Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Minto0:

Du kan inte köpa en olåst Iphone från USA. Den måste på ngt sätt låsas uppolagligt då, o de finns, iaf inte vad jag vet, något bra o smidigt sätt för de i dagsläget.

Olagligt?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-07 18:08
Ursprungligen av theplague:

Olagligt?

Ja! De är olagligt att jailbreaka en telefon. Köper du en telefon så står de i kontraktet att du inte får göra de ändra mjukvaran på annat sätt att än att uppdatera de som Apple själv tillhandahåller. Gör du de, så bryter du reglerna, därmed kontraktet, o därmed olagligt!

Ursprungligen av Minto0:

Ja! De är olagligt att jailbreaka en telefon. Köper du en telefon så står de i kontraktet att du inte får göra de ändra mjukvaran på annat sätt att än att uppdatera de som Apple själv tillhandahåller. Gör du de, så bryter du reglerna, därmed kontraktet, o därmed olagligt!

Kan ingen scanna ett sådant kontrakt så jag får se vad det verkligen står?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 18:46

Bara för att det står någonting i ett kontrakt så betyder inte det att det är sant. ÄVEN om man har skrivit på. Det finns vissa regler som man inte kan förhandla bort, jag har för mig att detta är en av dom (i sverige)... köper du en enhet får du ändra hårdvaran och mjukvaran bäst du vill så länge du gör det för privat bruk efterom du äger enheten. (Tex därför det är helt lagligt att göra DVDSpelare regionsfria och chippa spelkonsoller.)
(Har du köpt telefonen i USA är det dock mycket möjligt att det är annorlunda, deras lagar och rättsystem går inte att jämföra med Sveriges.)

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-07 18:53
Ursprungligen av kainen:

Bara för att det står någonting i ett kontrakt så betyder inte det att det är sant. ÄVEN om man har skrivit på. Det finns vissa regler som man inte kan förhandla bort, jag har för mig att detta är en av dom (i sverige)... köper du en enhet får du ändra hårdvaran och mjukvaran bäst du vill så länge du gör det för privat bruk efterom du äger enheten. (Tex därför det är helt lagligt att göra DVDSpelare regionsfria.)
(Har du köpt telefonen i USA är det dock mycket möjligt att det är annorlunda, deras lagar och rättsystem går inte att jämföra med Sveriges.)

Ja, så kan de tänkas vara. Inte vad jag läst/hört o förstått, men som sagt, om de syftate på USA, så går de inte jämföra iaf.

Ursprungligen av theplague;:

Kan ingen scanna ett sådant kontrakt så jag får se vad det verkligen står?

Nej de kan jag inte eftersom jag inte själv äger ngt. Har inte köpt någon Iphone, då de inte går att köpa den olåst där jag befinner mig nu, o vill inte jailbreaka osv. Känns inte som ett bra alternativt när man lägger ut massor pengar o förlora all garanti på en sak sådär.

Ursprungligen av Minto0:

Ja, så kan de tänkas vara. Inte vad jag läst/hört o förstått, men som sagt, om de syftate på USA, så går de inte jämföra iaf.

Nej de kan jag inte eftersom jag inte själv äger ngt. Har inte köpt någon Iphone, då de inte går att köpa den olåst där jag befinner mig nu, o vill inte jailbreaka osv. Känns inte som ett bra alternativt när man lägger ut massor pengar o förlora all garanti på en sak sådär.

Någon annan?
Inte förrän jag ser med egna ögon eller får det citerat rakt av tror jag på att det står så i kontraktet.
Vart jag vill komma är alltså att det inte alls är olagligt att ändra programvaran, varken här eller i Usa, det är alltså rent skitsnack. Du äger produkten och får göra vad du vill med den.
Dock så kan tillverkaren så klart begränsa garantin vid modifiering av programvaran, men det är alltså en helt annan fråga.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2008-09-07 19:54

Vänta lite...

visst är det olagligt att ändra telefonens identifikationsnummer (IMEI). Men det finns massor av företag som erbjuder både jailbreak ( så att man kan installera fler progeam ) och upplåsning av operatörslås på diverse telefoner ( så man kan byta operatör). OM det hade varit olagligt, hade inte alla dessa firmor fått ett oväntat besök... av polisen?

Det är enklare dock att köpa från italien eller kankse grekland... SIMkortsmodulen för jailbreaken av iphone 3g från dom från andra länderna känns inte såvärst smidigt..

Bara för ordningens skull... Du skriver "Det är enklare dock att köpa från italien eller kankse grekland... ". Det ska egentligen vara "Det är enklare dock att köpa från italien _och_ grekland..." (min ändring inom "_"), då det är exakt samma typ av telefoner från samma företag (Vodafone i bägge länderna, TIM/WIND i Italien). Grekland, Italien, Slovenien, Hong Kong, och en del andra länder säljer alltså helt operatörsobundna telefoner som beter sig identiskt, oavsett var du köpt dem (då syftar jag på köp av just telefonen själv, utan koppling till abbonemang).

