Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gillar du Time Machine?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen uppgraderat till 10.5 och håller på med min första back up via Time Machine. När jag söker info om TM här märker jag att det är lättare att hitta frågor än svar. Så jag undrar hur majoriteten känner. Är det en glasklar funktion man kan lita på, eller vill man känna större kontroll innan man låter Time Machine sköta all bu?

Senast redigerat 2008-09-13 01:34
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-09-13 02:04

Har bara behövt plocka små filer fram och tillbaka hitils. Det enda negativa jag har att säga om det är att det inte fungerar (att plocka enstaka filer) med FileVault aktiverat.

Vad är anledningen till att TM arbetar så långsamt?

Frågan har säkert besvarats förr, men jag har inte hittat svaret bland allt jag läst hittills.

Jag har avsatt en av de interna hårddiskarna för back up. (Jag vet naturligtvis om riskerna med att välja en intern HD.)

Jag har valt bort massor i inställningarna för Time Machine, så att endast 35 GB ska kopieras.

TM tar avsevärt mycket längre tid på sig att kopiera all data än det skulle ta med annan kopiering från en HD till en annan. Beror det på att TM kontrollerar och dubbelkollar att all kopiering blir korrekt, eller vad är det som gör att det går så sakta?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 09:27
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Vad är anledningen till att TM arbetar så långsamt?

Vem behöver vänta?

Time Machine gör mer än bara en dum kopia. Det skapas ett "spotlight-index" över alla backuper så att du enkelt ska kunna hitta filer i Time Machine.

Dessutom så kopierar den ändrade filer varje timme. Vilka filer är ändrade? Det finns ett system på din Mac som håller reda på det så det går hyfsat snabbt att hitta dem. Men ibland kan inte det systemet användas och då måste TM söka igenom diskarna för att se vad som är ändrat, och det kan ta tid.

Då TM har gjort en backup så tar den dessutom ofta bort några äldre backuper för att spara plats. Detta brukar dock inte ta många sekunder.

TMs backuper går naturligtvis mycket snabbare om disken är direkt ansluten än om den är trådlös. Men, som sagt, vem behöver vänta? Låt bekvämligheten avgöra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 05:28

Jag hittade detta som kanske kan hjälpa. Ska testa själv imorgon.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 09:35
Ursprungligen av Pentry:

Jag hittade detta som kanske kan hjälpa. Ska testa själv imorgon.

Hjälp! Jag tror inte det är en bra idé att manuellt pilla på filerna i TMs backup-folders.

Min personliga övertygelse är att det är fil-pillare som sedermera får felmeddelanden från TM om at backuperna inte går bra.

Det är bättre att låta TM göra sin grej och fatta att den gör mer än bara kopierar. Då behöver man inte stirra på hur många KB/s den kommer upp i.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 14:22
Ursprungligen av pesc:

Hjälp! Jag tror inte det är en bra idé att manuellt pilla på filerna i TMs backup-folders.

Så är det med alla Apple program. Ska man ändra saker ska man INTE gå in bakvägen om man inte vet EXAKT vad man gör. Annars är det som att be om bekymmer, ju förr man lägger bort det PC-tänket desto smärtfriare blir det.

Med det sagt så vill jag som prince se fler inställningsmöjligheter. Övertygad om att det kommer i och med Mac OS X 10.6.

Jag förstår inte riktigt vad som är lösningen där, så jag tror hellre att jag låter det ta tid, än att testa skumma lösningar jag inte förstår.

Tack ändå!

Tja. Går det köra TM på en iPod Classic?

  • Medlem
  • 2008-09-13 10:34

Ja, och jag stavar det 'Time Machine'

Alternativet trådskaparen glömde.

Nej, jag kunde inte låta bli. Mottag mina ursäkter på förhand.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-09-13 11:48

Jag valde "...hoppas på det bästa..." då Time Machine-mappen plötsligt blev 20 GB mindre efter en omstart. Det har visserligen inte återupprepats, men mitt förtroende för Time Machine fick sig en knäck.

Jag röstade "använder det ej för jag vet inte väl hur det fungerar"

Jag har alltid undrat om man kan köra backup på bara en mapp på datorn och inte måste vara uppkopplad till extern hela tiden?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-09-13 13:33

Jag gillar apples grundtanke med Time Machine och Time Capsule, att man ska kunna gå tillbaka och hitta filer man av misstag tagit bort eller flyttat till en mapp som man inte kommer ihåg vad den hette.

Men eftersom jag sitter på en ganska klen MacBook så visade sig snabbt att Time Machine krävde lite för mycket prestanda för att jag tyckte det skulle vara värt att använda det. Så i nuläget använder jag min Time Capsule som en vanlig extern hårddisk, något som också fungerar helt perfekt!

Ursprungligen av MacxD:

Men eftersom jag sitter på en ganska klen MacBook så visade sig snabbt att Time Machine krävde lite för mycket prestanda för att jag tyckte det skulle vara värt att använda det.

