Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

C Technologies C-Pen® 10

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Test av C Technologies C-Pen® 10

Tillverkare: C Technologies
Beskrivning: Digital läspenna
Pris: 899 kr (1 124 kr inkl. moms)

Fler bilder från testet finns här!

Vi är fler och fler som använder de moderna Internetbankerna. Visst är det smidigt att ha full koll över sin ekonomi, att kunna göra överföringar och betalningar. Just det, betalningar, men hur smidigt är det egentligen. Känner du igen de 30 siffriga OCR-numren med 7 nollor i mitten som ska knappas in vid betalningen? Man blir alltid lika nervös när dessa ska matas in; -Har jag skrvit rätt? -Har jag missat någon siffra? Man dubbelkollar, trippelkollar och trycker på betala-knappen med stor tveksamhet. -Tänk om jag betalat någon annans räkning? Nu finns det visserligen kontrollsiffror som ska förhindra att ett felaktigt OCR-nummer ska kunna skickas iväg med betalningen, men vore det inte bra att slippa den manuella inmatningen av dessa siffereländen? Lösningen är en digital läspenna. C-Pen 10 är svenska C Technologies billigaste modell, som duger helt perfekt till inläsning av OCR-nummer. Faktum är att den fungerar till betydligt mer än just betalningar via Internet.

Beskrivning
C-Pen 10 läser in siffror och text från de flesta tryckta/utskrivna medier, med typsnittsstorlek mellan 5-22 punkter. Det kan röra sig om dagstidningar, räkningar eller visitkort. Pennan känner dock inte igen handskrivna tecken. Precis som när du skriver på det traditionella sättet, så placeras inmatningsmarkören på ett valfritt ställe, men istället för att knappa på tangentbordets tangenter så drar du C-Pennan över texten du vill läsa in. Så fort du lyft pennan från pappret så har den inlästa texten digitaliserats. Du kan nu klicka på pennans programmerbara funktionsknapp, och vips så har du skapat en radbrytning och kan fortsätta inläsningen på nästa rad.

Pennan kan också användas för att styra datorns muspekare. Den medföljande musmattan har ett speciellt mönster som ständigt ger information till läspenna om den exakta koordinaten på musmattan. Samma teknik används för de närbesläktade Anoto-pennorna. Tack varde detta speciella mönster är det inte möjligt att använda pennan som mus på andra underlag, än just den medföljande musmattan. Musmattan är även försedd med 10 st så kallade "aktiva knappar". Dessa "knappar" är egentligen speciella fält med unika mönster som pennan känner igen. I inställningsprogramvaran kan läspennan programmeras för att utföra speciella saker när dessa "knappar" scannas. Fyra av dessa knappar är redan förprogrammerade, en för dig till C Technologies hemsida, en öppnar din standardwebbläsare, en öppnar ditt standardmailprogram medan den sista öppnar inställningsprogramvaran för läspennan. Övriga 6 knappar kan enkelt programmeras efter eget tycke och smak. Det kan exempelvis röra sig om att ett valfritt program eller en valfri fil ska öppnas, eller att någon specifik websida ska öppnas.

Läspennan är försedd med två fysiska knappar. Längst nere vid vid läspennans kamera, finns en knapp, som egentligen är en avtryckare som aktiverar kameran. När en textrad ska scannas in trycks pennan mot underlaget, varvid denna avtryckare aktiverar läspennans belysnings-diod och kamera. Under hela scanningen är denna avtryckare intryckt. När radens slut nås och pennan lyfts kommer kameran avaktiveras och pennans processor börjar behandla bildinformationen. Texten behandlas inte under själva scanningen, vilket innebär att de individuella bokstäverna inte dyker upp på skärmen i den takten som man drar pennan över textsträngen. Istället kommer text-strängen upp någon eller några sekunder efter att scanningen avbrutits. Hur lång tid detta tar beror till stor del på hur tydlig den inlästa texten är.

Den andra knappen styrs med tummen och är en så kallad funktionsknapp. Vilken funktion denna knapp ska utföra ställs enkelt in i inställningsprogramvaran. Den kan motsvara tab-, enter-, backspace- eller musknappen. Det är mycket lämpligt att välja tabfunktionen för knappen då man utför Internetbetalningar, eftersom man då utan att behöva släppa läspennan kan växla mellan de olika fälten i Internetinbetalningsforumläret som ska läsas in. Då läspennan används för att styra muspekaren, erhåller funktionsknappen automatisk samma funktion som vänster-musknapp.

