Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som skapar ljudböcker från scratch?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-12 14:06

Letar efter lite tips och förslag på program för att spela in och skapa ljudböcker.
T ex hur man exporterar det som är inspelat så att filen känns av som en ljudbok.

Alla tips är välkomna!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-12 23:52
Ursprungligen av Chilleboy:

T ex hur man exporterar det som är inspelat så att filen känns av som en ljudbok.

Känns av i vilket program? Om du snackar iTunes och iPod så tror jag att det bara är att göra en podcast med kapitel och anteckningar och sedan ändra filändelsen. Fast jag vet inga detaljer.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 01:49
Ursprungligen av bengtb:

Känns av i vilket program? Om du snackar iTunes och iPod så tror jag att det bara är att göra en podcast med kapitel och anteckningar och sedan ändra filändelsen. Fast jag vet inga detaljer.

Resultatet skall inte i första hand till iTunes eller iPod utan på cd/dvd.

För att få iTunes/iPod att känna igen det som en ljudbok så kan du konvertera ljudfilen till AAC-format och sedan döpa om filändelsen från .m4a till .m4b.

Spela in kan du väl göra i t.ex. GarageBand eller audacity.
Vet inte om det finns något specifikt för ljudböcker, är inte så insatt i branschen

Detta är allt jag vet (har inte gjort någon egen ljudbok däremot)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 01:52

För att förklara lite närmare, så försöker jag samla information för att kunna framställa ljudböcker komersiellt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-13 14:57

Verkar vara få som håller på med detta…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-13 15:21

Det finns egentligen inte så mycket att säga, jag jobbade professionellt med att producera ljudböcker ett tag och det är i princip bara att spela in, klippa ihop och bounca... Vi använde ProTools, jag tycker det är överlägset på att klippa och klistra en massa tagningar och dialoger mellan flera personer. Bounca gör man lämpligast ut i Sound Designer II-format, då kan man plocka in filen i PT igen, klippa upp den där man vill ha spårindelningen och sedan bara släpa in den i (Roxio)Jam som automagiskt känner av alla klipp och gör separata spår, bränna(2-4x) och skicka för pressning. I allmänhet vill man dra upp volymen på materialet också med tex en limiter på mastern.

Det viktigaste är nog inte vilka verktyg man använder utan hur bra man är på att spela in röster. Man behöver minst en riktigt bra mikrofon, helst flera olika, sedan bör man nog ha en ljudbehandlad inspelningsstudio.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 02:02
Ursprungligen av Frebrik:

Det finns egentligen inte så mycket att säga, jag jobbade professionellt med att producera ljudböcker ett tag och det är i princip bara att spela in, klippa ihop och bounca... Vi använde ProTools, jag tycker det är överlägset på att klippa och klistra en massa tagningar och dialoger mellan flera personer. Bounca gör man lämpligast ut i Sound Designer II-format, då kan man plocka in filen i PT igen, klippa upp den där man vill ha spårindelningen och sedan bara släpa in den i (Roxio)Jam som automagiskt känner av alla klipp och gör separata spår, bränna(2-4x) och skicka för pressning. I allmänhet vill man dra upp volymen på materialet också med tex en limiter på mastern.

Det viktigaste är nog inte vilka verktyg man använder utan hur bra man är på att spela in röster. Man behöver minst en riktigt bra mikrofon, helst flera olika, sedan bör man nog ha en ljudbehandlad inspelningsstudio.

Tack för synpunkterna Frebrik!
Det jag tänkte närmast på är hur ljudboksfilerna skiljer sig mot vanliga ljudspår, då du kan fortsätta att lyssna där du slutade sist. Lite omständligt förklarat.

Ursprungligen av Chilleboy:

Tack för synpunkterna Frebrik!
Det jag tänkte närmast på är hur ljudboksfilerna skiljer sig mot vanliga ljudspår, då du kan fortsätta att lyssna där du slutade sist. Lite omständligt förklarat.

menar du talbok? daisy?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 09:46
Ursprungligen av Chilleboy:

Tack för synpunkterna Frebrik!
Det jag tänkte närmast på är hur ljudboksfilerna skiljer sig mot vanliga ljudspår, då du kan fortsätta att lyssna där du slutade sist. Lite omständligt förklarat.

