Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bluetooth och GSM med T68i

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-10-28 19:41

Är det någon som har fått en T68i att fungera genom Bluetooth och enbart köra GSM.
Har funderat att använda GPRS men det blir hiskeligt dyrt (de tar 10 spänn per mb) om man surfar runt lite.
Har försökt att få det att fungera och datorn ringer upp men sedan så kopplar den ifrån. verkar som mobilen inte ringer upp ordentligt men den är uppkopplad och parad utan problem i Bluetooth prefs. har satt in alla information i DNS osv.

Jag skulle vilja reda ut ett litet missförstånd (tror jag)

I ditt fall vill du ha bluetooth till surfa med?, Bluetooth är ett sätt för telefon och dator att kommuicera inte att koppla upp sig på nätet med (idag i alla fall), för detta krävs GPRS eller HSCD eller CSD(vanlig GSM). Dessa är hastigten och tekniken bakom hastigheten. WAP är bäraren av data som är oberoende av hastighet.
Blev det klarare eller kladda ja till det?
Du behöver ett fungerande GPRS abbonemang sedan kan du surfa, kopplingen BT från dator<->telefon och GPRS/WAP telefon<->mobila nätet.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-29 04:36

Denna tråd kanske kan hjälpa.

Tobias vad har du för operatör?

  • Oregistrerad
  • 2002-10-29 11:22

Jag använder Orange som operatör.

Vad jag som sagt vill göra är att ha möjligheten att använda en GSM uppkoppling genom Bluetooth.
Man måste ju inte använda GPRS (även om det ser ut att bli ett bra alternativ eftersom det bara ser ut att få 9kb i fart från GSM).
Har som sagt inte lyckats att få det att fungera med Apples instruktioner så jag undrade om någon annan hade lyckats.

GSM klarar ~9600kbps, GPRS det femdubbla om du har tur. Beräkna dina surfvanor och kom på så sätt underfund med vad som passar dig bäst, GSM eller GPRS.

Hos Vodafone här i Sverige tar de 20kr/mb med GPRS och jag tycker fortfarande att det känns mycket billigare än GSM.

Här är ett exempel på hur det skulle kosta för mig om jag surfade på dagtid med GSM eller GPRS:

GSM - uppkopplad 1min och skickar 0KB data:
4.95kr

GSM - uppkopplad 30min och skickar 100KB data:
148,50kr

GSM - uppkopplad 30min och skickar 10MB data:
148,50kr

GPRS - uppkopplad 1min och skickar 0KB data:
0,00kr

GPRS - uppkopplad 30min och skickar 100KB data:
2,00kr

GPRS - uppkopplad 30min och skickar 10MB data:
200,00kr

Finns för- och nackdelar med båda som du ser. Det finns dessutom andra typer av Vodafone-abonnemang som är mer attraktiva vad gäller GPRS-kostnad. Vodafone ´surf´ till exempel kostar 12,50kr/MB istället för 20kr som med mitt abbonemang.

1
Bevaka tråden