Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan datorn läsa DVD region 1?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-03 23:10

I Sverige använder vi ju Region 2 på dvd:er, min fundering är då om det fungerar med Region 1 iallafall. Tror inte att den fungerar på min dvdspelare, men kan den fungera på min dator?

Det kan gå, men troligast inte då det trevligt nog skulle förstöra idén med regionsystemet. Vissa DVD-läsare finns det inofficiella firmwares till som gör det möjligt att antingen spela alla regioner, eller att byta mellan dem hur många gånger som helst. rpc1.org brukar vara en bra sajt att börja på.

Det är lätt att göra alla spelare regionsfria förutom sony stationär och apple i datorn. Sony stationär går, men det är dyrt om man inte är en mästare på att löda finlir.

Jag är nybliven macägare, och letar så om någon lyckas göra sin dvd rpc1 i macen så dela gärna med dig

Vad gäller dator så brukar man ha fem byten in den valda regionen permanenteras, så alla spelare kan spela allt om inte tillverkaren aktiverar spärren Vilket de alltid gör, en överenskommelse från mjukvaruindustrin som vill kontrollera olika releaser.

Och så undrar dem varför piraterna är så många?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-04 02:13

En lustig grej, jag har aldrig haft några regionsproblem på min MacBook? Har spelat dvds från både USA, UK, Europa och Asien utan några problem. Minns att jag fick en fråga om regionändring precis när jag köpte datorn men efter att ha installerat om OS X har jag aldrig sett den frågan igen

Vissa DVD-spelare (t ex min Samsung) går att ändra med fjärrkontrollen om man får tag på koderna man ska slå in. Det är så lätt så man skrattar... Jag trodde man behövde öppna burken eller något.

Det är bara att googla på din DVD-spelares märke och modell (vissa koder gäller flera modeller). Jag hittade rätt på första träffen!!

Det finns även regionsfria DVD-spelare att köpa hos handlare i Sverige, Netonnet exempelvis, de kostar oftast dock något mer i inköp, men det kan ju vara värt pengarna kanske om det inte går att lösa på annat sätt.

Sören

Annars så är det ju bara att rippa filmen och bränna en ny, regionsfri, kopia.

Ursprungligen av ztaafen:

Annars så är det ju bara att rippa filmen och bränna en ny, regionsfri, kopia.

Kan du inte spela den så kan du inte heller rippa den tyvärr.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-04 17:31

Okej, tack för hjälpen. Jag köper nog filmen så får jag se hur jag gör sen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-04 18:13

När du matar in en region-1 DVD i en Mac (iaf MacBook) kommer det inte att gå att spela filmen direkt. Du kommer få en fråga (Apples DVD Player borde starta automatiskt) som låter dig ändra region på din dvd-spelare.
Tyvärr låter DVD Player dig bara göra detta byte fyra gånger vilket kan vara bra att ha i tanke.

Så var det iaf i mitt fall...

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-08-28 21:11
Ursprungligen av snekeft:

När du matar in en region-1 DVD i en Mac (iaf MacBook) kommer det inte att gå att spela filmen direkt. Du kommer få en fråga (Apples DVD Player borde starta automatiskt) som låter dig ändra region på din dvd-spelare.
Tyvärr låter DVD Player dig bara göra detta byte fyra gånger vilket kan vara bra att ha i tanke.

Så var det iaf i mitt fall...

jaha, så efter 4 gånger så kan man ALDRIG byta region?
Jag hade inte den minsta aning om att det funkade så, helt sjukt puckad idé. Trodde man kunde byta i all evighet förf#an.

Hur gör man nu då för att få skiten att funka?
paniiik,,,,ångest...hjälp....

Ursprungligen av broel:

jaha, så efter 4 gånger så kan man ALDRIG byta region?
Jag hade inte den minsta aning om att det funkade så, helt sjukt puckad idé. Trodde man kunde byta i all evighet förf#an.

Hur gör man nu då för att få skiten att funka?
paniiik,,,,ångest...hjälp....

Du byter till en ny DVD-läsare. Ja, det är så det fungerar. Nej, inget skämt. Tacka filmbolagen för det, det är de som vill ha systemet så att de kan släppa DVD-filmer vid olika tillfällen i olika delar av världen.

Visst ja, förhoppningsvis har någon smart person kommit på hur man kan komma runt låset och varit trevlig nog att dela med sig av lösningen. Leta efter din DVD-läsare på den här sajten och se om du hittar något användbart. The Firmware Page

Om jag minns rätt kan VLC spela alla regioner utan att du behöver förbruka ändringar eller hacka din DVD. Om jag minns rätt stoppar du i en DVD, när DVD Player klagar tvångsavslutar du programmet (inte avbryt, då matas DVD-skivan ut) och startar därefter VLC och väljer spela disk.

Den vägen runt försvann för ett tag sedan, funkar i alla fall inte på de MacBook Pros som jag har haft i min ägo.

/Adam

Ursprungligen av adamsen87:

Den vägen runt försvann för ett tag sedan, funkar i alla fall inte på de MacBook Pros som jag har haft i min ägo.

Och därmed bevisades hur längesen det var som jag hade en äkta DVD-film i min dator...

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2008-09-07 22:01

Jag testade idag med att lägga DVD Player.app i papperskorgen innan jag matade in en DVD och då dök det inte upp några frågor om regioner. Bara att bränna eller spela i VLC.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2008-09-10 14:49

Jag som kommer från pc-världen gillade any-dvd som tog bort allt var regioner heter (och en del annat också). Finns inget liknande för macen?

1
Bevaka tråden