Så, då fick jag det sagt

Ursprungligen av spaceas:

Vänta lite...

visst är det olagligt att ändra telefonens identifikationsnummer (IMEI). Men det finns massor av företag som erbjuder både jailbreak ( så att man kan installera fler progeam ) och upplåsning av operatörslås på diverse telefoner ( så man kan byta operatör). OM det hade varit olagligt, hade inte alla dessa firmor fått ett oväntat besök... av polisen?

Det är enklare dock att köpa från italien eller kankse grekland... SIMkortsmodulen för jailbreaken av iphone 3g från dom från andra länderna känns inte såvärst smidigt..

Senast redigerat 2008-09-07 20:56

Modifiering i programvaran kan mycket väl förstöra hårdvaran, så jag tror de kan skydda sig mot det genom diverse klausuler.

Off-topic?

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-07 21:36

Bröt ut lite inlägg och flyttade dom hit till en egen tråd
/Moderator

så är det lagligt att jailbreaka en telefon köpt från telia ?? och behålls garantin?

Ursprungligen av Mongoul:

så är det lagligt att jailbreaka en telefon köpt från telia ?? och behålls garantin?

Lagligt ja.
Behålla garantin nej.

Men det är, återigen, två skilda frågor.

Att bryta ett avtal är inte samma sak som att bryta en lag. Jag är helt övertyga om att man får göra precis vad fn man vill med en iPhone (eller en BMW eller en IKEA-soffa) som man äger - både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Ingen åklagare i landet kommer att öppna ett åtal och civilmål kommer inte heller att öppnas.
Däremot så har man ju brutit ett avtal och kan giveyvis inte förvänta sig någonting alls av andra parten (garantier, service, vänskapliga förbindelser, glass, etc). Men det är en annan sak.

Ursprungligen av Zimmerman:

Att bryta ett avtal är inte samma sak som att bryta en lag. Jag är helt övertyga om att man får göra precis vad fn man vill med en iPhone (eller en BMW eller en IKEA-soffa) som man äger - både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Ingen åklagare i landet kommer att öppna ett åtal och civilmål kommer inte heller att öppnas.
Däremot så har man ju brutit ett avtal och kan giveyvis inte förvänta sig någonting alls av andra parten (garantier, service, vänskapliga förbindelser, glass, etc). Men det är en annan sak.

men om man återställer telefonen, då märks det väl inte att man har jailbreakat den ?

Ursprungligen av Mongoul:

men om man återställer telefonen, då märks det väl inte att man har jailbreakat den ?

Näe, inte om du lyckas återställa den.

Problemet med att jailbreaka en Iphone i dagsläget är väl själva PWN-processen. Det är väl bara PWN-killarna som vet vad som faktiskt händer med telefonen i PWN-processen. Jag är övertygad att det görs fler förändringar i mjukvaran än vad en "vanlig" firmware-uppdatering gör. Så även om man återställer den går det nog att se att det mixtrats med den så att säga.

Får väl tillägga att jag inte har några som helst källor eller liknande för det jag säger, utan att det är RENA spekulationer!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-08 10:05

Två saker:

- Oavsett lagligheten i att bryta ett kontrakt så är det fullt möjligt att köpa en iPhone av Telia utan att skriva på någonting (jag har gjort det). Dvs jag har inget avtal rörande iPhone med Telia och kan därför göra vad jag vill med den.

- PWN-processen tillverkar en ny firmware utgående från Apples egen, sen laddar man den till telefonen. Jag har mycket svårt att tänka mig att det inte ska gå att ladda in Apples firmware och återställa telefonen till original senare.

Ursprungligen av steli:

Två saker:

- Oavsett lagligheten i att bryta ett kontrakt så är det fullt möjligt att köpa en iPhone av Telia utan att skriva på någonting (jag har gjort det). Dvs jag har inget avtal rörande iPhone med Telia och kan därför göra vad jag vill med den.

Så att det skulle finnas ett sådant kontrakt är alltså rent påhitt?

Citat:

- PWN-processen tillverkar en ny firmware utgående från Apples egen, sen laddar man den till telefonen. Jag har mycket svårt att tänka mig att det inte ska gå att ladda in Apples firmware och återställa telefonen till original senare.

Precis.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 11:02
Ursprungligen av steli:

Precis som med frågan varför man inte kan installera OSX på en PC, så är de olagligt enligt Copyrightlagar osv (Världen över) att modifiera deras egena system, därmed är de lagbrott o installera en egen variant osv osv.

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-08 13:48
Ursprungligen av Minto0:

Precis som med frågan varför man inte kan installera OSX på en PC, så är de olagligt enligt Copyrightlagar osv (Världen över) att modifiera deras egena system, därmed är de lagbrott o installera en egen variant osv osv.

Du drar lite fel jämförelse här, det är inte olagligt att modifiera sin iPhone däremot är det olagligt att installera iPhones operativsystem på någon annan enhet tex en Nokia lur (även om det nu praktiskt är helt omöjligt.)

