Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pwnage Tool 2.1 (Uppdaterad) Guide för iPhone 2G (Expert mode)

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 21:25

I min förra guide skrev jag hur man gör en enkel installation med Pwnage Tool 2. Nu är det inte alla (inklusive mig) som vill ändra start och recover bilderna. I den här guiden förklarar jag hur man tar bort bilderna. Om någon vill ha andra delar förklarade kan jag utöka guiden.

Förutsättningar:

Förberedelse
Ladda ner alla filer i en mapp och packa upp bootloader filerna (bilden som kommer med bootloadern kan man slänga bort). Se till att iPhone1,1_2.1_5F136_Restore.ipsw heter just så och är inte uppackat. Använd helst Firefox för att ladda ner den eller stäng av open safe files i Safaris inställningar.

Viktigt!
Koppla in iPhonen till din dator och låt den synkronisera. Se till att du har backup på allt som t ex dina adresser och musik. Kan vara bra att ha om något inte skulle fungera och man måste ställa in den som en ny iPhone!

Skapa Firmware

Starta Pwnage Tool. Den kollar automatiskt om du har den senaste versionen installerat har du fortfarande Pwnage Tool 2.0.1 se till att uppgradera till den senaste versionen.

Har du nu senaste verionen starta pwnage tool och klicka på Expert mode, sen på iPhonen till vänster och till sist på höger pilen nere till höger.

Pwnage letar efter det riktiga firmwaren och om den hittar den så är det bara att klicka på den. Annars får du visa pwnage programmet var du har sparat firmwaret. Se till att det är det riktiga firmware.

När du klickar på höger pilen kommer du att få flera val. Dubbelklicka på Bootneuter (välja bootneuter och sen klicka på höger pilen nere till höger fungerar också).

Se till att Neuter Bootloader och Unlock Baseband är valda. Om du vill kan du uppdatera bootloadern till 4.6 och att behålla Bootneuter programmet när allt är klart. När du har allt klart klicka på höger pilen nere till höger.

Jag ville inte ha Installer 4 eftersom det är fortfarande beta och Cydia har fungerat utmärkt för mig. Dubbelklicka på Custom Packages.

Ta bort haken framför Installer och klicka på höger pilen nere till höger.

Dubbelklicka nu på Custom logos.

Och ta bort logona genom att ta bort checkboxen ovanför bilderna eller byta ut mot egna bilder. Klicka sen på höger pilen längst nere till höger.

Nu är vi redo att bygga egna firmware. Dubbelklicka på Build eller klicka på Build och välj höger pilen nere till höger.

Pwnage Tool kommer nu att fråga var du vill spara den nya firmwaren välj skrivbordet eller var du vill. När du har gjort den börjar den skapa den egna återställnings filen. Det kan hända att den kommer att fråga efter bootloader filerna svara då no om den vill leta på nätet efter filerna och välj själv ut filen genom att trycka på browse.

Efter någon minut kommer den att fråga efter lösenord. Skriv in ditt lösenord. Efter ytterligare 2-3 minuter är firmwaret klart och den frågar om du har pwnad till iPhone förut. Jag svarade med nej.

Följ anvisningarna som kommer upp på skärmen hur man startar i DFU mode. Det är väldigt bra förklarat.

När din iPhone är i DFU mode talar pwnage om det för dig och du kan då avsluta pwnage tool.

Installera nya Firmware

iTunes kommer att hitta hitta din iPhone i DFU modus och kommer att fråga om du vill återställa. Håll ner alt (option) knappen och tryck på Restore knappen i iTunes. Välj iPhone1,1_2.1_5F136_Custom_Restore.ipsw filen som ligger på skrivbordet och starta återställningen. Det kommer ta ca 5-6 minuter att göra en restore.

Efter några minuter startar din iPhone om och du ser då hur den börjar uppdatera basebandet. Det är viktigt att man inte göra något under den tiden eftersom om det vill sig riktigt illa kan det hända att iPhonen går sönder! Det kan ta ca 2-3 minuter att uppdatera basebandet så ha tålamod. När basebandet är uppdaterat startar den om och hela uppdateringen är färdigt.

