta i listan?

1
Bevaka tråden