Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av workstation

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Robertsfors
  • 2008-03-28 22:10

Hej!
Jag gillar att göra egen musik och äger en Roland XV5080, JV90 och Fatar SL990XP. Men det tar lång tid innan sequencerprogrammet har startat och jag har kopplat om kablar så jag funderar på att skaffa en workstation istället.

Jag har funderat på en Roland XP-80, verkar vara svår att få tag på i norrland och har några år på nacken men har bra solida ljud, filter och 76 tangenter. Det gamla JV/XP pianot och många andra ljud tycker jag är bättre än de nya i XV5080(där de gamla också finns med).

Korg TR 76, verkar ha nya fräsha ljud men hur bra är filter & pianoljud och passar ljuden till all musik?

Har någon mer tips på bra workstation max 10.000kr och bra vore om pianot är bättre än i XV5080.

Finns det någon som vill köpa/byta prylar?

Korg Triton borde vara i den prisklassen, likväl Yamaha Motif ES. Båda har bra paletter av ljud.

roland fantom börjar landa i de prisklasserna också.... har ägt workstatios av alla tre märken och måste säga att rolands är den mest lättjobbade... plus att den har mpc-style trumpads på den som man kan lägga upp samplingar på.... smidigt värre faktiskt..

Hallå!

Nu lånar jag denna tråden lite för frågor om samma sak:

Har lite funderingar på att skaffa en workstation. Rakt på sak då, den skall ha:
*Massa ljud, helst bra.
*Lättarbetad sequenser med stöd för songs.
*Expanderbar
*Relativt bra keyboard.
*Relativt billig.

Vill helt enkelt ha nått att kunna spela in låtskisser i bra kvalitet med.
Vilken Rolandburk skall jag ha PF?

Mvh Axel

Jag vet inte hur det är med workstationfunktionerna men vi har både en Triton och en Fantom i rackformat och det är inte lätt att välja. Triton låter överlag bättre på typ pianon och orglar. Fantom är bättre på synthiga ljud. Tritons filter är också väldigt bra men Fantom är mer programmeringsvänlig.

Ursprungligen av patrac:

Hej!
Jag gillar att göra egen musik och äger en Roland XV5080, JV90 och Fatar SL990XP. Men det tar lång tid innan sequencerprogrammet har startat och jag har kopplat om kablar så jag funderar på att skaffa en workstation istället.

Jag har funderat på en Roland XP-80, verkar vara svår att få tag på i norrland och har några år på nacken men har bra solida ljud, filter och 76 tangenter. Det gamla JV/XP pianot och många andra ljud tycker jag är bättre än de nya i XV5080(där de gamla också finns med).

Korg TR 76, verkar ha nya fräsha ljud men hur bra är filter & pianoljud och passar ljuden till all musik?

Har någon mer tips på bra workstation max 10.000kr och bra vore om pianot är bättre än i XV5080.

Finns det någon som vill köpa/byta prylar?

Ursprungligen av sawtooth:

Jag vet inte hur det är med workstationfunktionerna men vi har både en Triton och en Fantom i rackformat och det är inte lätt att välja. Triton låter överlag bättre på typ pianon och orglar. Fantom är bättre på synthiga ljud. Tritons filter är också väldigt bra men Fantom är mer programmeringsvänlig.

Ursäkta franskan här ,men du blandade nog ihop de olika märken här..
Korg är ju kända för att inte kunna göra bra pianoljud o har väl aldrig varit bra på det heller..
Rolann och yamaha är ju bäst på ackustiska ljud och korg bättre på de mer synthiga grejerna.. det är väl allmänt ansett att det ligger till så...
Sen beror ju det till viss del på vad man har för smak också..

Har ägt alla tre stora workstations och måste nog säga att Fantomen och Motif har bästa ackustiska. men även väldigt bra rena syntljud och allt därimellan.
Elpiano är kanske yamaha bäst på.

så att säga...

Nej, jag blandade inte ihop dem. Men det kanske är en smaksak? Jag föredrar Fantom till synthigare saker och Triton till typ pianon och orglar. Stråkar och blås och sån't gör nog Fantom bättre iofs. Fast å andra sidan är det så sällan jag använder den sortens ljud så jag är inte säker på att min åsikt är alldeles pålitlig, faktiskt.

Ursprungligen av peter80:

Ursäkta franskan här ,men du blandade nog ihop de olika märken här..
Korg är ju kända för att inte kunna göra bra pianoljud o har väl aldrig varit bra på det heller..
Rolann och yamaha är ju bäst på ackustiska ljud och korg bättre på de mer synthiga grejerna.. det är väl allmänt ansett att det ligger till så...
Sen beror ju det till viss del på vad man har för smak också..

Har ägt alla tre stora workstations och måste nog säga att Fantomen och Motif har bästa ackustiska. men även väldigt bra rena syntljud och allt därimellan.
Elpiano är kanske yamaha bäst på.

så att säga...

Om man till exempel är ute efter en workstation som det går att programmera på fast ändå har väldigt fina akustiska/elektroakustiska ljud som exempel: Olika Sorters Akustiska basar och elbasar, fina pianon av olika sorter, tex rhodes/wurre, pianon o fina flyglar, klavinett, flöjter osv.
Men ändå har synthvågformer med routings. Är det JV2080 eller XP-80.
Eller är det mer Fantom/Motif?