Det är precis som någon nämnde här ovanför bara att konvertera till AAC och ge filen ändelsen m4b. Jag tror att det är din spelare som då "minns" var du lyssnade sist, det är inget speciellt med själva ljudfilen.

Om du döper om en vanlig musikfil till *.m4b så kommer den också att veta var du lyssnade på den sist, fast antagligen kommer din spelare att sortera in den bland dina talböcker och inte bland musiken...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 11:38
Ursprungligen av Frebrik:

Det är precis som någon nämnde här ovanför bara att konvertera till AAC och ge filen ändelsen m4b. Jag tror att det är din spelare som då "minns" var du lyssnade sist, det är inget speciellt med själva ljudfilen.

Om du döper om en vanlig musikfil till *.m4b så kommer den också att veta var du lyssnade på den sist, fast antagligen kommer din spelare att sortera in den bland dina talböcker och inte bland musiken...

m4b, är det ett universellt format eller ett Apple-specifikt?
I så fall är det ju kanon!

Tack Frebrik!

det finns minidisc spelare som märker av tystnad och skapar separata spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 11:42

Jag har aldrig använt formatet själv, vi gav ut på CD. Jag mest skrev ner det jag mindes om formatet. En snabb googling tyder på att det är Apple som ligger bakom, men det lär nog finnas stöd i andra mp3-spelare för det också:

M4B File Extension - Open .M4B files

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 15:35
Ursprungligen av Frebrik:

Jag har aldrig använt formatet själv, vi gav ut på CD. Jag mest skrev ner det jag mindes om formatet. En snabb googling tyder på att det är Apple som ligger bakom, men det lär nog finnas stöd i andra mp3-spelare för det också:

M4B File Extension - Open .M4B files

Tack för länken!
Så ljudformatet som du gav ut på cd var alltså helt enkelt som en vanlig musik-cd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-15 18:35

Jepp, det var helt vanliga CD-skivor. Det enda man egentligen behöver tänka på där är att en del spelare inte klarar av mer än 99 spår på en skiva och att man inte vill att ens brännarprogram skall lägga in 2 sekunders tystnad mellan spåren(en del program gör det automagiskt), man kan tex vilja ha ett nytt spår när det blir nytt stycke och då vill man själv få rätt längd på pausen mellan styckena när man sitter och klipper.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-15 19:59
Ursprungligen av Frebrik:

Jepp, det var helt vanliga CD-skivor. Det enda man egentligen behöver tänka på där är att en del spelare inte klarar av mer än 99 spår på en skiva och att man inte vill att ens brännarprogram skall lägga in 2 sekunders tystnad mellan spåren(en del program gör det automagiskt), man kan tex vilja ha ett nytt spår när det blir nytt stycke och då vill man själv få rätt längd på pausen mellan styckena när man sitter och klipper.

Bra tips!
Då är det bara att sätta igång och prova och testa!:D

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-19 19:58

Har du kollat in det här programmet?
Splasm Software: Audiobook Builder

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-19 20:42
Ursprungligen av acke:

Har du kollat in det här programmet?
Splasm Software: Audiobook Builder

Japp!
Jag har t o m köpt det!
Men det var främst till för att överföra ljudböcker till iPod i form av en enda fil.
Kunde dock inte klura ut hur jag skulle kunna använda mig av programmet för mina syften i att skapa enstaka filer för ljudbok.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-02 21:18

När jag lyssnar på ljudböcker brukar varje spår vara runt 4 minuter. Jag tror det medvetet beror på paus mellan sidorna i en vanlig bok. Om du tänker dig att du läser och bläddrar en sida är det automatiskt en paus och du memorerar innehållet. Det är tex därför människor föredrar att läsa en tidning istället för att scrolla igenom en pdf.

1
Bevaka tråden