- Samuel K
- Medlem ●
- Umeå
Ser ut som att videoläget är av begränsad användbarhet än så länge, stativ anbefalles:
Video of Nikon D90 Wobble Test - Photobucket - Video and Image Hosting
Tydligen har sensorn en ganska långsam "rullande" slutare, så det blir dallrig bild när man rör på kameran. Man får väl se det här som en version 1.0 och hoppas på framtida sensorer i stället...
Nu när Canon lanserat 5D Mark II med vassare videoläge känns det som kriget bara börjat i den här genren...
Vem vill spela in en film längre än 5 minuter med en systemkamera? Skaffa en videokamera istället.
Vem vill spela in en film längre än 5 minuter med en systemkamera? Skaffa en videokamera istället.
När du kommer till t.ex. en olycksplats så börjar du genast filma, sedan går du runt och fotograferar som vanligt. Kanske kan filmen också säljas.
När du kommer till t.ex. en olycksplats så börjar du genast filma, sedan går du runt och fotograferar som vanligt. Kanske kan filmen också säljas.
För det ändamålet klarar man sig nog bra med filmsnuttar som är max 5 minuter styck.
Fast man kan ju bli mer än 5 minuter på plats om saker utvecklas.
Varför inte låta filmen rulla.
Man vill nog även ta lite stillbilder, och då måste man ju stoppa filmningen. (Nya 5D kan ju iof hålla "nertiden" till ett minimum, eftersom den sköter det automatiskt.)
Eller så kan man börja med att hjälpa de som är skadade ...
Vem vill spela in en film längre än 5 minuter med en systemkamera?
Öh, vad har det med saken att göra? Var skrev jag något som helst om 5 minuter?
Gud vilken otroligt korkat bakåtsträvande "goddag yxskaft"-svar.
Låt mig gissa att du även gjort genomtänkta uttalanden som "Vem vill lyssna på musik mer än 5 minuter i en mobil? Skaffa en iPod istället." Eller varför inte "Vem vill fota fler än 5 bilder med en mobiltelefon. Skaffa en kamera istället".
För det första pratade jag INTE om någon 5-minutersgräns och för det andra VILL JAG FILMA med systemkameran. Så om hela din poäng är att man inte ska filma med en systemkamera, ta diskussionen någon annanstans, tack.
(Och jag har en videokamera redan för den delen, en mycket bra sådan (Canon HF10) men det hör inte hit.)
Två recensioner ute om D90. Verkar vara en fin kamera, men som det tidigare tagits upp, videoläget har sina begränsningar, tyvärr. Hmm, investera i D90 eller vänta på nästa generation?
Från: Digital Camera Resource Page:
So here's how you record a movie on the D90. First, you must have live view turned on. Compose your shot, then press the "OK" button to start recording. Now comes the hard part. If you want to zoom in or out, or if you subject is moving, you will need to focus the lens -- manually. This takes a lot of getting used to, especially if you're coming from a point-and-shoot camera that does it automatically.
Från: photoreview.com.au:
However, the D90's video system is not perfect. Since video can only be recorded in Live View mode, you're stuck with the restrictions that implies (see below). The sound is recorded monaurally and the video format is AVI which, although it's compatible with most editing applications, consumes a huge amount of memory (roughly 400MB per minute). In our tests, a 24-second clip recorded in 1280 x 720 HD mode at 176 kbps was 42.7MB in size.
[...]
Worst of all is the fact that the autofocusing system - plus some other key controls - can't be used when you're shooting video. You can focus automatically before recording the clip and use the manual focus ring on the lens while shooting. But if the subject moves towards or away from you while you're shooting, blurring is inevitable.
Other functions that must be set before recording a video clip include exposure compensation, white balance and sensitivity settings. If you're using aperture-priority AE, you can change the aperture settings while recording a video clip and also zoom in and out - although it's risky as maintaining focus is difficult.
[...]
