Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undercover har sabbat min Mac - den tror den är stulen! *LÖST/BORTTAGET*

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-09-27 21:36

Hej, sitter nu här på en pc, då min MBP tvärstrejkade helt plötsligt.
Satt i ouppkopplad och spelade ett spel i leopard (som jag köpt, inget hack) och fällde sedan ned locket för att ta mig till rummet där jag tänkte luta mig tillbaka med datorn i knäet och surfa lite. Har mycket nyligen införskafatt mig en Airport Express så jag nu kör trådlöst. Jag fäller upp locket och sätt på airport. Nätstyrkan visar på fullt men internet fungerar inte. Jag drar ur airport express ur väggen och sätter in den igen efter ett par sekunder, lampan lyser gult. Jag tänker att jag kan lika gärna passa på att starta om burken medan jag inväntar att Airport expressen hittar nätet. Samtidigt som datorn startar om ser jag att lampan övergår i fast grönt sken. MEN!!! När Leopard startar upp blir plötsligt skärmen helt svart och en gul text lyder:

"This Mac has been offline for more than two months. As a result this Mac has become unusable. If this Mac has not been stolen, please connect it to the Internet and then reboot to remove this message.

If this Mac has been stolen, identifying information about you and your location has already been gathered. Please contact info@orbicule.com for instructions on how to return this computer.
You will receive a reward if this computer is returned."

En röst säger "Help, help this computer has been stolen!"

Va i helvete liksom!!! Jag har fan ingen aning om hur man startar om datorn med knapptryckning så jag bryter strömmen och slår på den igen. Texten kommer upp igen, alltså hittar den inte internet. Jag drar ut m'tverkssladden ur Airport express och stoppar in den direkt i datorn och startar om igen. Texten dyker upp igen.

Internet är fullt fungerande eftersom samma nätverkssladd nu ger internet i den pc jag nu skriver ifrån!!!
Dessutom påstå att jag inte varit online på två månader?! Jag surfade senast i eftermiddags utan problem....

Vafan ska man göra??? Har inte sysslat med några hacks eller fiffel på nåt sätt.

En grej som jag sannerligen misstänker har med saken att göra är att efter jag har använt windows via bootcamp och sen återgår till osx brukar min datorklocka återställa sig automatiskt till 1 jan 2001. Varenda gång. MEN jag vet att datumet stämde med dagen idag innan jag fällde ned locket för att flytta datorn, så det känns inte som en bra förklaring ändå.
Batteriet var inte nära urladdning utan jag laddar det alltid när det närmar sig 30% nånstans och jag vet att batterinivån var mellan 90 och 100% när jag fällde ned locket...

Senast redigerat 2008-09-27 23:21

Jag gissar att du har installerat orbicule's programvara "Undercover" vid något tillfälle. Jag gissar att du snabbast får hjälp hos dem.

http://www.orbicule.com/support/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-27 22:14
Ursprungligen av Notch:

En röst säger "Help, help this computer has been stolen!"

Beklagar att du fått problem, men det var verkligen sjukt roligt...

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-09-27 22:33

Jag har skrivit och berättat om mitt fall för Orbicule.

Det här berättar de lyckligt om på sin webbsida:

"We are proud to release Undercover 2, the only theft recovery solution that has been designed exclusively for Mac OS X and the first native theft-recovery application for Leopard.

With Undercover 2, we hope to recover even more stolen Macs:

  • We added a dead-Mac-timeout feature: if a Mac is not connected to the net for more than two months, plan B will automatically kick in. That way, we hope to recover at least some of the stolen Macs that are never connected to the Internet.

......osv..."

Ja, det lät ju JÄVLIGT bra, särskilt om man har problem med datorns klocka...

När jag tänker efter har Macen/Leopard uppträtt mycket underligt idag... Den frågade om två processer jag aldrig hört talas om skulle få nätverkstillkomst när jag startade upp datorn imorse. Jag absolut inte ändrat någonting med brandväggen och har inte tankat ner något mystiskt från internet. Har varit i pc-läge (via bootcamp) större delen av dagen spelandes onlinespel... Dessutom glömde den ständigt vad lösenordet till mitt trådlösa nätverkade var för något i leopard, trots att det är sparat i nyckelringen...

Senast redigerat 2008-09-27 22:55

Det går inte att boota upp skiten överhuvudtaget?
Inte ens från en annan HD eller från installations-skiva för Leoparden?

  • Medlem
  • Sumpan
  • 2008-09-27 23:16

Jag har nu fått problemet löst. Till min stora men glada förvåning satt det någon nisse och svarade på mitt brev såhär på lördagskvällen. Fick instruktioner hur jag skulle ta bort skiten. Nu är det borta och det ska det förbli också. Ju mindre skit på datorn ju bättre...

Nu en annan grej: Fortfarande så frågar Leopard numera om jag vill acceptera att ge "mDNSresponder" och "configd" tillåtelse till nätverket. Ungefär som den alltid frågar om jag accepterar Transmission fast jag redan har angivit det i brandväggen...

De två förstnämda började dyka upp igårmorse tror jag, men transmission-grejen började med senaste Leoparduppdateringen.

Alltid ska det vara någonting.... *mummel*

Tar upp den här tråden igen och hoppas att Notch kommer ihåg hur man gjorde för att ta bort Undercover efter att den har låsts för att den varit offline i mer än 2 månader. Plockade upp min gamla gamla BlackBook som nog inte är startad sedan 2010ish och kommer inte in!

Det sjukaste jag läst, sorry.

Hur som helst, utan att veta exakt hur Undercover gör när den låser datorn, men här är några tankar:
- Starta upp på en bootbar DVD/USB och komma åt systemet den vägen?
- Sätta den i FireWire Target Mode och komma åt den den vägen.
- Starta upp i terminal-läge och söka efter "Undercover" och radera alla filer?
- Starta med CMD+R och installera om systemet? (Beror på vilket Mac OS X som ligger på)

Lycka till!

  • Medlem
  • 2021-04-30 10:25
Ursprungligen av sassathelab:

Tar upp den här tråden igen och hoppas att Notch kommer ihåg hur man gjorde för att ta bort Undercover efter att den har låsts för att den varit offline i mer än 2 månader. Plockade upp min gamla gamla BlackBook som nog inte är startad sedan 2010ish och kommer inte in!

Orbicule har lagt ned programmet men har postat instruktioner för avinstallation:

http://orbicule.blogspot.com/

Citat:

”Uninstalling Undercover

You can only uninstall Undercover if you are an administrator of your Mac.
Please follow these instructions:

• Go to the following folder in the Finder: /Library/LaunchDaemons
• Remove com.orbicule.uc.plist
• Go to the following folder in the Finder: /Library/LaunchAgents
• Remove com.orbicule.UCAgent.plist
• Choose Go To Folder from the Finder's Go menu
• Enter the following path: /usr/local/
• Remove the uc folder in this folder
• Reboot your Mac

This will remove Undercover from your Mac.”

Kan man inte logga in ens kanske man kan komma åt filerna via hårddiskläge, starta din gamla MB med ”T” nedtryckt, ansluten till en annan mac.

1
Bevaka tråden