Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda bärbar DVD-spelare för visning av foto från kameran?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-19 13:29

Jag såg en YouTube-video med fototips angående porträttfotografering. Fotografen i videon använde en portabel DVD-spelare med 7 tums skärm, för att visa modellen hur porträttet blev. DVD-spelaren var kopplad till kamerahuset och fotografen styrde visningen från kamerahuset.

Här är videon där jag såg det hela.

Jag som gillar porträttfotografering hade gärna velat ha en sådan lösning. Vet någon om det krävs en speciell modell av DVD-spelare och vilken typ av kablage som behövs? Länka gärna till produktexempel.

Senast redigerat 2008-09-19 16:15

Du har ju en utgång på sidan kameran, vad levererar den ?
S-Video?

Sedan behöver du ju en bärbar DVD eller en Mediaspelare med ingång (S-Video).

Letar lite på DPreview, allt jag hittar är att det är "Video out".

orkar inte leta rätt på min "Videokabel" som kom med kameran (8 våningar ner i en kartong under en massa annan bråte i ett förråd bakom fyra låsta dörrar...)...

Kan du kolla kabeln hur den ser ut i änden som skall in i en extern skärm?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-19 23:56
Ursprungligen av Goflorp:

Letar lite på DPreview, allt jag hittar är att det är "Video out".

orkar inte leta rätt på min "Videokabel" som kom med kameran (8 våningar ner i en kartong under en massa annan bråte i ett förråd bakom fyra låsta dörrar...)...

Kan du kolla kabeln hur den ser ut i änden som skall in i en extern skärm?

Menar du kabeln jag fick till min k20D?

Den ser ut såhär:

Ser ut att vara samma typ som snubben använde i YouTube-videon.

Jepp den kabeln.

Eller har du bytt kamera än ?

Är det en sådan här du tänkt dig ?

www.teknikmagasiinet.se
Nr 190151 Denver MT-748/749DVBT 1499 kr

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-20 00:02

Jepp den kabeln.

Eller har du bytt kamera än ?

Är det en sådan här du tänkt dig ?

www.teknikmagasiinet.se
Nr 190151 Denver MT-748/749DVBT 1499 kr

Nope, inte bytat än. Jag antar att vilken bärbar DVD-spelar med video-in funkar. Jag kan ju ta kabeln med mig till butiken när jag ska kolla efter DVD-spelare.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-09-20 00:18

Ska prova med kabeln till K20D hos en kompis som har bärbar DVD-spelare så får jag se hur det funkar. Dock kommer jag sedan att kolla efter en väldigt lätt variant.

Jag antar att det spelar ingen roll om jag fotar i RAW när jag vill spela upp fotot i den här bärbara DVD-spelaren? Eller kanske krävs det att man fotar i JPEG eftersom DVD-spelaren hanterar formatet? Om det är det sistnämnda så är det ju ändå lugnt, för man kan ju då köra RAW+JPEG.

Det funkar på precis samma sätt som om man kopplar in kameran till en TV. Mao spelar det inte någon roll vilket format man fotar i, det enda som händer är att det som visas på kamerans display även visas på TV'n/bildskärmen/whatever. Dock vet jag inte hur det funkar med liveview om man har en kamera som stödjer sånt, men jag förmodar att det inte blir någon skillnad.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 10:11

Jag testade med kabeln som nämns ovan till min K20D och en lånad bärbar dvd-spelare. Men det funkade inte. Där fanns en gulmarkerad port i dvd-spelaren och kontakt-stiftet gick in, men den satt väldigt löst. När jag granskar YouTube-videon igen så ser det ut som det används någon mellanplugg/tillsats som ska vara mellan porten och kontakten. Undra vad det är för någon "mojäng"? Någon som vet?

Har du växlat över till ingången på DVD-spelaren? Har du aktiverat utgången på kameran? Funkar det om du kopplar in kameran på någon annan form av bildvisare, t ex en TV? Är du säker på att det är en bildingång och inte t ex en digital ljudutgång på DVD-spelaren?

Mojängen är möjligtvis en adapter som behövs pga av att just den DVD-spelaren inte har en standardkontakt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 12:54
Ursprungligen av irrelogical:

Har du växlat över till ingången på DVD-spelaren? Har du aktiverat utgången på kameran? Funkar det om du kopplar in kameran på någon annan form av bildvisare, t ex en TV? Är du säker på att det är en bildingång och inte t ex en digital ljudutgång på DVD-spelaren?

Mojängen är möjligtvis en adapter som behövs pga av att just den DVD-spelaren inte har en standardkontakt.

Mm, detta har jag inte testat eller kollat. Tack för tipsen. Ska testa igen.

DVD-spelare? Varför inte en bra 7-10" LCD?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 12:55
Ursprungligen av Zimmerman:

DVD-spelare? Varför inte en bra 7-10" LCD?

Ah, så det finns såna små portabla skärmar? Vore grymt bra/coolt. Ska se mig om efter såna här...