A typical video shooting sequence operates as follows:
1. Set the camera to Live View mode by pressing the LV button.
2. Focus on the subject by half-pressing the shutter button if you're in autofocus mode; otherwise focus manually.
3. Press the OK button in the centre of the arrow pad to start recording.
4. Keep the subject framed and focused during the recording process. If you're in manual mode, you can change focus manually as you move towards or away from the subject. You have to be particularly careful when shooting close-ups as small differences in the focus point will show up as blurring in the subject. (To complicate matters, it's difficult to see whether the image on the LCD is pin-sharp in bright ambient lighting and you can't use the viewfinder in Live View mode.)
5. To stop recording, press OK again.
Men i övrigt verkar det bara vara lovord, så det är en toppenkamera, Digital Camera Resource Page (länkad ovan):
The last Nikon digital SLR I reviewed was the D60, and to be honest, it didn't do much for me. My impression of the D90 is the total opposite: it blew me away. In terms of photo quality, manual controls, performance, customizability, and yes, its movie mode, the D90 is a home run. There are a few annoyances, such as slow focusing in live view mode and horrible bundled RAW editing software, but the positives far outweigh the negatives. The D90 is a digital SLR that I can highly recommend, without hesitation.
För det första pratade jag INTE om någon 5-minutersgräns och för det andra VILL JAG FILMA med systemkameran. Så om hela din poäng är att man inte ska filma med en systemkamera, ta diskussionen någon annanstans, tack.
Jag tycker däremot att det är en alldeles ypperlig idé, fast i D90 känns det mer som ett "proof of concept" än något som är tänkt att användas i verkliga livet. Om video är viktigt så är det nog bättre att vänta in nästa generation. Särskilt den otrevliga geléeffekten på allt som rör sig för fort gör ju att användningsområdena blir ännu mer begränsade än det verkade som från början, och det problemet går bara att lösa med nya sensorer.
Särskilt den otrevliga geléeffekten på allt som rör sig för fort gör ju att användningsområdena blir ännu mer begränsade än det verkade som från början, och det problemet går bara att lösa med nya sensorer.
Precis så blir det också med mobilkameran i min SonyEricsson w810i... Beror på att den är långsam att läsa av sensorn.
Precis så blir det också med mobilkameran i min SonyEricsson w810i... Beror på att den är långsam att läsa av sensorn.
Om man lutar kameran lite så kan man minska (lura ögat) effekten lite. Kolla på slutet i följande video:
The left on Kettle - D90 Sample footage
Om video är viktigt så är det nog bättre att vänta in nästa generation. Särskilt den otrevliga geléeffekten på allt som rör sig för fort gör ju att användningsområdena blir ännu mer begränsade än det verkade som från början, och det problemet går bara att lösa med nya sensorer.
Jo precis, det är lite av en besvikelse, men det är bara att acceptera att utvecklingen på denna punkt har en del kvar att göra innan det når upp till en vettig användbar standard. Ska man skaffa en D90 idag så blir det för att den i övrigt är en alldeles grym kamera, inte för att den är en superb videokamera.
Ken Rockwell tycker att D90 är bättre än D300 på ISO 3200. Undrar om det har med sensorn att göra eller om helt enkelt mjukvaran har blivit ett år bättre.
D3 pissar verkligen på de andra från en hög, hög höjd...
Med det sagt får man väl hålla med Kenny, även om han som vanligt inte direkt är vetenskaplig i sin approach... Det kan ju mycket väl handla om mjukvara och att man förbättrat Expeed ytterligare.
Jag var förbi Kameradoktorn idag, men de hade ingen "ute i butiken" och det var så mycket folk där att jag valde att gå vidare. Hade varit intessant att jämföra ergonomin med D300, som jag tycker är briljant designmässigt (nog så viktigt!).
Jag var och kände lite på den idag. Riktigt, riktigt fin! Om D700 är att betrakta som 95% av en D3:a så är D90 åtminstone 90% av en D300 i de flesta praktiska hänseenden för en "normalanvändare".
