Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fototips

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av misthv:

Goflorp: Hur gör du en sån där smidig ram med information om fotot?

Just nu ute med iPhone. Men tar det kort. Lightrooms mode för bildspel. Väljer ram runt. Sedan kør jag play. När bilden visas tar man en skärmdump. Rätt format och storlek etc. Smidigt.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 21:59
Ursprungligen av misthv:

Goflorp: Hur gör du en sån där smidig ram med information om fotot?

Ramar är fult. Jag är ramallergiker.

Ursprungligen av Konrad:

Ramar är fult. Jag är ramallergiker.

Jag vill ha ram, där platsar lite datum och exponeringsdata etc.
Namnet fläskar jag in i kanten på bilden i "Scriptina"
Så ramen fyller sin FUNKTION, sedan kan man ju diskutera om det estetiska.
På samma sätt som liggande eller stående vy... eller korn eller inte...eller...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 11:20

Här är ett tips om hur man fixar färgerna i Photoshop för undervattensfoto i naturligt ljus. (Vatten filtrerar bort rött (och lite grönt) ljus; ju mer vatten desto mer filtrering.)

Extreme color correction

Detta tips tror jag kan vara fascinerande även för landfotografer

Undrar om man kan göra det här i Aperture eller Lightroom?

Bra ide´Goflorp !
Alla som kommer med sura kommentarer ska vi bombardera med "kärlek".
We löövvve youKonrad ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ !

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 21:49
Ursprungligen av KaRo:

Bra ide´Goflorp !
Alla som kommer med sura kommentarer ska vi bombardera med "kärlek".
We löövvve youKonrad ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ !

Du fattar ju ingenting, din tomte.
Är ni så jävla nördiga som ni verkar allihop?
Jag börjar tro det tammefan.
Fototips?
Använd fantasin för fan! Om ni har någon.
Man ska väl inte behöva få tips på vad man ska plåta. Det är bara att ha korpgluggarna öppna och kameran med sig, det finns saker att plåta precis överallt.
Eller måste ni gå på exkursion i grupp, med en legitimerad guide och byta gluggar i fullständigt vacuum med sterila gummihandskar på händerna?

Eller är det såhär: Jahaja, nu har jag köpt en dyr kamera med en triljard megapixlar som jag knappt vet hur den fungerar, vad ska jag ha den till nurå? Bäst jag frågar.
Ungefär samma sak som att köpa en skrivmaskin och en bunt papper och fråga vad man ska skriva.
Använd fantasin, grabbar. Fantasin!

Ursprungligen av Konrad:

Fototips?
Man ska väl inte behöva få tips på vad man ska plåta. Det är bara att ha korpgluggarna öppna och kameran med sig, det finns saker att plåta precis överallt.
Eller måste ni gå på exkursion i grupp, med en legitimerad guide och byta gluggar i fullständigt vacuum med sterila gummihandskar på händerna?

Eller är det såhär: Jahaja, nu har jag köpt en dyr kamera med en triljard megapixlar som jag knappt vet hur den fungerar, vad ska jag ha den till nurå? Bäst jag frågar.
Ungefär samma sak som att köpa en skrivmaskin och en bunt papper och fråga vad man ska skriva.

Lugn o fin nu lilla gubben.

Tråden är till för att man kanske skulle kunna få lite FLER idéer än de man redan hade - eller inte hade. Idéer har den fina egenskapen att de trivs och frodas ihop med andra. Skit på sensorn ÄR ett mög om man får det...

Ingen här behöver väl guide och excursion men att få lite tips på var det ser roligt ut är ju aldrig fel.

Ursprungligen av Konrad:

Fototips?

Fattar inte vad det är för fel att diskutera motiv. Det är väl upp till var och en och läsa i denna tråden.. Om den stör dig så kan du ju undvika den.

Ursprungligen av pesc:

Här är ett tips om hur man fixar färgerna i Photoshop för undervattensfoto i naturligt ljus. (Vatten filtrerar bort rött (och lite grönt) ljus; ju mer vatten desto mer filtrering.)

Extreme color correction

Detta tips tror jag kan vara fascinerande även för landfotografer

Undrar om man kan göra det här i Aperture eller Lightroom?

Jag förstår inte för mitt liv varför man skulle vilja förbättra just den där bilden, men men...

Sedan tycker jag personligen inte att man ska utradera det blå så totalt som han gjorde i den bilden. Vill man skapa känslan av att vara under vatten bör bilden ändå ha ganska mycket "blå" känsla i sig.

Det går att komma ganska långt även i Lightroom. Bifogar nedan en före / efter variant. Det fanns verkligen inte skuggan till röda pixlar i denna bild, fotad på drygt 20 meters djup på vraket Giannis D i Röda havet. Avstängd inbyggd blixt och skitkamera. 5 megapixel stor originalfil, JPG av ordinarie kvalitet. Dvs inte mycket att jobba med. Det bästa tycker jag är att börja med vitbalanseringen som ofta är det som är helt "off". Får man till den hyfsat kan man sedan gå till sektionen som heter Camera calibration, därefter jobba med split toning, HSL och tone curve, och inte minst grundinställningar som exponering, fill light m.m. tills man får ett någorlunda drägligt resultat.

