Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min touch stulen!

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 22:05

Blev bestulen på min iPod touch idag. Känns måttligt roligt att ett par romer (nej, inte fördomar) sitter och tittar på mina bilder och lyssnar på min musik just nu.

Hade den på jobbet, får se om det går på nån försäkring.

Akta er om någon säljer en iPod touch 16GB med detta serienummer:

1A739BQMW4T

Tack.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 22:20

Fråga: Finns det någon chans att de kan få tag i kontouppgifter genom iTunes eller App store på iPoden?

Det är ju lösenordskyddat iallafall...

Dom kommer säkert att försöka ladda ned något från AppStore men du har väl inte kontonamnet och lösenordet noterat någonstans i iPoden ?
ITunes vill ju tom ha namn/lösenord när man laddar ner gratisprogrammen så det lär väl inte gå. Är du oroad kanske det är bäst att gå in och ändra lösenord på iTunes.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-21 23:01

Japp har ändrat det nu. Hade självklart ej lösenord nerskrivet på den, men det jag hade först var ett albumsnamn som jag hade på iPoden (ok, tror inte att de skulle gå igenom alla lösenord, de verkade inte så smarta när jag såg dem här på ICA)! Har bytt nu iaf.

Men...vet du vilka som har stulit din Touch ?
Du har väl informerat polisen om det ? Du måste ha en rapport från polisen att användas när du diskuterar med försäkringsbolaget.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 01:15
Ursprungligen av KaRo:

Men...vet du vilka som har stulit din Touch ?
Du har väl informerat polisen om det ? Du måste ha en rapport från polisen att användas när du diskuterar med försäkringsbolaget.

Nej, men jag har mina misstankar (orkar inte gå in på detaljer). Ska se övervakningsfilmen imorgon vid åttatiden och rapportera då (chefen var hemma idag).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 08:44

Spännande. Men varför peka ut Romer om du inte är säker? Kanske bättre att vänta med att peka ut någon tills du har sett filmen?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 17:55
Ursprungligen av zocord:

Spännande. Men varför peka ut Romer om du inte är säker? Kanske bättre att vänta med att peka ut någon tills du har sett filmen?

Ok, kan hålla med om att det var lite fel. Var dock 99% säker på att det var dem, och så var jag verkligen arg och ledsen igår på kvällen; jobbade många timmar för iPoden... Ber om ursäkt om jag skapade obehag (frågan är dock om det verkligen är fördomar, förra gången tog en annan familj vår röda korset-kassa, men det är en annan historia).

Om ditt "spännande" var ironiskt, undrar jag varför? Det är väl rätt hög prioritet att man försöker undvika att stöldgods säljs vidare. Om det inte var ironiskt, förlåt igen!

Har sett filmen nu. Jag hade rätt, det var dem.

Hade ingen sådan försäkring på jobbet. Skoj.

Aja, livet går vidare!

Ursprungligen av Adzam 1:

(frågan är dock om det verkligen är fördomar, förra gången tog en annan familj vår röda korset-kassa, men det är en annan historia).

Nej, det är inte någon fråga. Det är klart att det är fördomar.

Om någon från Södra Ängby tar min telefon och jag sedan hävdar att "Allt pack från AD-träsket bortom Bromma stjäl mobiler!", så är det en fördom och inte något annat.

Att jag sedan kan förstärka mina anekdotiska kunskaper med ett till exempel där någon typ från Åkeshov stal en moped gör det inte mer sant, bara än mer pinsamt och suddar inte bort det faktum att det fortfarande är fördomar.

Om du låter en, två eller tio eller hundra enskilda individer påverka din syn på ett helt folk så är du fördomsfull. Vi är alla fördomsfulla, det är så vår hjärna fungerar. Den filtrerar omvärlden och förenklar ner samband så att de ska bli förståliga, begripliga och greppbara genom abstraktioner av världen.

Men det betyder inte att man litar blint på den förenklade bilden som dessa abstraktioner och generaliseringar bygger upp, tvärtom så hör det till normal hyfs att lägga ner två, tre sekunders tankemöda innan man slänger ur sig påståenden likt de du i vredesmod skrev ner i tråden.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 21:35

Haha förlåt, men jag vill inte att denna tråd ska bli totalt havererad nu, tack! Denna diskussion får vi ta någon annan gång!

Kort kan jag säga att jag utryckte mig klumpigt, men efter ett antal stölder i min närhet (de mesta genom jobbet) och där det alltid är romer inblandade kan man lätt bli ledsen. Jag fördömer inte ett helt folkslag, utan börjar istället fråga mig själv om fördomar kan bli verklighet istället för just fantasier.

Som sagt, förlåt för att jag utryckte mig märkligt, och vi sätter punkt här (eller där, du avgör).

Edit: Pratade om fördomar, inte det ovan! Det blev jag glad för! Ska kolla upp det snarast!

• Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-22 18:59

Fasen vad surt! Personen som snodde den, jobbar han på ditt jobb?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 21:05
Ursprungligen av Jetwash:

Fasen vad surt! Personen som snodde den, jobbar han på ditt jobb?

Nej. Två stycken var det (en man och en kvinna med den klassiska klänningen).

Kvinnan ville ha hjälp med barnmat (distraherar), den andra går bort mot Loka-kylen som han frågat efter (grejen är bara den att han gått omkring i butiken innan och vet exakt vart drickan finns). Går förbi kylen (tar ingen som helst notis över den) och försvinner in i personalrummet i ungefär 20 sek.

Extremt utstuderat. Sorgligt nog.

Men om du nu har bevis för vem det är - marsch iväg till polisen och anmäl det.
Försäkringsbolaget kommer vara mer medgörliga med en polisamälan, så har jag upplevet det i alla fall. Du lär inte få en ny iPod i brådsrasket men så småningom.
För du har väl hemförsäkring?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-22 21:01
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Men om du nu har bevis för vem det är - marsch iväg till polisen och anmäl det.
Försäkringsbolaget kommer vara mer medgörliga med en polisamälan, så har jag upplevet det i alla fall. Du lär inte få en ny iPod i brådsrasket men så småningom.
För du har väl hemförsäkring?

Polisanmälan är redan gjord. Fixade det så fort butiken öppnade imorse tillsammans med chefen.

Ja, vi har hemförsäkring, men täcker den även jobbet? Min pappa sa i farten nej. Kan jag har missuppfattat honom (nej, jag har inte koll på försäkringar).

Ursprungligen av Adzam 1:

Polisanmälan är redan gjord. Fixade det så fort butiken öppnade imorse tillsammans med chefen.

Ja, vi har hemförsäkring, men täcker den även jobbet?

Den kan mycket väl gälla även på jobbet. Däremot gäller tyvärr nästan alltid speciella regler för stöldbegärliga saker. Ring ditt försäkringsbolag och kolla vad som gäller för dig.

Så här skriver exempelvis Folksam:

Stöld och skadegörelse
Försäkringen gäller för stöld av och skadegörelse på egendom i bostaden och biutrymmen, till exempel källar- eller vindsförråd och tvättstuga. Den gäller också för saker som du har med dig utanför bostaden och för saker som du förvarar någon annanstans än där du själv befinner dig, till exempel i skåpet på jobbet när du gått hem för dagen eller sådant som du har lämnat in för reparation.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-24 20:27

Pratat med polisen. De ska hämta mina koss för att se om de kan få tag i DNA. De vet kanske vem det handlar om.

Detta borde ju hjälpa mig när jag ska förhandla med försäkringsbolaget.

1
Bevaka tråden