Storlek och design
Läspennan är något större än en större tuschpenna, men den känns ingalunda klumpig, tvärt om så ligger den ganska skönt i handen. De fysiska måtten är 122 x 19 x 23 mm. Själva pennan väger 35 g, med hela kabelpaketet inräknat uppgår vikten till 80 g. Detta kan jämföras med C-Pen 10´s större bröder som samtliga väger runt 80 g. Tack vare avsaknaden av batterier är denna penna en lättviktare, som tål att användas längre stunder utan besvär. Pennan levereras med en 1,8 m lång USB-kabel, vilket medför att ett smärre ormbo bildas på skrivbordet om man använder en bärbar maskin.

Hur fungerar det?
Textinläsningen går att göra både från vänster till höger, men också från höger till vänster. Det senare är lite ovant, men faktiskt väldigt lämpligt för oss högerhänta, då man hela tiden ser textraden som ska scannas. Är man vänsterhänt så måste detta anges i inställningarna, varefter pennan kan användas på samma sätt, dvs. den kan scanna åt båda hållen. Pennan är centralsymmetrisk vilket gör att den lämpar sig såväl för höger som för vänster näve. Något som jag blev förvånad över är vinkeln pennan måste hålla i under inläsningen. Läspennans kamera måste ligga emot underlaget, vilket medför att pennan i princip står vinkelrätt mot underlaget. Prova att hålla en vanlig penna vinkelrätt mot underlaget, visst känns det främmande. En något mer sluttande vinkel hade definitivt varit önskvärd. Som det är nu så vilar handleden inte mot underlaget vid inläsningen. Denna läspenna är därav ingen produkt som är anpassad för att användas längre stunder.

Vänster bild: Pennan måste hållas vinkelrätt mot underlaget.
Höger bild: Då pennan hålls vinklad aktieras inte avtryckaren och inläsningen misslyckas.

Textigenkänning
C Technologies produkter använder det ryska företaget ABBYY Software Houses teckentolkning. Det rör sig närmare bestämt om ABYYSS´s Fine Reader OCR (Optical Character Recognition)-motor. Denna teckentolkningsprogramvara visar sig fungera mycket bra. Enligt den tekniska specifikationen ska pennan klara teckenstorlekar från 5 - 22 punkter och en läshastighet på upp till 15 cm/s. Under testet skrevs ett testdokument ut, bl.a. med en referenssträng utskriven i olika storlekar mellan 5 - 22 punkter, men också med fet, kursiv, understruken, inverterad samt olika toningar. Dessutom testades några alternativa typsnitt. Varje individuell textsträng lästes in 10 gånger, varefter antalet felaktigt inlästa tecken räknades. På detta sätt kunde en procentuell siffra som visar hur bra pennan fungerar på olika sorters textformatering beräknas. Dessa siffror finns redovisade i bilden nedan.

Jag måste erkänna att jag är positivt överraskad över hur väl pennan kan tolka bokstäverna, även under relativt knepiga förhållanden. OCR-programvaran hade dock problem med en det allra minsta teckenformatet, 5 punkter. Endast 96 % av tecknen digitaliserades korrekt. Man kunde tydligt se att pennan hade svårt att identifiera de små detaljerna, exempelvis så tolkades tecknet e som ett c och ä samt å blev a. Dessa fel kan givetvis också bero på skrivaren som referenssträngarna skrevs ut på. Jag kan tänka mig att upplösningen för tryckt material är mycket bättre. Teckenstorlekar mellan 7 - 17 punkter lästes in med 100 % precision. Problem uppstår dock med textstorlekar från 19 punkter och uppåt. Här är det dock inte så att detaljerna är svåra att tyda, utan svårigheten ligger i att scanna texten helt rakt så att hela texten hamnar under läspennans kamera. Det är lätt hänt att man "kapar" exempelvis l så att det istället blir ett i. Ju större texten är desto högre precision krävs av användaren. Den absoluta merparten av all utskriven och tryckt text är i storlekar mellan 9 och 12 punkter, ett intervall där läspennan fungerar till 100 %. Svårigheterna med de minsta och de största teckenstorlekarna är därför ett marginellt problem.