Före:

Efter:

Det bästa är förstås att använda extern blixt, eller om man som i detta fall vill fota något som närmast är att betrakta som "landskap" så bör man ha med sig en vitbalanseringsskiva. På moderna kameror går den ju ofta att ställa mycket enkelt (iaf på Olympus och Nikon) och då kommer man mycket närmare direkt. Att fota i RAW vid UV-foto är också ett hett tips, man kan rädda så oerhört mycket mer än ur en sunkig JPG som den jag jobbade med ovan.

Ett till tips för UV-foto är att använda magic filters: M A G I C - F I L T E R S

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-17 20:52
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Jag förstår inte för mitt liv varför man skulle vilja förbättra just den där bilden, men men...

Sedan tycker jag personligen inte att man ska utradera det blå så totalt som han gjorde i den bilden. Vill man skapa känslan av att vara under vatten bör bilden ändå ha ganska mycket "blå" känsla i sig.

Shysst ..

Om du nu ? jobbar i CS/Ps så hade jag oxå lagt på ett övertonings/lager i
Grå skalan SV/V .. och där efter lagt över den som (mjukt ljus)...
Därefter möjligen kollat med oppaciteten typ 65-70% ?!? man får leka sig fram..

slå ihop och du lär få bra mycket mer stuns utan att sabba det du redan korrigerat..

O:-)

Ursprungligen av Trisen:

Shysst ..

Om du nu ? jobbar i CS/Ps så hade jag oxå lagt på ett övertonings/lager i
Grå skalan SV/V .. och där efter lagt över den som (mjukt ljus)...
Därefter möjligen kollat med oppaciteten typ 65-70% ?!? man får leka sig fram..

slå ihop och du lär få bra mycket mer stuns utan att sabba det du redan korrigerat..

O:-)

Jag kör bara Lightroom. Och det där var mer ett snabbt exempel på hur mycket man kan rädda med LR, drog lite på de olika parametrarna i ungefär fem minuter på jobbet...

Hade jag fått styra hade det varit en systemkamera i RAW-läge med manuellt inställd WB i det läget, då hade det varit betydligt enklare att fixa till... Som det är nu har jag närmare 200 bilder från den resan på datorn varav kanske 20 är värda att fixa, men det är ändå knappt att jag orkar eftersom det lär ta en kvart minst per bild och jag är lat när det gäller att sitta framför datorn och pilla...

Sorry, du har just missat julklappar de närmaste tio åren !
Sur Jul på dig Konrad

önskar Tomtemor

• Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-07-20 15:58

Jag kör bara Lightroom. Och det där var mer ett snabbt exempel på hur mycket man kan rädda med LR, drog lite på de olika parametrarna i ungefär fem minuter på jobbet...

Hade jag fått styra hade det varit en systemkamera i RAW-läge med manuellt inställd WB i det läget, då hade det varit betydligt enklare att fixa till... Som det är nu har jag närmare 200 bilder från den resan på datorn varav kanske 20 är värda att fixa, men det är ändå knappt att jag orkar eftersom det lär ta en kvart minst per bild och jag är lat när det gäller att sitta framför datorn och pilla...

Ok !! Thomas du har Mail

Ps Konrad varför denna Ton ?? det är bara ett Glatt Forum för Digitalt foto intr
med möjlig Mac miljö i bakgrunden... Pryl insnöade som proffs...
Men för guds skull var Displinerad..

Senast redigerat 2008-07-20 19:36

Bråka inte nu pojkar.
. ~
Ta en kaffe och lugna ner er nu : (_)3 ...ni ser väl att det är varmt ?

Som straff för att ni kivas vill jag att ni kommer med ett tips på en bra plats/miljö för foto på man.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-17 19:06
Ursprungligen av Goflorp:

Bråka inte nu pojkar.
. ~

Som straff för att ni kivas vill jag att ni kommer med ett tips på en bra plats/miljö för foto på man.

En riktigt gammal och sliten verkstad intill ett skrotupplag ute i bushen, där mekanikern är riktigt härjad och gammal. Gärna gråhårig och röker pipa.

Ursprungligen av Goflorp:

Bråka inte nu pojkar.
. ~

Ett gjuteri... ett riktigt gammaldags gjuteri med skitiga men i reklamkeps, skitig overall, fårade ansikten med med mycket gjutdamm i ansiket, en cigg i mungipan och givetvis taget i svartvitt....

Att klättra upp på cisternerna vid Västerås hamnområden är himla kul men aningen vanskligt.

Finns en plug-in till Aperture - Border-FX - som gör himla snygga ramar till dina bilder

Medans jag ändå är på ämnet plug-ins... Missa inte att testa "Silver Efex" det är helt fantastiskt

ru4real?: Schyssta tips! Ska testa båda omgående. Är den senare av de två värd 199 dollar?

Ursprungligen av bastuman:

ru4real?: Schyssta tips! Ska testa båda omgående. Är den senare av de två värd 199 dollar?

