Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BlueSmart USB-adapter

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-11-17 19:26
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Per Haglund:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
...Jag har själv kört den på en PBG4/iSync med Ericsson T39 och Telia DOF i snart 2 månader.

Täcker Bluesmart för den andra USB porten på nåt sätt när man kör den på en PBG4?

Jag håller på och kollar IOGear´s Bluetooth adapter och det trista med den är att den e så sabla bred så att den täcker för den andra USB porten.

Bluesmart:en är bred, det kan intygas. Jag får i den och muskontakten med snål marginal.

Eftersom en T68 användes i testet antar jag att min fråga kan besvaras .

Att man kan ladda över bilder, teman och ljud nämner alla. Vad jag undrar är kan man ladda över filer till telefonen av vilken typ som helst? Att helt enkelt ha den som ett liten lagrings media för att snabbt plocka med sig filer, och hur mycket rymmer T68:an i så fall?

[ 19 November 2002, 22:11: Meddelandet ändrat av: Fredrik Olsson ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Olsson:
Eftersom en T68 användes i testet antar jag att min fråga kan besvaras .

Att man kan ladda över bilder, teman och ljud nämner alla. Vad jag undrar är kan man ladda över filer till telefonen av vilken typ som helst? Att helt enkelt ha den som ett liten lagrings media för att snabbt plocka med sig filer, och hur mycket rymmer T68:an i så fall?

Du kan skicka vilja filer som helst till T68:an, men den kan bara ta emot (och lagra) filformat som den känner igen. Dessa filformat är;
  File type Saved in
  *.gif - Color Images My Pictures
  *.vcs - Calendar appointments Calendar
  *.vcs - Tasks, i.e. ToDos Calendar
  *.vcf - Phonebook Contacts, i.e. vCards Phonebook
  *emy - eMelodies My Sounds
  *.mel - Ericsson Melodies My Sounds
  *.wbmp - Wireless Bitmaps (mono) My Pictures
  *.jpg, *jpeg - Color Images My Pictures
  *.vnt - Notes Notes
  *. imy - iMelodies My Sounds
  *.amr - Voice Clips My Sounds
  *.thm - Themes Themes
  *.url - Bookmarks WAP

/M

  • Medlem
  • 2002-11-20 00:13

kan bara instämma i hyllningen till testpiloten!

ett minus som inte tas upp, och som inte har med adaptern i sig, är ju att det inte fungerar att vare sig synka eller koppla upp sig till internet med med blåtandsförsedda nokiatelefoner!
jag har en 6310 som jag kan få att lira med adressboken och (ibland) även skicka sms med, men den dyker aldrig upp i isynkfönstret trots att den är "parad" med min tibook...

Jag tror att det är Nokias fel...
(jag har själv en 6310i)

Hm, ngn som har fått det att fungera med en Ericsson R-520? Jag försöker parkoppla med telefonen - men misslyckas hela tiden. Det dyker upp en enhet - förmodligen R-520 - men när jag markerar den och "parar" så händer ingenting

Det ska inte vara några problem att kommunicera med Ericsson R520. Jag provade det och det gick helt utmärkt.

Det är viktigt att du ställer telefonen i sökbart läge innan du söker efter enheter. Sen bör du markera enheten som dyker upp och para den. Därefter matar du in en valfri kod, som verifieras på telefonen. Det bör fungerar!

Har du provat om några andra enheter fungerar?

/M

fick det att fungera nu skall genast tanka ner isync och leka lite...

  • Medlem
  • International user
  • 2002-12-13 10:03

Borde det inte gå att mecka in den där apparaten under skalet på en PB om man är händig med lödkolven och håller tungan rätt i mun?

Annars kan man ju sätta på en kort förlängningssladd och gaffa-tejpa den till sidan av PB:n

"Borde det inte gå att mecka in den där apparaten under skalet på en PB om man är händig med lödkolven och håller tungan rätt i mun?"
Rent tekniskt är det väl inga större problem. Men jag är ytterst tveksam till om den rymms i en modern PB. Varenda kvadratcentimeter används i en PB utnttjas på ett eller annat sätt. Det är nog enklare att montera den på insidan av en PowerMac istället.