Kompatibilitet
C Technologies skickar med drivrutiner till Windows och Mac OS 8.6/9.x. Drivrutiner till Mac OS X är på gång. Först lovades att de skulle släppas i december 2002, men när detta inte kunde hållas sköt man på lanseringen till den 8:e januari. Det senaste budet är att drivrutinerna släpps under januari 2003. Detta test genomfördes med den icke-publika betaversion av OS X drivrutinerna. Betan hade bl.a. endast engelsk-språkstöd för menyerna och avsaknade hjälpdokumentation. I övrigt upptäcktes inga buggar eller andra konstigheter vad gäller funktionaliteten. Därav antas att en skarp version inte är allt för avlägsen.
C-Pen 10 kopplas till första bästa USB-port.

Sammanfattning
Onödig eller ej? Det är frågan. Användningsområdet för denna pryl är egentligen rätt begränsad. Att köpa en C-Pen bara för att sköta betalningarna på Internetbanken känns som lite lyxigt, pennan är på tok för dyrt för att endast uppfylla det behovet. Men lyckas man hitta andra användningsområden för detta hjälpmedel, ja då kan pennan rent av vara prisvärd. Testet har visat att teckenigenkänningsförmågan är mycket god, pennan klarar att korrekt digitalisera näst intill 100 % av de inlästa tecken i storlekar mellan 7 - 17 punkter.

Betygsättning

+/-
+ Precision
+ Enkel att använda
- Pris
- Begränsat användningsområde?

Fler bilder från testet finns här!

Länkar
Tillverkarens hemsida: http://www.cpen.com/
ABBYY Sowtware House: http://www.abbyy.com/
Anoto: http://www.anotofunctionality.com/

Tillägg: Drivrutiner för Mac OS X finns numera för nerladdning, på denna sida.

[ 01. februari 2003, 23:06: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Färdiga drivrutiner för Mac OS X kommer i januari.

Måste passa på att tipsa om att man som kund till Nordea kan köpa C-Pen 10 för 999 :- inkl. moms och frakt. Titta på Solotorget eller direkt här för att beställa online och betala precis som du betalar räkningar.

Vi kommer köra igång liknande kampanjer i samarbete med andra internetbanker också inom kort.

Ciryon (som jobbar på C Tech)

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 15:37

I boken "Bluetooth Demystified" står följande att läsa på sidan 33:

Bluetooth wireless technology also encourages the development of entirely new products. For example, Swedish manufacturer C Tech offers a C Pen, a so-called "mobile information collector", which is a cross between a palmtop device and a text scanner...

...One version of the C Pen has a built-in Bluetooth wireless port, while another version has an infrared port for communicating with other computers...

...The company expects to release a version of the C Pen that uses both infrared and Bluetooth wireless technology.

Jag har använt en C-Pen 600 en del, mest som översättningspenna och jag måste säga att den är fantastisk. Macstödet vid IR-överföring är lite klent bara... En blåtandspenna hade varit suveränt! Jag har mailat [email protected] om det (utan svar än så länge). Kanske att Ciryon skulle kunna svara på ifall det kommer en blåtandspenna?

--Emil

Det är inte så att de har fått det om bakfoten då?

Anoto-pennan (Anoto och CTech är ju nära släkt ) har ju BT...

[ 14 Januari 2003, 15:44: Meddelandet ändrat av: thorman ]

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-01-14 16:08

Klockrent test Martin!
Man blir allt lite sugen på en, även om jag nog inte behöver en...

/arvid

  • Oregistrerad
  • 2003-01-14 17:47
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thorman:
Det är inte så att de har fått det om bakfoten då?

Anoto-pennan (Anoto och CTech är ju nära släkt ) har ju BT...

Värt att kolla!
(Det stod iofs inget om Anotos släktskap med CTech i boken jag citerade)

Ja, jag har 3 st Cpen som är tämligen oanvändbara just nu då det inte finns några drivisar för Mac OS X.
Jag har en hemma som jag hade tänkt använda förra helgen. Trodde i min enfald att drivisarna skulle finnas klara eftersom man länge påstod att de skulle vara klara den 8 januari.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:
...One version of the C Pen has a built-in Bluetooth wireless port, while another version has an infrared port for communicating with other computers...

...The company expects to release a version of the C Pen that uses both infrared and Bluetooth wireless technology.

Jag har använt en C-Pen 600 en del, mest som översättningspenna och jag måste säga att den är fantastisk. Macstödet vid IR-överföring är lite klent bara... En blåtandspenna hade varit suveränt! Jag har mailat [email protected] om det (utan svar än så länge). Kanske att Ciryon skulle kunna svara på ifall det kommer en blåtandspenna?