Återställa allt
När allt är klart ska iTunes fråga om man vill göra en restore eller sätta upp en ny iPhone. Jag valde att göra en återställning. Då får man alla sms, notiser, kontakter och alla musik och filmer tillbaka på sin iPhone. Beroende hur mycket musik man har på sin iPhone kan det ta flera minuter. Efter synkningen startar iPhonen om igen.

Om man vill så kan man välja reset all settings på iPhonen. Det gjorde jag bara för att vara säker på att det inte var några gamla inställningar som inte behövs längre. Det kan också hända att Mailet inte fungerar längre efter en återställning. Läs den här guiden för att fixa det.

//Rob

Senast redigerat 2008-09-14 01:20

Wifi

Jag har just installerat den nya mjukvaran till min Iphone 2G med PwnageTool. Det som inte funkar är wifi och blåtand!! Hur ska man få igång det??

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-21 22:54
Ursprungligen av mnillson:

Jag har just installerat den nya mjukvaran till min Iphone 2G med PwnageTool. Det som inte funkar är wifi och blåtand!! Hur ska man få igång det??

Vilken version av Pwnagetool använde du? Har läst att det ska ha varit något problem för vissa som använt 2.0. Du kan du testa med 2.01! Annars kan du testa att återställa alla inställningar. Fungerar inte det kan du alltid testa att göra om det hela.

HURRA!
Jag tankade ned firmwaren till 2G-telefonen, inte 3G...
Och jag kan inte tanka ned från jobbet...
Piss-skit...

och för att andra kanske ska slippa göra samma tabbe:

Citat:

iPhone1,2_2.0_5A347_Restore.ipsw is 3g firmware
iPhone1,1_2.0_5A347_Restore.ipsw is 2.5g firmware

Notice the bold...... They are very diffrent..

Saxat från:
Wrong firmware bundle selected - iPhone Forums at ModMyiFone.com - iPhone | iPod Touch, news, apps, themes.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 23:52
Ursprungligen av RockyMontana:

HURRA!
Jag tankade ned firmwaren till 2G-telefonen, inte 3G...
Och jag kan inte tanka ned från jobbet...
Piss-skit...

och för att andra kanske ska slippa göra samma tabbe:

Saxat från:
Wrong firmware bundle selected - iPhone Forums at ModMyiFone.com - iPhone | iPod Touch, news, apps, themes.

Tja den här guiden är för 2G iphonen och länken till den riktiga firmware är i början på guiden.

//Rob

Ja, jo, men det är ingen ordning i trådarna, i 3G-tråden pratas det 2G och i din andra tråd pratas det 3G, vilket gör mig förvirrad (det var det gnälliga).
Och jag hade ingen aning om att det var olika firmwares, men det är ju ganska självklart egentligen.

Och det var ingen kritik mot dig, märk väl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 23:59

tack för denna eminenta guide! Körde den rakt av, och kollade runt lite, blev lite besviken på att de inte löst installerpaketen ännu som i filmen. Men min iphone 2G 1.1.4 som jag tidigare låst upp med Ziphone 2.5 vart det inga problem. Nu är den en 2G 2.0.
Det enda är att den har blivit bra mycket slöare, men det kanske löser sig i nästa uppdatering eller så. Känner inte till om den nya 3G fått SÅ mycket bättre processorkraft?

Tack Robo-X, än en gång hjälte!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-23 12:07

Tack för guiden. Använde mig till slut av den här. Dock är jag inte helt nöjd med 2.0. Känns lite segare och den tar den där extra sekunden på sig att starta program och så vidare. 1.1.2 känndes helt klart smidigare.
Hoppas på en 2.1 uppdatering som förbättrar stabiliteten. Sen är det lite irriterande att min gmail helt plötsligt är IMAP fastän jag innan kört POP. Föredrar POP på iPhonen då jag slipper alla extramapparna och att man i princip får samma mail två gånger.
Efter att jag återställde alla inställningar försvann mitt egna operatörsnamn så nu får jag göra det manuellt via SSH... :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 20:15

JAAA!!!!!!