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 13:00

En sån här portabel LCD-skärm kan funka...?

Verkar vara en vettig produkt Zimmerman föreslagit, ser bra ut.
De har en för 1500:- också om man klickar på kategorin "Bärbara TV".

netonnet har jag gjort mycket affärer med, de är helt OK.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-02 19:45

Verkar vara en vettig produkt Zimmerman föreslagit, ser bra ut.
De har en för 1500:- också om man klickar på kategorin "Bärbara TV".

netonnet har jag gjort mycket affärer med, de är helt OK.

Mm, får åka runt och kolla dem i butik. Ska ta med kabeln som tillhör kameran. Jag vill ha en så tunn och lätt som möjligt och typ 7-9 tums skärm. Får se om jag hittar något som passar.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-04 22:54

Aha! Nu vet jag vilken plugg som saknades. Det behövs en 6,3mm Mono till RCA-kontakt, som ska in i den portabla dvd-spelaren eller LCD:n. Se bild nedan:

Har man en kabel med två RCA-hane kontakter så får man ha två såna här pluggar.

Senast redigerat 2008-10-05 18:49

Är inte det en audioplugg?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 12:07

Är inte det en audioplugg?

Mm, såg en kille på YouTube som använde en sån här för att visa foton från kameran på en bärbar dvd-spelare...

Här är videon och där nämner han pluggen mono-nånting till RCA-nånting...

YouTube - Portable DVD player used as Camera LCD Viewer

vad jag menar är lite konstigt är att ngn väljer att trycks dit en 6,3mm audiokontakt för att köra video genom. Mitt "kontakttänkande" säger mig att man borde få ljud...

Man skruvar ju inte på en 220v kontakt på en pryl som skall matas med 12v. Man bäddar ju för problem.

Men de har väl sina skäl. Skall kolla länken.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 14:02

vad jag menar är lite konstigt är att ngn väljer att trycks dit en 6,3mm audiokontakt för att köra video genom. Mitt "kontakttänkande" säger mig att man borde få ljud...

Man skruvar ju inte på en 220v kontakt på en pryl som skall matas med 12v. Man bäddar ju för problem.

Men de har väl sina skäl. Skall kolla länken.

Ja, jag förstår ditt tänk och jag tyckte också det verka lite mysko och jag kunde inte hitta ngon annan plugg som hette så eller liknande. Den pluggen jag nämner ovan tillhör ljudgrupperingen. Men jag antog att den levererar video också?

Se vad du kan luska ut ur videon. Jag själv är i princip helt kass när det gäller kablage och kontakter.

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 14:09

Kollar man på den medföljande videokabeln till kamerahuset, så verkar det ju som att det sitter en likadan kontakt på ena änden.

Reisan: Ta reda på vad DVD-spelaren/skärmen har för ingångar till att börja med. En gulmarkerad kontakt måste inte betyda att det är en videoingång. Speciellt när det handlar om (billig och massproducerad) konsumentelektronik såsom bärbara mediaspelare är kontakterna inte alltid konsekventa. Mao, bara för att killen i videon behöver en sån adapter betyder inte det att du behöver en sån.

Anledningen till att du har en tele-kontakt (som är mindre än den på adaptern du postade en bild på) på just den kabeln är att kontakten är bättre lämpad att sitta i t ex en kamera, iom att den bl a är mindre. Att använda en sån kontakt för videoöverföring förekommer bland digitalkameror, men även videokameror. Då har den 4 poler, så att man får stereoljud samtidigt.

Iaf, börja om från början. Har DVD-spelaren videoingång? (mao, läs manualen) Får du upp bild från kameran om du kopplar in den i en TV?

• Medlem
  • Malmö
  • 2008-10-05 18:44
Ursprungligen av irrelogical:

Reisan: Ta reda på vad DVD-spelaren/skärmen har för ingångar till att börja med. En gulmarkerad kontakt måste inte betyda att det är en videoingång. Speciellt när det handlar om (billig och massproducerad) konsumentelektronik såsom bärbara mediaspelare är kontakterna inte alltid konsekventa. Mao, bara för att killen i videon behöver en sån adapter betyder inte det att du behöver en sån.

Anledningen till att du har en tele-kontakt (som är mindre än den på adaptern du postade en bild på) på just den kabeln är att kontakten är bättre lämpad att sitta i t ex en kamera, iom att den bl a är mindre. Att använda en sån kontakt för videoöverföring förekommer bland digitalkameror, men även videokameror. Då har den 4 poler, så att man får stereoljud samtidigt.

Iaf, börja om från början. Har DVD-spelaren videoingång? (mao, läs manualen) Får du upp bild från kameran om du kopplar in den i en TV?

Ja, jag får vänta tills jag har alla grejorna, dvs DVD-spelare och kabeln. Dock är jag övertygad om att den tjockare kontakten dvs RCA-hanen inte passar de vanligaste portarna på en portabel dvd-spelare. Så en mellanplugg måste jag ha.

1
Bevaka tråden