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 14:42
Ursprungligen av kainen:

Du drar lite fel jämförelse här, det är inte olagligt att modifiera sin iPhone däremot är det olagligt att installera iPhones operativsystem på någon annan enhet tex en Nokia lur (även om det nu praktiskt är helt omöjligt.)

Ja, kanske dålig jämförelse, men om du ser på de som så. Iphone har ett operativsystem som är låst till att använda en viss operatör. För att du ska kunna använda en annan operatör så måste de ändras massor saker i de hela. Även om du gör en egen variant av de, så är de då kopierat(Så till vida att de inte ser helt annorlunda ut osv) och då olagligt på grund av de, eftersom Apple har egenrätt på deras program o man kan inte kopiera ett system så där hur som helst, o ändrar du, så måste de ju skyddas av Copyright.
Jag måste säga att jag vore HÖGST förvånad om de inte var olagligt på ngt av sätten.

Ursprungligen av Minto0:

Ja, kanske dålig jämförelse, men om du ser på de som så. Iphone har ett operativsystem som är låst till att använda en viss operatör. För att du ska kunna använda en annan operatör så måste de ändras massor saker i de hela. Även om du gör en egen variant av de, så är de då kopierat(Så till vida att de inte ser helt annorlunda ut osv) och då olagligt på grund av de, eftersom Apple har egenrätt på deras program o man kan inte kopiera ett system så där hur som helst, o ändrar du, så måste de ju skyddas av Copyright.
Jag måste säga att jag vore HÖGST förvånad om de inte var olagligt på ngt av sätten.

Tja... juridik är inte enkelt och jag skulle å andra sidan bli högst förvånad om det var olagligt.

Enligt Wikipedia så finns det ett fall som är provat som verkar påminna om detta (Sega vs. Accolade, 203 F.3d 596 (9th Cir. 1993)) där Sega förlorade och Accolade kunde hävda "fair use" trots att de kopierade Segas objektkod för att kunna hacka denna kod.

Så du får nog lov att hitta bättre argumentation för att övertyga mig (och många) andra om att jailbreaking är lagbrott.

Ursprungligen av Minto0:

Jag undrar verkligen om det är copyrightlagarna som gäller här? Hackarna håller på med "reverse engineering" och det är inte riktigt samma sak som att bryta mot copyright så vitt som jag kan förstå.

Dessutom så skickar de inte ut en modifierad firmware utan du skapar själv den firmware som du uppgraderar din telefon med.

Hmm, ganska intressant område som jag gärna skulle se att någon som verkligen vet vad han/hon talar om kunde förklara.

--jalle

Att ni orkar!

Låt oss säga att vi till slut får bekräftat att det är olagligt att jailbreaka, kommer det påverka era beslut om framtida jailbreaking? Skulle det visa sig vara olagligt kommer väl 99 ta ett beslut om att bannlysa ämnet, men bortsett från det - skulle bi bry er?

Ursprungligen av henkebarn:

Att ni orkar!

Låt oss säga att vi till slut får bekräftat att det är olagligt att jailbreaka, kommer det påverka era beslut om framtida jailbreaking? Skulle det visa sig vara olagligt kommer väl 99 ta ett beslut om att bannlysa ämnet, men bortsett från det - skulle bi bry er?

Du är inte intresserad av detta?
Ok, då undrar jag hur du orkar bry dig om tråden.

Vi ses i nån annan tråd...

Är det någon som känner till ETT fall i världen där någon åtalats för att ha modifierat mjukvara eller hårdvara hemma på kammaren - alltså inte spridit verket gratis eller kommersiellt? Någon?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 15:59
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon som känner till ETT fall i världen där någon åtalats för att ha modifierat mjukvara eller hårdvara hemma på kammaren - alltså inte spridit verket gratis eller kommersiellt? Någon?

Nej de kan jag inte. Men de säger väl inte att de är lagligt eller bara för att de inte prövats i domstol ännu!?

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 17:31

Om man läser i det papper man får med iPhonen står det:

Changes or modifications to this product not authorized by Apple could void the EMC compliance and negative your authority to operate the product.

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 19:49
Ursprungligen av zappee:

Om man läser i det papper man får med iPhonen står det:

Changes or modifications to this product not authorized by Apple could void the EMC compliance and negative your authority to operate the product.

Med andra ord, gör man de, är de ett lagbrott. bryter ett kontrakt = lagbrott!

Nej, gör man det så är det ett kontraktsbrott. Ett lagbrott däremot - kräver en lag som bryts (därav ordet). Vilken lag skulle det vara som bryts här? I Sverige t.ex.? Om den lagen finns så kan det inte vara svårt att hitta den. Kan du visa den?
Utan lag inget lagbrott.
(att man måste skriva sådant här...suck)

Ursprungligen av Minto0:

Med andra ord, gör man de, är de ett lagbrott. bryter ett kontrakt = lagbrott!

Bevaka tråden