Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk som funkar till Pro-tools le

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-03 22:11

Jag är en nybliven macbook-ägare som har hamnat i ett dilemma. Tänker använda min macbook till att spela in musik med min M-box och pro-tools. För att riggen ska vara kompatibel behöver jag en extern firewirehårddisk-allt enligt digidesigns hemsida och DUC (digidesign user conference). Det enda firewire-chip som stöds av protools fullt ut heter Oxford 911. Så långt allt frid och fröjd.

Men....när jag börjar kolla upp vilka hårddiskar/kabinett som har detta chip visar det sig att i stort sett inga tillverkare specificerar vilket chip som sitter i. Har pratat med datahandlare-dom säger att det är svårt/omöjligt att få den informationen. Har mailat med iomegas kontor i england (tror jag att det var) dom skrev "Sorry, that information is not available". Har läst här att nån annan tillverkare har sagt att det inte går att säga eftersom det kan vara olika chip i samma serie av hårddiskar.

Har hittat ett (1) kabinett i Sverige som troligen har rätt chip, nån macmini-stack variant (även den omnämnd här i något forum).

Så (sent omsider) till mina frågor; Finns det någon som känner till nån extern hårddisk/hårddiskchassi som har detta chip? Finns det någon som använder någon annan variant med bra resultat?

Tacksam för svar!

Se upp så du inte har Agere (Lucent) -FW-chip i din MB;

Hårddisk via Firewire 800 segar ned datorn? - 99.se

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-04 14:24

Ja, naturligvis....

Ja, naturligvis är det ju det.....suck. Ännu en potentiell felkälla verkar det som. Eftersom jag kör senaste betaversionen (7.4.2) av protools som ännu är ganska buggig så vill jag försäkra mig om att så mycket som möjligt ÄR kompatibelt. Tack för tipset dock. Kommer att vara bra att veta när jag ska börja felsöka!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-06-30 21:57

Hittat vad jag sökte!

Efter många samtal och många om och men fick jag låna hem ett hårddiskkabinett för att testa. Väl inkopplat i visar det sig att det sitter rätt chip i!! Kabinettet är ett "Sarotech hardbox".

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 22:41

Eller...

Gör som jag gjorde när jag tröttnade på att jaga ett stabilt system med MacBook och PT LE - köp Logic Express. Funkar som en dans!

Att digidesign kräver att man använder en hårddisk med ett visst firewirechip är ju bara skrattretande.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-01 14:33
Ursprungligen av Noumenon:

Att digidesign kräver att man använder en hårddisk med ett visst firewirechip är ju bara skrattretande.

Jo verkligen, att de ger ut tips på bättre och sämre konfigurationer är verkligen dåligt. Nej, vänta, bra menar jag!

Det är ju inte så att PT vägrar starta för att den känner av fel sorts chips i din hårddisk, däremot säger de att det kommer att fungera bättre med vissa typer av chips. Det är väl inte märkligare än så att det finns chips på marknaden av olika kvalitet och att vissa fungerar bättre och andra sämre med ljudapplikationer.
F.ö: var kan man se vad hårddisken och datorn har för chipset?

Macpower har en hel del kompatibla chassin med Oxford-chip.

WiebeTech har också om du kikar runt..

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-10 12:49

Kom just hem från semestern och ser att tråden har fått liv......kul.

Snabeldrake; Tack för tipsen, nu har jag redan köpt "Sarotech" disken och den funkar utmärkt, men tack ändå.

Jones H; Program/verktygsprogram/systeminformation. Med hårddisken inkopplad klicka på firewire så står det vilket chipset det sitter i den!

Blouis; Jag har nog tänkt tanken att skaffa Logic. Problemet är att jag trivs så oerhört bra i protools miljön att det tar emot att ge upp den.

Jag håller med er som tycker att det är BRA att digidesign talar om vad som funkar till protools. Byggde en pc för två år sedan enligt specar på deras DUC och den har funkat kanon.

Det som jag ställer mig lite undrande till är istället hur min macbook hanterar usb (kör med M-box). där känns macen klart sämre än PC;n. Mer latency osv. Men det kanske hör hemma i en ny tråd........;)

Ursprungligen av Ermag:

Det som jag ställer mig lite undrande till är istället hur min macbook hanterar usb (kör med M-box). där känns macen klart sämre än PC;n. Mer latency osv. Men det kanske hör hemma i en ny tråd........;)

Det ska inte vara någon skillnad, troligtvis något knas i operativet.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-10 23:21

Jag hoppas att du har rätt i det. Det som är konstigt är att på PC;n går ner till 128 i buffersize medan macen stannar vid 256. Dessutom klarar pc;n mer belastning på 128 än macen på 256. Jag får ett felmeddelade på macen där det står nåt i stil med att "CPU is holding off USB audio" eller nåt sånt. Jag ska spela in mer och se hur stort problemet är, och sen om det behövs, starta en ny tråd.......

inte alls. Det finns mkt skit där ute. Själv råkat ut för låda modell "quality best in town" på eBay som jag köpte i ett tillfälle av temporär sinnesförvirring. Den gav mig ett sporadiskt fungerande system och högt blodtryck.

En välmående dator (hårdvaru & mjukvarumässigt) ska klara att köra med den lägsta inställningen på buffersize (om inte alltför stora projekt).

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 01:39

Jag håller med om att en välmående dator ska klara det, det jag menar är att inställningen 128 i buffersize inte ens finns i macen.....

Ursprungligen av Ermag:

Jag håller med om att en välmående dator ska klara det, det jag menar är att inställningen 128 i buffersize inte ens finns i macen.....

Va, finns det inte?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 20:12

Nej, "128;an" finns inte ens med. Och då kan man ju anta att dom har testat och insett att macen inte har den prestandan tillsammans med M-boxen medan PC;n har det?

1
Bevaka tråden