Äntligen funkar det! Nu är jag lika glad som när jag köpte telefonen :D!!

För er som har problem med 2.0 och att det fastnat. Prova 100 gånger minst så går det!

Grattis och bra jobbat!

  • Medlem
  • 2008-07-26 23:12

fakeblank bootloader?

Kort fråga som jag inte hittat något svar på..

Har en iPhone som jag kört iplus med 3.9FB bootloader. Hur kommer det att fungera med PwnageTool? Någon som kört PwnageTool mot en telefon som tidigare kört iPlus?

Byts bootloadern ut mot Neuter bootloader om man kör pwnageTool? Bör man uppdatera till 4.6, och i så fall varför?

hm, blir lite mer än en fråga....

tack på förhand!

/A

Ursprungligen av noben:

Kort fråga som jag inte hittat något svar på..

Har en iPhone som jag kört iplus med 3.9FB bootloader. Hur kommer det att fungera med PwnageTool? Någon som kört PwnageTool mot en telefon som tidigare kört iPlus?

Byts bootloadern ut mot Neuter bootloader om man kör pwnageTool? Bör man uppdatera till 4.6, och i så fall varför?

hm, blir lite mer än en fråga....

tack på förhand!

/A

Jag har en iPhone som tidigare hade fakeblank. Hade samma fråga som dig men eftersom
jag inte hittade svaret på frågan så testade jag och det funkar perfekt.
Vet dock inte hur det funkar men jag antar att jag numera har BootNeuter.
Det funkar iaf mycket bra.

  • Medlem
  • 2008-07-27 00:57
Ursprungligen av benjamin.palsson:

Jag har en iPhone som tidigare hade fakeblank. Hade samma fråga som dig men eftersom
jag inte hittade svaret på frågan så testade jag och det funkar perfekt.
Vet dock inte hur det funkar men jag antar att jag numera har BootNeuter.
Det funkar iaf mycket bra.

hm, tack! Körde du Expert eller simple mode?

/A

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 01:46

Bootneuter blir installerat. Det spelar ingen roll om du har 3.9, 4.6 eller 3.9FB. När jag uppdaterade min iPhone valde jag att uppdatera BL från 3.6FB till 4.6 men den blev inte uppgraderad. Förmodligen en bugg. Men den fungerar precis som den ska så jag låter det vara.

Vad gäller guiderna så spelar det ingen roll vilken du väljer. Den enda skillnaden är att om du väljer export mode guiden så får du original start bild.

//Rob

Ursprungligen av noben:

hm, tack! Körde du Expert eller simple mode?

/A

Expert Mode använde jag. Tycker inte alls om Pwnages startbilder.

  • Medlem
  • 2008-07-27 20:40

Testade och det fungerade kanonfint! Är helnöjd. 2.0 är lite segare, men mycket bättre. Gillar verkligen AppStore!

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-07-31 17:14

Sitter här och tittar igenom den till synes perfekta guiden... och velar... ska jag ska jag inte..

Sjukt sugen på AppStore så blir nog ett försök i veckan.
Fråga: är det nåt jag ska avinstallera från iPhonen innan jag ger mig på detta? Program hämtade från Installern alltså...?

Har en ZiPhonad 1.1.4 (ej uppdaterad)

update (nu blir det väl ändå till att vänta på att 2.01 ska funka)

Senast redigerat 2008-08-05 19:54
  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-07 12:10

"PwnageTool 2.0.2 ready "in next few hours," jailbreakers prepare your engines"

hoppas denna guiden funkar till nya versionen då också (fast med uppdaterade länkar då)... nu blir man ju ännu mer sugen att testa...

