(frågan är dock om det verkligen är fördomar, förra gången tog en annan familj vår röda korset-kassa, men det är en annan historia).
Nej, det är inte någon fråga. Det är klart att det är fördomar.
Om någon från Södra Ängby tar min telefon och jag sedan hävdar att "Allt pack från AD-träsket bortom Bromma stjäl mobiler!", så är det en fördom och inte något annat.
Att jag sedan kan förstärka mina anekdotiska kunskaper med ett till exempel där någon typ från Åkeshov stal en moped gör det inte mer sant, bara än mer pinsamt och suddar inte bort det faktum att det fortfarande är fördomar.
Om du låter en, två eller tio eller hundra enskilda individer påverka din syn på ett helt folk så är du fördomsfull. Vi är alla fördomsfulla, det är så vår hjärna fungerar. Den filtrerar omvärlden och förenklar ner samband så att de ska bli förståliga, begripliga och greppbara genom abstraktioner av världen.
Men det betyder inte att man litar blint på den förenklade bilden som dessa abstraktioner och generaliseringar bygger upp, tvärtom så hör det till normal hyfs att lägga ner två, tre sekunders tankemöda innan man slänger ur sig påståenden likt de du i vredesmod skrev ner i tråden.