Det som nämns där är en koncept produkt som heter "BizMate" och utvecklades i samarbete med ett dotterföretag till Acer. Det är nu de som äger produkten, men de verkar inte (för tillfället iaf) vara intresserade av att marknadsföra den. Annars grymt fräck produkt: Inläsningsfunktion a la C-Pen men över bluetooth, fungerar som trådlös mus, och fräckast av allt är det dessutom en trådlös kamera för att ta bilder i relativt god kvalitet.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Micke W:
Trodde i min enfald att drivisarna skulle finnas klara eftersom man länge påstod att de skulle vara klara den 8 januari.

Det där är inte helt sant, det påstods att de skulle komma i december men kommer alltså nu (om inte något fantastiskt oförutsett inträffar) i januari.

Ciryon

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:
Jag har använt en C-Pen 600 en del, mest som översättningspenna och jag måste säga att den är fantastisk. Macstödet vid IR-överföring är lite klent bara...

Kan du utveckla detta lite? Vad är det för problem med att använda C-pen och IR?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ChrilleB:
[quote]quote:Macstödet vid IR-överföring är lite klent bara... [/quote]Kan du utveckla detta lite? Vad är det för problem med att använda C-pen och IR?[/QB]

Det är mest att Apple har lite klent IR stöd. Det finns bara IR porter på några få datorer och det går inte köpa till någon extra IR-utrustning som fungerar på rätt sätt.

T.ex. har Apple ingen IrDa stack, så vi fick skriva en egen.

Ciryon

Eftersom jag är Lundensare vet jag att förtälja att Anoto är en koncern som innehar dotterföretaget C-Technologies som i sin tur gör produktenC-Pen.

Är själv inte inblandad i företaget, men känner en av deras ingenjörer vagt -- och har en mikroskopisk börspost i Anoto.

men den här roliga superkändisen peter c-pen?

vart kommer han in i bilden?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-05 11:15

Drivrutiner för OSX finns att ladda ner hos tillverkaren ...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Emil Svensson:Macstödet vid IR-överföring är lite klent bara...

--Emil [/QB]

funkar finfint för newton i alla fall, med backtalk (smartdogsw.com).

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: AUTOMATTI:
men den här roliga superkändisen peter c-pen?

vart kommer han in i bilden?

???

Ciryon

hallå?

den där "superfräsha" föredettakändisen som gjort ett antal varv i olika reseprogram, matlagningsprogram, inredningsprogram och debattsoffor.

peter c-pen. brukar ha cowboykläder. han är säkert över 40, men beter sig som han vore 16.

vad har han för fingrar med i spelet?

Det vore trevlig om vi kunde hålla oss till ämnet i denna diskussionstråd. Vill ni diskutera Peter Siepen, så får ni starta en ny diskussion.

/M

Hade glömt denna tråd. Tankade ner drivisarna på iPoden åt bekanta som inte tycker det är kul med nedladdingsprogramm (läs modem med dåliga ledningar ute i skogen).
Dock måste jag säga att jag blev otroligt impad av pennan!!!!!!!

Lite kräsen på vinkeln som den läser i, men då man hittat den så läser den all.

Jaguar+ C-pen+ OCR koder= SANT

T-son
(som hatar att knappa in OCR nr)

Edit stav fel

Fungerar c-pen för usb eller måste man ha en irports mac.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-08-21 23:09
Ursprungligen av draags:

Fungerar c-pen för usb eller måste man ha en irports mac.

C-pen 10 funkar med USB på OS X.
De andra pennorna funkar inte alls i OS X och de funkar bara på Macar med ir-port. Inte ens Classic-läge sägs funka.

Jag äger dock en C-pen 600C som är guld värd. För att få texterna till min Mac så "beamar" jag (dvs överför med ir-port) till en handdator och mailar sedan till Macen. Det är ändå rena textfiler det rör sig om så det gör inte så mycket.

Skulle tro att det går att köpa en gammal Palm eller Pocket PC på www.blocket.se och använda den. Utan att ha kollat upp priser, modell, drivutiner etc tror jag att man kan komma undan med några hundralappar. T ex funkar C-pen 600c med den gamla Psion Revo.

Ursprungligen av Kimpa:

Skulle tro att det går att köpa en gammal Palm eller Pocket PC på www.blocket.se och använda den. Utan att ha kollat upp priser, modell, drivutiner etc tror jag att man kan komma undan med några hundralappar.

