Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-08 20:35
Ursprungligen av Zimmerman:

Nej, gör man det så är det ett kontraktsbrott. Ett lagbrott däremot - kräver en lag som bryts (därav ordet). Vilken lag skulle det vara som bryts här? I Sverige t.ex.? Om den lagen finns så kan det inte vara svårt att hitta den. Kan du visa den?
Utan lag inget lagbrott.
(att man måste skriva sådant här...suck)

Ja, men ett kontrakt är ett avtalsbrott, avtal(kontrakt). Avtalsbrott kan leda till straffpåföljder. Finns lagar stiftade för kontrakt o avtal också. Läs mera under avtalslagen som ligger under Handelsbalken i Sveriges Rikes Lag.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2008-09-08 22:35
Ursprungligen av Minto0:

Ja, men ett kontrakt är ett avtalsbrott, avtal(kontrakt). Avtalsbrott kan leda till straffpåföljder. Finns lagar stiftade för kontrakt o avtal också. Läs mera under avtalslagen som ligger under Handelsbalken i Sveriges Rikes Lag.

Om man köper en pryl ingår man inget avtal i den betydelsen som Handelsbalken avser.
Avtalsbrott och kontraktsbrott kan leda till påföljder, om dessa står med i avtalet/kontraktet. Däremot är det inte automatiskt ett lagbrott. Det är inte olagligt att modifiera något man lagligen har köpt, om man inte säljer det vidare.

Ursprungligen av Minto0:

Som sagt... när man talar juridik så brukar man ge exakta referenser till de lagtexter och avtalsskrivningar som man hänvisar till. En allmän hänvisning till handelsbalken är inte direkt exakt...

Dessutom så är inte "ett kontrakt är ett avtalsbrott" som du har skrivit (Ok, jag förstår vad du menar, men det ökar knappast din trovärdighet)

Senast redigerat 2008-09-09 07:12
  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 10:50
Ursprungligen av BlackSmp:

Som sagt... när man talar juridik så brukar man ge exakta referenser till de lagtexter och avtalsskrivningar som man hänvisar till. En allmän hänvisning till handelsbalken är inte direkt exakt...

Dessutom så är inte "ett kontrakt är ett avtalsbrott" som du har skrivit (Ok, jag förstår vad du menar, men det ökar knappast din trovärdighet)

Jag har aldrig sagt att jag vet vad jag pratar om till 100%. Jag TROR(min EGEN åsikt!) dock knappast att de skulle vara lagligt o ändra på telefonen så, hur som helst. O jag har försökt hitta stöd till de. Finns de inte stöd, så är jag besegrad.!

Jag lät lite hårdare än vad jag tänkte mig i mitt inlägg. Hoppas att du inte tog illa upp.

--Jalle

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 12:19

Jag lät lite hårdare än vad jag tänkte mig i mitt inlägg. Hoppas att du inte tog illa upp.

--Jalle

Nej inte alls! Tycker att de är bra att de tas upp iaf. Är sånna saker som är lite i gråzoner o ingen riktigt pratar om. O dessutom får man ju både ge o ta i en diskussion som denna:)

Ursprungligen av zappee:

Om man läser i det papper man får med iPhonen står det:

Changes or modifications to this product not authorized by Apple could void the EMC compliance and negative your authority to operate the product.

Läs noggrant... Det står att om du modifierar produkten på ett sätt som Apple inte godkänt så kan det göra så att EMC certifieringen inte längre gäller och i sådana fall har du inte längre rätt att använda produkten (dvs: om den inte längre uppfyller EMC kraven)

Det står ingenting om att garantin inte längre gäller. Det står inte heller att det är ett avtalsbrott eller olagligt att modifera produkten.

Om ni ska leka advokater så måste ni lära er att se exakt vad som skrivs och leta kryphål...

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 16:10

Läs noggrant... Det står att om du modifierar produkten på ett sätt som Apple inte godkänt så kan det göra så att EMC certifieringen inte längre gäller och i sådana fall har du inte längre rätt att använda produkten (dvs: om den inte längre uppfyller EMC kraven)

Det står ingenting om att garantin inte längre gäller. Det står inte heller att det är ett avtalsbrott eller olagligt att modifera produkten.

Om ni ska leka advokater så måste ni lära er att se exakt vad som skrivs och leta kryphål...

Du måste nog också lära dig att se exakt vad som skrivs. Jag skrev bara att detta står i papperna. Jag gör inget uttalande om det är olagligt eller inget. Det var ren INFORMATION!

• Medlem
  • Täby
  • 2008-09-09 16:20
Ursprungligen av zappee:

Du måste nog också lära dig att se exakt vad som skrivs. Jag skrev bara att detta står i papperna. Jag gör inget uttalande om det är olagligt eller inget. Det var ren INFORMATION!

Han använde ju ditt inlägg som stöd för det han sa, inte omvänt

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 16:21

Well, när han citerar mig så svarar han ju mig. Då får han ju skriva att han inte gör det i så fall

Ursprungligen av zappee:

Well, när han citerar mig så svarar han ju mig. Då får han ju skriva att han inte gör det i så fall

Nej, jag läste slarvigt och såg inte att det var du som hade skrivit utan blandade ihop olika postare, sorry;)

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-15 10:29

Nej, jag läste slarvigt och såg inte att det var du som hade skrivit utan blandade ihop olika postare, sorry;)

Måste bara lägga in detta, vet att de är OffTopic, men det här är vad jag älskar med detta forumet. Även om diskussionerna kan bli väldigt heta osv, så går alla härifrån med gott humör Så de ska vara

• Medlem
  • International user
  • 2008-09-09 16:19

När jag skummade igenom http://images.apple.com/legal/warranty/docs/070808_iphone_Warranty.pdf så kan jag inte se att det är direkt olagligt att modifiera utan man blir bara av med garantin helt enkelt.

Bevaka tråden