Som det känns efter knappt 3 dagars användning så är det det. Utvärdering kommer efter de 15 dagarnas trial är över

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-18 06:32

Konrad: Du tillför väldigt mycket i denna tråden. Det bästa inlägget var där du gav det grymma fototipset, att man ska använda fantasin. Jag ser fram emot fler givande och konstruktiva inlägg från dig.

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-18 08:50

Till KaRo och Reisan.
Ni missade poängen med mitt inlägg.
Fotografi handlar inte om handhavandet av apparater, vilket ni tycks tro här.

Ursprungligen av Konrad:

Till KaRo och Reisan.

Fotografi handlar väl i högsta grad om handhavandet om apparater?

Fotografer behöver förr eller senare tänka på vilken utrustning som gör jobbet bäst. Är det en Lomo eller ett 600 mm objektiv som fångar det där örnboet bäst? Osv...

Efterredigering har ju gjorts i alla tider, bara att det känns lite ballare och mer äkta för många att snacka mörkrum istället för Lightroom. Och det är ju klart sexigare att snacka Tri-X vs Velvia än om Vivid ska vara -1 eller +1...

Tror att det var Thom Hogan som påminde om att fotograferandet inte bara handlar om att fota, utan för oss amatörer också om att köpa utrustning och att man inte ska glömma glädjen i att köpa och äga bra kamerautrustning...

Alldeles oaktat det faktum att jag inte förstår varför du ger uttryck för denna irritation i just denna tråd som väl skulle handla mer om fotograferandet och mindre om apparaterna. Läser du alltså inte alls fotoböcker och låter dig inspireras? Tittar på flickr, pbase, zenfolio eller liknande? Tycker att det är ett bra initiativ av Jeremiah, även om man kanske skulle ställa som krav (i den andra tråden som ännu inte blivit besudlad) att man för varje tips på plats eller teknik inkluderar ett exempel...

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 11:35

Fotografi handlar väl i högsta grad om handhavandet om apparater?

Fotografer behöver förr eller senare tänka på vilken utrustning som gör jobbet bäst. Är det en Lomo eller ett 600 mm objektiv som fångar det där örnboet bäst? Osv...

Efterredigering har ju gjorts i alla tider, bara att det känns lite ballare och mer äkta för många att snacka mörkrum istället för Lightroom. Och det är ju klart sexigare att snacka Tri-X vs Velvia än om Vivid ska vara -1 eller +1...

Tror att det var Thom Hogan som påminde om att fotograferandet inte bara handlar om att fota, utan för oss amatörer också om att köpa utrustning och att man inte ska glömma glädjen i att köpa och äga bra kamerautrustning...

Alldeles oaktat det faktum att jag inte förstår varför du ger uttryck för denna irritation i just denna tråd som väl skulle handla mer om fotograferandet och mindre om apparaterna. Läser du alltså inte alls fotoböcker och låter dig inspireras? Tittar på flickr, pbase, zenfolio eller liknande? Tycker att det är ett bra initiativ av Jeremiah, även om man kanske skulle ställa som krav (i den andra tråden som ännu inte blivit besudlad) att man för varje tips på plats eller teknik inkluderar ett exempel...

Ähh, det var väl för att jag tycker att "fotograferna" här verkar vara mer prylbögar än annat.

Ursprungligen av Konrad:

Fotografi handlar inte om handhavandet av apparater

Jo, om man fotar dem

Jag startar en ny tråd om MOTIV, för det var nog tanken från början.

Där struntar vi i tekniken. Där gäller motiv/plats och komposition.

Och fan ta den som klampar in och förstör, då blir det fanimej anämlan till moderator.

Konrad:
Till KaRo och Reisan.

Och du har missat helt vad jag har skrivit. Mitt enda inlägg ang Fototips handlade om just motiv och inte om apparater, se:
Fotografera någon elektrisk pryl som du stänker vatten på så det blir kortslutning och kalla den för Vatten i Watten. Kul....eller kanske inte.
Frys ned någon insekt i en isbit och fota när det börjar smälta.
Vattenspeglingar kan vara fina. Ta foto av en vattenpöl där något speglar sig i.
"Vattnet likt en spegel..."; fotografera något som speglar sig och vinkla de så att man bara pga av något litet som flyter kan förstå att det är en spegelbild man ser.
Närbild på ett glass vatten med fokus på kondensdropparna som rinner av värmen.
Nä, nu börjar jag bli törstig......får gå och göra lite te.

Själv har jag inga "apparater" så jag skulle inte kunna skriva om dessa avancerade kameror ens om jag ville. Använder mobiltelefoner med kamera när jag tar bilder.
Motivval tycker jag alla kan diskutera, även de som inte har systemkameror.

Och för övrigt har jag ingen "apparat" mellan benen heller !

• Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 05:08
Ursprungligen av KaRo:

Konrad:
[I]

Och för övrigt har jag ingen "apparat" mellan benen heller !

Vad har det med ämnet att göra?

Karo blev kallad för "tomte", korrekt hade nog varit "tomtemor".

Bevaka tråden