Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPod Touch V2 vs. "nya" iPod Touch ???

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en oanvänd iPod Touch V2 som jag ännu inte hunnit sätta mej in i,
behovet för inköpet har inte kommit igång än.

Jag trodde att när V2 kom så skulle det vara en nyare version men som
jag förstår det är det bara en mjukvaru uppgradering och den nya iPoden
är en riktig hårdvaru grej.

Vad är den praktiska skillnaden mellan min iPod V2 och den nya lite
rundare/tunnare iPod Touch ?

Jag frågar här istället för att läsa spec.texten för att jag vill ha en ärlig
användar vinkel.

Är det någon större skillnad eller bara några småsaker som jag kanske
inte behöver ?

Vad är V2 ? Är det beteckningen för den första iPod Touchen inkl alla software ?
Den nya kallas iPod Touch G2.
Jag har båda och har haft den nya bara i ca 2 veckor. Nej, jag tycker inte att det finns skäl att köpa en G2 om man redan har den första Touchen. Om man inte är så totalförälskad i just denna iPod som jag är.
Se: http://www.99.se/ipod-touch/251347-nya-ipod-touch-g2-hur-r.html

Den nya har högtalare, plastknappar för volym, kan spela in ljud och använda telefonapplikationer, samt har inbyggt stöd för Nike+.

Och den är tjockare; alltså på det tjockaste stället. Dock blir den ju mestadels tunnare eftersom den är konvex. Men på tjockaste stället är den 0,5 millimeter tjockare är den första iPod touch på dess tjockaste ställe.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Den nya har högtalare, plastknappar för volym, kan spela in ljud och använda telefonapplikationer, samt har inbyggt stöd för Nike+.

Och den är tjockare; alltså på det tjockaste stället. Dock blir den ju mestadels tunnare eftersom den är konvex. Men på tjockaste stället är den 0,5 millimeter tjockare är den första iPod touch på dess tjockaste ställe.

Plastknappar ? Nja, det är bara en knapp på vänster sida.
Spela in ljud ? Då får du nog lägga till att man måste köpa till hörlurar med mikrofon.
Använda telefonapplikationer ? Menar du program som i AppStore är riktade enbart till iPhone ? Berätta gärna vilka i så fall. Är rätt förtjust i programmen. Annars har det ju hela tiden funnits många program så man kan ha både på iPod Touch och iPhone.
Den är tjockare ? Stämmer säkert det du skriver....fast den är lättare och "känns" också mindre eftersom kanterna är så tunna.

Samtidigt som iPhone G3 släpptes/annonserades så kom iPod Touch V2, vilket egentligen bara är en färdiguppgraderad iPod Touch. Brorsan köpte den åt mej när han flyttade hem från Canada, så jag är inte besviken med tanke på hur lite den kostade, men alltid lika typiskt när man köper något kommer nästa version en kort tid senare.

Jag bara funderade vad som skiljde dem åt rent praktiskt.

Tunnare/tjockare är lite skitsamma för mej.

Knappar för ljud likaså, och vad gäller högtalare så kör jag med mina Denon lurar och extern hörlursförstärkare. Har tröttnat på alla puckon med mobiltelefon på T-bana/buss som sitter och skränar. Låter skit (och den diskussionen har vi redan haft)

Spela in ljud var ju intressant, men det är nog mer en bra att ha grej än ett plannerat användningsområde.

Detta med Apps låter lite mysko. Kan inte en iPod Touch (V1/V2) använda några Apps ??? (inte för att jag vet VAD jag vill ha ändå)

Programmen i App store funkar både på iPhone och iPod touch.

Sen måste man givetvis ha mikrofon för att spela in ljud, men poängen var att den första generationen inte ens har ljudingång.

Så förutom högtalare och ljudkontroll så är det egentligen bara ljud-in som skiljer den nya iPod Touch från den "gamla" V2 16GB ?

Japp. Det och Nike+, alltså att du kan koppla in dina löpardojor till iPoden.

Programmen i AppStore i iTunes fungerar mycket bra både på första och andra generationens iPod Touch men onekligen är det roligare att använda programmen på den nya eftersom man kan lägga till ljud. Har tidigare skojat i en tråd att man borde starta en iMusic-orkester med flera som spelar olika instrument på sina Touch !

Du kan ladda ned nästan allt på AppStore. Det finns några program som inte fungerar på Touchen utan bara på iPhone och det är tex iBeam, StreetEasyRealEstate och WallpaperSearch. Programmen är av varierande kvalitet men många är bra och några blir man mycket imponerad av. Jag har fyllt båda mina iPoder helt upp vilket innebär 9 sidor med 16 program per sida (rätt många är gratis). Det bästa är förstås att man har trådlöst internet hemma eftersom man kan komma ut på internet då. En del program, men inte alla kräver internetuppkoppling. Man kan göra otroligt mycket med appsen och det fylls på med nya hela tiden. Lite förödande för ekonomin !

Har kollat lite nu och ser att om man köper programmet Fring från AppStore och även hörlurar med mikrofon så går det att ringa från nya iPod Touch. Har inte prövat själv ännu men läste någonstans att det går men att ljudet kommer med en viss fördröjning. Ska pröva snart, låter kul !:D

1
Bevaka tråden