Behöver man inte mikrojustering av 20 objektiv, den mer avancerade AF:n och snabbare seriebildstagningen och möjligheten att använda äldre optik än Nikkor AIs så verkar den klockren. Det finns vissa ergonomiska skillnader som man kan diskutera, t.ex. bara en funktionsknapp och en mindre smidig justering av fokuspunkter och mätmetod, men på det stora hela verkar den vara ett mycket prisvärt alternativ för oss vanliga dödliga.
(Jag kanske råkade lägga en beställning på en också... )
Jag var och kände lite på den idag. Riktigt, riktigt fin! Om D700 är att betrakta som 95% av en D3:a så är D90 åtminstone 90% av en D300 i de flesta praktiska hänseenden för en "normalanvändare".
Låter utmärkt. Min bror sålde precis sin D300 och köpte en D700 istället och vi fotade lite med den häromdagen, vilken kamera alltså! Speciellt ljuskänsligheten öppnar upp för en helt annan typ av fotande i befintligt ljus (min nya avatar är fotad med D700:an). Men även D300/D90 ska ju vara rätt fin på den punkten (om än inte i närheten av D3/D700).
Låter utmärkt. Min bror sålde precis sin D300 och köpte en D700 istället och vi fotade lite med den häromdagen, vilken kamera alltså! Speciellt ljuskänsligheten öppnar upp för en helt annan typ av fotande i befintligt ljus (min nya avatar är fotad med D700:an). Men även D300/D90 ska ju vara rätt fin på den punkten (om än inte i närheten av D3/D700).
D90/D300 har ju precis lika bra bildkvalitet som D700/D3 och något högre pixeltäthet vilket kan vara bra för vissa. D700/D3 har ungefär 1,5 steg skulle jag säga efter att ha sett många exempel, andra säger att det bara är ett steg...
Å andra sidan, hittills har jag klarat mig utan att gå över ISO 640 så lyxen att kunna använda ISO 3200 räcker rätt långt för mig.
(Visst, i en värld där pengar inte var någon issue skulle det bli en D700 med en 14-24, en 300/2.8 och lite annat smått och gott... men det blir mindre resor att fota på då... )
Dream on...
För att återgå till diskussionen om videofunktionen i D90:
Alltså sa*an vad bra videokvalité det är på 5D. Helt otroligt bra. Visst, den kostar mer, men ändå, detta är allt man önskade att D90 hade varit.
Det finns även en "behind the scenes" och om den skriver Vincent Laforet själv:
Keep in mind - this is raw footage (not RAW) from both Canon XH A1 camcorder - and a few clips for the Canon EOS 5D MKII - you’ll see that the two are toe to toe (not really) on bright scenes… but in low light - NO COMPARISON… so I’m not sure of how Canon feels about my trashing their top of the line XH A1 camcorder… but common sense leads me to state the following: if the Canon still camera team and the video team have come together to produce the Canon EOS 5D MKII - the next HD camcorder they come out with - may just floor us all…
Jag antar att jag drömmer för just nu tittar jag på detta...
ISO 6400, 14mm, WB 2700° k.
Jag antar att jag drömmer för just nu tittar jag på detta...
ISO 6400, 14mm, WB 2700° k.
Oh, precis samma kamera och objektiv som min bror har, fubbigt är ordet!
På macpuben vi hade här i Umeå fotade en han en del med den, ljuset var skumt och väldigt dåligt ur fotosynvinkel, men med de fantastiska ISO-möjligheterna i D700 kunde han ändå ta fina bilder, får se om han lägger upp några i tråden.
Edit: Jag var ute och cyklade, det var inte samma objektiv, utan ett 24-70.
Jag vet inte hur objektiv Laforet är att betrakta. Filmen är imponerande men snacka resurser som gått åt till produktionen!
Med det sagt, D90 (och EOS 5D mkII) är en grym kamera till det priset även utan filmfunktion.
Det jag skulle vilja ha är dock en FX kamera i samma format som D90. Det hade varit riktigt, riktigt gott att knalla runt med en sådan istället för en "proffskamera" slash tegelsten...