  • Medlem
  • 2008-08-09 13:06

Robo-X: Ändra rubriken så att till "2.0.1 & 2.0.2"?

Vad är det som händer? Jag laddade ned FW 2.0.1 från länken ovan. Men jag får bara en massa filer. Inget att installera så att säga

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-09 15:05
Ursprungligen av Helmot:

Vad är det som händer? Jag laddade ned FW 2.0.1 från länken ovan. Men jag får bara en massa filer. Inget att installera så att säga

Då har du nog laddat hem filen med Safari som automatiskt öppnar den, det ska du inte göra som guiden säger. Kör på Firefox.

Är just i slutskedet på min egen uppdatering nu...so far so good! Tack för en fin guide:)

Ursprungligen av carpark:

Då har du nog laddat hem filen med Safari som automatiskt öppnar den, det ska du inte göra som guiden säger. Kör på Firefox.

Är just i slutskedet på min egen uppdatering nu...so far so good! Tack för en fin guide:)

Men suck! Det står t o m

  • Medlem
  • San Francisco
  • 2008-08-09 15:55

Allt funkade perfekt för mig. Känns som en ny iPhone, AppStore är underbart, skönt med lite bättre tangentbord också.

Hade inga problem med Mailen trots att jag valde att återställa telefonen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-15 23:06

Fuck får det inte till att fungera denna gången.
Gjorde denna procedur när jag uppgraderade till 2.0 progvaran, men nu när jag skulle flisa in 2.0.1 funka det inte. itunes säger att det inte funkar...

Dum som jag va uppgraderade jag till 2.0.1 INNAN jag körde PwngTool. iphonen fungerade då, men jag saknade nes och ssh och cyndia (naturligtvis). Så då tänkte jag att lite käckt göra det igen, men ICKE.

Sen testade jag med min gamla restorefil, från föregående pwngtool, funka inte det heller.
Desperat återställde jag med itunes, så nu e min USA OOB 1.1.4 tillbaka där den började...

Någon som har förslag?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-16 00:32

Ha ha, skam den som ger sig, efter en ny omgång pwngtool så fungerade det denna gången, trevligt! nu med 2.0.1 iphone och fått lagt in mina nes spel

Tack för en mycket bra guide! Fungerade till och med på första försöket vilket jag är mycket tacksam för!! Sitter nu och spelar Super Monkey Ball!

Peace

Robo-X. Du knäcker! Grymt bra jobbat igen! / Peter

Är det bara jag som inte fattar någonting?

Lyckades att göra världens dummaste sak.

Uppdaterade från 1.1.2 till 2.0.2 tidigare..

Nu går det inte att ringa med den (duuuuh !) men den är jailbreakad.

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT KUNNA RINGA, eller NEDGRADERA VERSION?

Plz help me

//Andre

Ursprungligen av IllaIlla:

Är det bara jag som inte fattar någonting?

Lyckades att göra världens dummaste sak.

Uppdaterade från 1.1.2 till 2.0.2 tidigare..

Nu går det inte att ringa med den (duuuuh !) men den är jailbreakad.

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT KUNNA RINGA, eller NEDGRADERA VERSION?

Plz help me

//Andre

Följde du guiden n o g a ???
Valde Unlock? Valde du att flasha om bootloaders?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-25 03:22
Ursprungligen av IllaIlla:

Är det bara jag som inte fattar någonting?

Lyckades att göra världens dummaste sak.

Uppdaterade från 1.1.2 till 2.0.2 tidigare..

Nu går det inte att ringa med den (duuuuh !) men den är jailbreakad.

VAD SKA JAG GÖRA FÖR ATT KUNNA RINGA, eller NEDGRADERA VERSION?

Plz help me

//Andre

Har du en Windows PC så använd QuickPwn. 2.0.2 kan endast jailbreakas med Quickpwn för tillfället. Har man jailbreakat den kan man installera bootneuter med cydia och låsa upp basebandet så att man kan ringa med telefonen igen.

//Rob

Bevaka tråden