"Annars kan man ju sätta på en kort förlängningssladd och gaffa-tejpa den till sidan av PB:n"
Denna lösning funkar nog bättre, men hur snyggt blir det? Enklast är nog att använda den som den är avsedd, dvs. direkt i USB-porten, men med lite försiktighet.

/M

[ 13 December 2002, 10:15: Meddelandet ändrat av: -Martin- ]

I mitt förra inlägg skrev jag att det skulle vara mycket svårt att operera in en Bluetooth-adapter i en modern PowerBook. Det visade sig att jag hade fel, tydligen finns det ett litet utrymme där en adapter precis får plats.

På denna sida finns en väldokumenterad instruktion om hur man bygger in en USB-bluetooth adapter i en 1GHz PowerBook. Men det är inget för nybörjaren, det gäller att ha tungan i rätt mun när man börjar löda om sin sprillans nya PowerBook.

Såhär bygger du in en BT-adapter i PBn!

/M

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-12-18 10:46

Fy F_N vad coolt! Enda minuset är väl att man inte kan använda USB porten när man kör BT. (om man bortser från minuset att löda i en PB för 40.000) Bara en undran, hindrar inte titaniumskalet signalen?

Vill bara tipsa om www.digitalsuperstore.se där man kan köpa denna adapter för 395:- +moms (493,75)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-02-25 13:53
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Mattias L:
Fy F_N vad coolt! Enda minuset är väl att man inte kan använda USB porten när man kör BT. (om man bortser från minuset att löda i en PB för 40.000) Bara en undran, hindrar inte titaniumskalet signalen?

Visst hindras signalen, men den har i alla fall, enligt sidan, kvar en räckvidd på ungefär en meter vilket ju räcker oftast...

/arvid

  • Medlem
  • 2003-02-25 16:08

www.digitalsuperstore.se finns ett flertal Bluetooth PC Cards som är markerade att fungera med Mac OS. Kan detta stämma? Har för mig att någon här i forumet sagt att inga Bluetooth PC Cards fungerar med mac...?

[ 25. februari 2003, 16:09: Meddelandet ändrat av: eQ ]

  • Avstängd
  • International user
  • 2003-02-25 16:21
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: eQ:
www.digitalsuperstore.se finns ett flertal Bluetooth PC Cards som är markerade att fungera med Mac OS. Kan detta stämma? Har för mig att någon här i forumet sagt att inga Bluetooth PC Cards fungerar med mac...?

Såg också det, och funderade också på det.

Antingen så har de ingen aning om vad de pratar om eller så har det tillkommit stöd för Pc-card i 10.2.4 (vilket verkar högst otroligt) (Att supewrstore sedan skulle ha koll på det verkar ännu otroligare)

Här är tråden om Pc-Card och BT Disskusion

Det kan vara så att de har samma affärsystem som Tex. Microwarehouse, och att en del produkter markerats med macstöd även fast de inte har det.

Tänkte först och främst tacka Martin för ett kanon test!

Och samtidigt tillägga att tillverkaren är AboCom Systems i Taiwan.

Här hittar ni länken till produkten på deras hemsidan:
http://www.abocom.com.tw/product_detail.php?id=142

Hälsn.
/Sebastian

  • Oregistrerad
  • 2003-07-08 12:10

Jag köpte adaptern på Sekevencia igår för 395 spänn. Funkade först kanon bra, och jag köpt Salling Clicker efter 5 minuter, men sedan har den tjafsat lite. Tappat kontakten och inte hittat tillbaka igen utan att jag tagit bort parkopplingen och gjort om den igen. Antar att jag får mecka lite mer för att få det att fungera smidigt.

En dum fråga måste man ha .mac medlemskap för att kunna andvända isync eller gäller det bara via internet.

rolloq

Citat:

Skrevs ursprungligen av rolloq
En dum fråga måste man ha .mac medlemskap för att kunna andvända isync eller gäller det bara via internet.

rolloq

Du behöver inte ha .Mac-abonnemang för att använda iSync med Bluetooth, FW/iPod eller Palm. .Mac-medlemskapet behövs bara för att synkronisera adressboken mot webbmailen, dina bokmärken och din kalender.

/M

Bevaka tråden