Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hur är yamaha s90 att spela på som ren synth

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vet att den är ett bra stagepiano med bra spelkänsla för det yamaha s90an, men funkar den bra att använda som ren synth? typ att spela med till midilåtar med rena synthljud

Vet inte riktigt vad du syftar på med att "spela med till midilåtar" men Yamaha S90 är en hejdundrande synth. Kommer inte ihåg den exakta siffran (och jag kan ha räknat helt fel) men jag har för mig att den har i runda slängar 500 preset-patcher, varav en hel del är leads, pads och syntbrass m.m. (After 1984 i brass-kategorin nailar Van Halens Jump...). Ljuden är hämtade ifrån deras Motif-serie.

Det blir dock väldigt pilligt om man vill editera ljuden direkt från synthen, men det fungerar om man har lite tålamod.

Skulle den inte varit så tung att släpa med på spårvagnen (jag brydde mig inte ens om att testa), och om ekonomin hade tillåtit två alldeles för dyra synthar (fick bli en Nord Electro för att lösa spårvagnsproblemet) skulle jag aldrig sålt min...

Ursprungligen av nilssonbts:

Vet inte riktigt vad du syftar på med att "spela med till midilåtar" men Yamaha S90 är en hejdundrande synth. Kommer inte ihåg den exakta siffran (och jag kan ha räknat helt fel) men jag har för mig att den har i runda slängar 500 preset-patcher, varav en hel del är leads, pads och syntbrass m.m. (After 1984 i brass-kategorin nailar Van Halens Jump...). Ljuden är hämtade ifrån deras Motif-serie.

Det blir dock väldigt pilligt om man vill editera ljuden direkt från synthen, men det fungerar om man har lite tålamod.

Skulle den inte varit så tung att släpa med på spårvagnen (jag brydde mig inte ens om att testa), och om ekonomin hade tillåtit två alldeles för dyra synthar (fick bli en Nord Electro för att lösa spårvagnsproblemet) skulle jag aldrig sålt min...

ok tackar verkligen för svaret&hjälpen! tänkte höra en grej till bara om du har ork&tid... hur upplevde du menyerna?tankade hem manualen och tyckte den verkar vara typ som en gammal roland workstation från 1992 på den fronten...allt annat än användarvänlig...såg ut att vara en hel del pillrande bara för att göra split&dylikt...eller har jag fel?

Har förvisso alddrig pillat på någon sådan workstation men jag tänka mig att det är ungefär samma klass på menyerna. Det blir en hel del pillande, och manualen är inte alltid jättepedagogisk. Efter ett tag fick jag dock hyffsad kläm på det. Kanske ska nämna att det här var min första synth någonsin dessutom, så jag var väl mer förvirrad en normalanvändaren till en början. De mest grundläggande inställningarna kommer man dock åt ifrån panelen (enveloper, volym för de olika parterna, reverb/chorus send och eq m.m.). Tilldelning av controllers, effekter, portamento och sånt är också hyffsat lättåtkomligt (man trycker på edit-knapen och får fram en ganska trevlig/logisk meny). System-inställningarna var lite knepigare men det fungerade med manualens hjälp. Djupare editeringar av ljuden brydde jag mig dock inte så mycket om, det verkade bli väldigt pilligt, det kanske dock inte varit lika skrämmande om jag hade vetat lite mer om synthar i allmännhet (vad LFO-er är bra för, filter-cutoff osv)...

Om det var något jag tyckte var mindre bra med S90 så var det väl just menysystemet. Hade gärna använt dator-editorn, men den fungerar inte i Mac OSX. Men jag funderar ändå på att skaffa en ny S90 när studierna är över och ekonomin tillåter sådana utsvävningar

väntar hem en beggad s90a, men är inte alls säker på att den är rätt maskin för mig just pga menyerna mm, svårt som attan är mer van med autokomps arrangers,så om inte så kan du nog köpa min i en snar framtid runt 7000 riksdaler lär den dock landa på , stort tack för svaren

1
Bevaka tråden