Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia höjer priserna på iPhone med abonnemang

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har noterat att Telia har höjt priserna på iPhone när man samtidigt skaffar ett abonnemang, ett exempel är att 8GB tidigare kostade 3420 kr med "Till Vänner" i 12 månader, nu kostar den 3720 kr!

HELT fel väg att gå. Nu får vi hoppas att det kommer en riktigt vass konkurrent till iPhone så Telia inser att de inte kan ha bara en modell med premium-prissättning! Kanske Telia tvingas också inse att tiderna är över då folk betalade utan tanke på långsiktig finansiell planering. Men betonghäckarna på Telia är tröga i tanke och handling!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-26 11:46

Med mitt 99-abb. var det nu ca 550:- dyrare. Flyt man hade då!

  • Medlem
  • Skåne
  • 2008-08-26 14:58

Märkte det i dag när jag var inne och shoppade.

Men jag förstår inte riktigt om man kolla här : iPhone 3G med samtliga abonnemang fr privatkunder - Telia.se

T.ex. Abbonnemanget till vänner, står det månadskostnad 69kr, lite längre ner, TOTAL månadskostnad 268 kronor.

Den totala månadsavgiften har då inräknat 199kr/mån som ger datatrafikpaket.

Men om jag inte vill ha det, för det står längst upp "Vi rekommenderar då att du kompletterar abonnemanget med tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris (199 kr/mån). "

Inte att man måste ha det, men om man väljer utan, blir priset för telefonen då högre?

Blir annars priset om jag väljer abonnemanget "till vänner" utan att välja 199kr/månaden tillägspaket:
3720:- + 69*18 ?

  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-08-26 18:12
Ursprungligen av Stoffen:

Men jag förstår inte riktigt om man kolla här : iPhone 3G med samtliga abonnemang fr privatkunder - Telia.se

T.ex. Abbonnemanget till vänner, står det månadskostnad 69kr, lite längre ner, TOTAL månadskostnad 268 kronor.

Den totala månadsavgiften har då inräknat 199kr/mån som ger datatrafikpaket.

Men om jag inte vill ha det, för det står längst upp "Vi rekommenderar då att du kompletterar abonnemanget med tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris (199 kr/mån). "

Inte att man måste ha det, men om man väljer utan, blir priset för telefonen då högre?

Blir annars priset om jag väljer abonnemanget "till vänner" utan att välja 199kr/månaden tillägspaket:
3720:- + 69*18 ?

Jag köpte min för det angivna priset och band mig för 69kr per månad, det gick bra att utelämna datatrafikpaketet fast personalen gav mig först erjudande om förhöjd månadsavgift mot lägre pris på telefonen men jag avböjde.
Man kan senare lägga till paketet, det är inte bundet då heller.
Fast det bli prisvärt om man använder telefon mycket utanför trådlösa nät...

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2008-08-26 22:15
Ursprungligen av Stoffen:

Men jag förstår inte riktigt om man kolla här : iPhone 3G med samtliga abonnemang fr privatkunder - Telia.se

T.ex. Abbonnemanget till vänner, står det månadskostnad 69kr, lite längre ner, TOTAL månadskostnad 268 kronor.

Den totala månadsavgiften har då inräknat 199kr/mån som ger datatrafikpaket.

Men om jag inte vill ha det, för det står längst upp "Vi rekommenderar då att du kompletterar abonnemanget med tilläggstjänsten Prisavtal Fastpris (199 kr/mån). "

Inte att man måste ha det, men om man väljer utan, blir priset för telefonen då högre?

Blir annars priset om jag väljer abonnemanget "till vänner" utan att välja 199kr/månaden tillägspaket:
3720:- + 69*18 ?

Den fria 199:- datatrafiken har inget med telefonkostnaden att göra. Väljer du med eller utan är priset det samma dvs 69x18 oavsett.
Datatrafiken har inte med mobilabonemanget att göra utan kan väljas som tillägg till vilket abonemang som helst.
Bredbandsabonemang till en telefon helt enkelt.
199:- bredbandet köps månadsvis och behövs inte bindas vad jag förstod det. Möjligen 3mån åt taget man kan ha fel om 3.

69:- mån är det billigaste och binder du nu så betalar du från och med 1/1-09 dvs man slipper totalt 18mån, mitt fall 69x12 +16GB lur för 4720:-

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-08-27 20:39
Ursprungligen av Tjarven:

69:- mån är det billigaste och binder du nu så betalar du från och med 1/1-09 dvs man slipper totalt 18mån, mitt fall 69x12 +16GB lur för 4720:-

Talar du om Telia Sommarvänner? De har väl slutat med det abonnemanget, så man får betala 18 månader från start. Dessutom var det ett annat pris om man valde Sommarvänner.