Mvh Alex

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-23 15:29

En grej som jag undrar är ifall Roland har fixat så deras nya fantom workstations har stöd för akai format och sånt? Ifall de nya modellerna inte har det, så har Korg en klar fördel där. Jävligt nice att kunna ladda in olika multisamplade patches.

Senast redigerat 2008-09-23 19:15
  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-10-02 15:35

Vad sägs om Alesis Fusion-6HD?!
Har Sampler, Virtuell Analog, FM, Physical Modelling, Sequencer, samt 8 kanalers 24/96 hårddiskinspelning!!!

Jag har en till salu, alldeles sprojlans, med alla manualer, gigbag, stativ, etc...

Skicka PM vid intresse!

Kan även tänka mig att byta mot en analog eller bättre VA(typ NL3, Virus KB)

Skicka PM eller maila till: satan(a)disciples.com <-----mail.com is the shit!!!

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-10-15 00:34

godagens! mycket trevligt forum det här:) lånar denna tråd då jag själv söker billig workstation. är 4000:- ett okay pris för en roland xp-60 i nyskick? eller är en xp-50 för 3000:- dock mer använd, en bättre affär?

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-10-15 16:59

ingen som känner sig manad?=)
vad är egentligen skillnaden mellan xp-50 och 60?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 17:27
Ursprungligen av Faxe_71:

godagens! mycket trevligt forum det här:) lånar denna tråd då jag själv söker billig workstation. är 4000:- ett okay pris för en roland xp-60 i nyskick? eller är en xp-50 för 3000:- dock mer använd, en bättre affär?

Tja Faxe och välkommen till forumet, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig angående Roland XP-60.
Men angående att köpa en Workstation för cirka 4000:- så skulle jag råda dig att spara ihop en tusenlapp till ungefär så kan du få tag på mycket bättre workstations än en gammal XP-60.
En Korg Karma t ex.

Mvh

Diaks

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-10-15 18:42
Ursprungligen av Diaks:

Tja Faxe och välkommen till forumet, tyvärr så kan jag inte hjälpa dig angående Roland XP-60.
Men angående att köpa en Workstation för cirka 4000:- så skulle jag råda dig att spara ihop en tusenlapp till ungefär så kan du få tag på mycket bättre workstations än en gammal XP-60.
En Korg Karma t ex.

Mvh

Diaks

oki, läst om karman, verkar ju schysst. vet inte hur ljuden är men det är xp ljuden jag söker. någon som har någon billig karma till salu?;)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-15 20:41
Ursprungligen av Faxe_71:

oki, läst om karman, verkar ju schysst. vet inte hur ljuden är men det är xp ljuden jag söker. någon som har någon billig karma till salu?;)

Aha det är alltså specifika ljud från XP serien du är ute

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-10-16 00:06
Ursprungligen av Diaks:

Aha det är alltså specifika ljud från XP serien du är ute

nja, jag är inte låst vid xp ljudet, vet ju att många av de ljud jag söker finns där men är inte alls främmande för något annat, typ karma.
fan, har inte köpt en korg sen min gamla bettan poly-800:)
synthen är kommer mest användas till att skriva musik, gillar konceptet med workstations, att man har allt framför sig i en maskin och kan koncentrera sig på skapandet ist för massa prylar:)
den kommer ju självklart användas vid inspelning oxå men inte mycket vid live då vi kör alla syntar och trummor inspelade och där gitarr är mitt huvudinstrument.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-16 01:06
Ursprungligen av Faxe_71:

nja, jag är inte låst vid xp ljudet, vet ju att många av de ljud jag söker finns där men är inte alls främmande för något annat, typ karma.
fan, har inte köpt en korg sen min gamla bettan poly-800:)
synthen är kommer mest användas till att skriva musik, gillar konceptet med workstations, att man har allt framför sig i en maskin och kan koncentrera sig på skapandet ist för massa prylar:)
den kommer ju självklart användas vid inspelning oxå men inte mycket vid live då vi kör alla syntar och trummor inspelade och där gitarr är mitt huvudinstrument.

Låter som ett bra arbetssätt, en workstation som Karma kan mycket.. bara man ger den tid och lusläser manualen. Är själv sugen på en Karma, gillar formatet på den, lätt att ta med sig och en bra blandning av ljud.

Faktum är att jag överväger att sälja min Karma, expanderad med EXB-PCM04. Den är i väldigt fint skick. PM om du vill diskutera mer.

  • Medlem
  • Mönsterås
  • 2008-10-15 23:48
Ursprungligen av The Introvert:

Faktum är att jag överväger att sälja min Karma, expanderad med EXB-PCM04. Den är i väldigt fint skick. PM om du vill diskutera mer.

du har pm:)

  • Medlem
  • Tjällmo
  • 2008-10-16 14:02

...annars har jag en Alesis Fusion 6-HD till salu - kan typ ALLT - & lite till!
PM:a vid intresse!

1
Bevaka tråden