Jag kan nog också tycka att det slukar lite väl mycket från min gamla Power Mac G4. Hårdiskarna är snabba nog, men jag brukar ha en del processer igång för jämnan som resulterar att processorn normalt pendlar mellan 30-60% användning, och när Time Machine arbetar ligger den på 100%.

Inställningarna som prince föreslår skulle vara bra. Det kanske kommer, för det är ju rätt nytt än så länge.

Efter att ha haft TM igång sedan igår, och kikat lite på hur det ser ut när man går tillbaka till sin back up, börjar jag känna mig lite mer positiv ändå.

Tack för förklaringarna om hur TM arbetar, pesc. Trevlig att veta lite mer om hur det fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 13:39

Jag har en ännu klenare powerbook G4 och tycker TM är suveränt. Men då har jag USB-disk som ju är snabbare än Time Capsule.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-09-13 13:43

Kan tänka mig att USB koppling gör att det går lite snabbare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-13 13:59

Jag gillar TIme Machine och förstår hur det fungerar. Dock så skulle jag vilja ha lite fler inställningsmöjligheter, som exempelvis en begränsningsfunktion för hur mycket plats backuperna får ta, hur gamla filer den ska spara osv.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-09-13 14:06

timemachine är underbart, kör backuper med det själv och tycker det är mycket mycket bättre än retrospect eller vad du nu väljer att använda.

nackdelen är att du måste ha en usb disk dedikerad för detta eller en airport extreme+hdd eller timecapsule för att göra det trådlöst.. kanske går att göra backup mot mac os x server men det har jag ingen.

iom att jag inte äger airport extreme eller timecapsule så kan jag inte få trådlösa backuper (textstrippen i terminal för att låsa upp alla enheter fungera inte).

kör mot usb disk atm vilket gör att man slarvar lite med backuper.. dock så kör jag även retrospect mot min server på hem-mappen också då jag inte litar på enbart ett system.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-09-14 11:57

Har öppnat programmet ett par gånger men känt mig som ett levande frågetecken och gör backup via CCC, tror jag det är, och ber en bön att det fungerar som det ska...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 13:23
Ursprungligen av iggy:

Har öppnat programmet ett par gånger men känt mig som ett levande frågetecken och gör backup via CCC, tror jag det är, och ber en bön att det fungerar som det ska...

Vad är det du finner förvirrande? CCC har ju mer inställningar som kan förvirra. I Time Machine väljer du bara disk.

Jag älskar time machine (men är trött på min externa disk som låter sjukt mycket när den går igång). Jag känner på något vis ett behov av mer kontroll i Time Machine, men jag vet i ärlighetens namn inte utav vad jag önskar kontroll!

Jag kan välja vilka mappar av datorn jag INTE önskar back-up utav och det är väl egentligen allt jag behöver ha kontroll utav.

TM gör back-up ofta och det är bra. Mycket bra. Jag har inte behövt använda någon back-up än, men vill inte stå utan när det behövs. Fantastisk funktion, inbyggd i Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 14:41
Ursprungligen av henkebarn:

Jag älskar time machine (men är trött på min externa disk som låter sjukt mycket när den går igång). Jag känner på något vis ett behov av mer kontroll i Time Machine, men jag vet i ärlighetens namn inte utav vad jag önskar kontroll!

Du har bytt från Windows ellerhur? Då vill man ofta kontrollera saker som man i Mac OS X inte behöver bry sig om.

Ursprungligen av acke:

Du har bytt från Windows ellerhur? Då vill man ofta kontrollera saker som man i Mac OS X inte behöver bry sig om.

Det stämmer.
Men jag gillar att slippa fixa. Älskar hur OS X hanterar musik i iTunes, bilder i iPhoto osv. Underbart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-14 19:17
Ursprungligen av henkebarn:

Det stämmer.
Men jag gillar att slippa fixa. Älskar hur OS X hanterar musik i iTunes, bilder i iPhoto osv. Underbart.

Ja ellerhur. Kan liksom inte se eller förstå hur det kan vara smidigare att fibbla runt med musik i lösa mappar osv. Datorn sköter allt i kulisserna så fokuserar jag på musiken och bilderna.

precis. Jag minns hur man drog låtar till windiws media player... Dagen efter gjorde man samma sak för man orkade inte spara en spellista varje gång.

Tvi

Time machine funkar på hårddisk nr 1 men inte på hd nr 2...

Hej!
fram tills nu har jag säkerhetskopierat på 2 separat hårddiskar.
Nu funkar det inte länge på hårddisk 2. Säkerhetskopieringen kommer helt enkelt aldrig igång, iställer står det "förbereder säkerhetskopiering" tills jag tar bort den externa hårddisken.¨

Jag har backup på annat ställe. Ska jag radera hårddisk 2, och försöka igen?
Vad ska jag tänka på när jag raderar hårddisk 2?
mvh Jonas

1
Bevaka tråden