Förresten, så har väl gratis inträde slutat nu också, så till de höjda priserna tillkommer också 250:- inträdesavgift?

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden
  • 2008-08-26 15:25

De försöker väl casha in så mycket de kan före 11 oktober. Förhoppningsvis - och om ryktena stämmer - så säljs den även med abonnemang från andra operatörer då.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 15:58
Ursprungligen av petugg:

De försöker väl casha in så mycket de kan före 11 oktober. Förhoppningsvis - och om ryktena stämmer - så säljs den även med abonnemang från andra operatörer då.

Aha! Vart har du hört och läst det? Är det trovärdiga rykten? Vore kalasgrymt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 16:00
Ursprungligen av petugg:

De försöker väl casha in så mycket de kan före 11 oktober. Förhoppningsvis - och om ryktena stämmer - så säljs den även med abonnemang från andra operatörer då.

Hehe, ja det var ju att ta ryktena på stenhårt allvar.

Jaha, det får man som en smäll i ansiktet för att man väntar på specialerbjudanden som Telia skrev i förra nyhetsutskicket skulle komma med nästa utskick som skulle skickas i mitten på augusti.

En prishöjning istället...:confused:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-26 15:27

Lagen om tillgång och efterfrågan.

De verkar ju inte ha haft problem att sälja telefonerna så då är det ju logiskt med en prishöjning. Speciellt om man har ett monopol.

This is really bad! After waiting for 1 year since the USA release, now we are forced to pay a fortune to a monopolistic company taking advantage of the iPhones popularity! I have met many here in Sweden that would buy it tomorrow if it sold from other carriers, and other stores and without a stupid abomenang!

Just my 2 kronors worth!

BTW, I bought one anyway because I am an Apple Fanboy!

Senast redigerat 2008-08-26 18:33
Ursprungligen av klchbo:

Haha bra att blanda svenska och engelska..... tycker det är bra att dom höjer, sålänge folk köper borde dom fortsätta.

Tills folk slutar köpa eller?

Kan du förklara närmare vad du menar.

  • Medlem
  • 2008-08-27 22:34
Ursprungligen av Goflorp:

Tills folk slutar köpa eller?

Kan du förklara närmare vad du menar.

Han kanske äger Teliaaktier...

Men det blir bara en peng på ca 4900kr ?
Grymt billigt enligt mig

Han ser det med största sannolikhet ur ett företagar perspektiv. Pris kontra efterfrågan. Håller väl med han till viss del, men passar kanske inte in här, och inte på ett såpass stort företag som ändå tjänar så mycket pengar på oss användare

  • Medlem
  • 2008-08-27 22:34
Ursprungligen av Marcus_R:

Han ser det med största sannolikhet ur ett företagar perspektiv. Pris kontra efterfrågan. Håller väl med han till viss del, men passar kanske inte in här, och inte på ett såpass stort företag som ändå tjänar så mycket pengar på oss användare

Varför skulle stora företag vara mindre berättigade att tjäna pengar på sina kunder än små företag?

Ursprungligen av Baron:

Varför skulle stora företag vara mindre berättigade att tjäna pengar på sina kunder än små företag?

Nu var det ju inte riktigt så jag menade, utan mera att kunder, eller användare kanske kan ha en större förståelse för att ett mindre företag skulle göra en liknande sak, kontra ett stort, som Telia. Men jag vet inte, bara min tanke. Finns säkert kunder till båda sidor.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-08-28 16:30
Ursprungligen av Marcus_R:

Han ser det med största sannolikhet ur ett företagar perspektiv. Pris kontra efterfrågan. Håller väl med han till viss del, men passar kanske inte in här, och inte på ett såpass stort företag som ändå tjänar så mycket pengar på oss användare

Företag drivs för att tjäna pengar. Det finns inga undantag för stora, eller små företag.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-08-28 00:25

När skedde prishöjningen? Var det igår?

Pay as you go

Har just varit i London i höst skulle dom börja sälja iPhone med Pay as you go

Vet inte hur det fungerar i England Men borde innebära att man kan köpa en iPhone & ta med hem

Får se vad priset blir

Anders sthlm

  • Medlem
  • 2008-08-28 20:39
Ursprungligen av AndersStromberg:

Har just varit i London i höst skulle dom börja sälja iPhone med Pay as you go

Vet inte hur det fungerar i England Men borde innebära att man kan köpa en iPhone & ta med hem

jaså, varför då?
(den är väl fortfarande låst till en operatör, fast med kontantkort denna gång...?)

Telia, detta underbara företag!
Jag är så glad att jag har en 2G nu och tackar mig själv varje gång jag ser den för att jag inte krängde den på blocket utan väntade och kollade hur priserna hamnade!

1
Bevaka tråden