Jag har en Palm Vx till salu för några hundralappar, om någon är intresserad. Det fungerar, som Kimpa säger, att skicka inlästa anteckningar från C-Pen till handdatorn för att sedan skicka till datorn. Det behöver inte mailas, utan går bra med en vanlig vagga kopplad till datorn.

Ciryon

Cpen 10 & OS X 10.3.5

Är det någon som fått Cpen 10 att fungera med OS X 10.3.5?
Jag får inte pennan att läsa text efter uppgradering och JA, jag har avinstallerat de gamla rutinerna och installerat de nya 1.0.2.
Provat på en Powerbook G4 17" och en PMG4/733. Fungerar "allra sämst" på PMG4an för där får jag varken lyse eller klickljud när pennan ansluts och används. Ingen skymt av den lilla paletten ens.

Skulle vara najs att ha en penna som även kan översätta och förklara ord... Vad kan en sådan kosta? Jag bor förnärvarande i Brighton (England).

--
Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-05 21:33
Ursprungligen av macgunde:

Skulle vara najs att ha en penna som även kan översätta och förklara ord... Vad kan en sådan kosta? Jag bor förnärvarande i Brighton (England).

--
Daniel

Då väcker vi liv i den här gamla tråden igen...;-)

Kan meddela att:

1. En C-pen600C & 800 har ordbok. Det följer med på köpet. Det är faktiskt det bästa lexikonet jag stött på hittills. Har just de där svåra orden som man stöter på under universitetsstudier. Inget billigt skräp med andra ord. Jag kör Norstedts Eng-Sve-Eng. Det finns fler att ladda ner här: http://dictionary.cpen.com/Dictionaries/

2. C-pen600c kan beama textfiler utan problem till en SonyEricsson K700i. Därifrån är det enkelt att maila eller överföra filen till Macen via det vanliga filöverföringsprogrammet. (Bluetooth är nog smidigast.) Den funkar säkert med andra mobiler också men det har jag inte testat. Kan tillägga att åäö följer med fint i överföringarna.

Japp, jag gillar min C-pen600C...

  • Medlem
  • 2005-02-02 14:10
Ursprungligen av Kimpa:

1. En C-pen600C & 800 har ordbok. Det följer med på köpet. Det är faktiskt det bästa lexikonet jag stött på hittills. Har just de där svåra orden som man stöter på under universitetsstudier. Inget billigt skräp med andra ord. Jag kör Norstedts Eng-Sve-Eng. Det finns fler att ladda ner här: http://dictionary.cpen.com/Dictionaries/

2. C-pen600c kan beama textfiler utan problem till en SonyEricsson K700i. Därifrån är det enkelt att maila eller överföra filen till Macen via det vanliga filöverföringsprogrammet. (Bluetooth är nog smidigast.) Den funkar säkert med andra mobiler också men det har jag inte testat. Kan tillägga att åäö följer med fint i överföringarna.

Japp, jag gillar min C-pen600C...

Jag har precis köpt en C-Pen 800C som verkar fungera bra. Synd dock med det dåliga mac-stödet. Men det fungerar utmärkt att beama över scannad text till min Palm.

Enligt Anotos informationschef tillverkas numera bara C-Pen 10. Vill man ha en penna med ordbok så är det nog dags att passa på innan de försvinner från affärerna.

Min PB12 fattar inte alls att pennan är ikoppad. Har laddat hem drivisar för OSX. Nada.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-02 12:15

Internationellt i Systeminställningarna

Ursprungligen av sjovall:

Min PB12 fattar inte alls att pennan är ikoppad. Har laddat hem drivisar för OSX. Nada.

Köpte en till jobbet för att testa. Installerade drivrutinerna, och precis som för dig hände inget alls. Läste tom. manualen! Men efter ha testat lite fram och tillbaka visade det sig (vilket inte står i manualen) att man måste aktivera pennan under Internationellt i Systeminställningarna och dessutom dra igång "C-pen engine" för att allt ska funka som det ska. Testa det. Eller menar du att du får igång pennan på en anna OS X dator?

Ingen effekt.

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

Köpte en till jobbet för att testa. Installerade drivrutinerna, och precis som för dig hände inget alls. Läste tom. manualen! Men efter ha testat lite fram och tillbaka visade det sig (vilket inte står i manualen) att man måste aktivera pennan under Internationellt i Systeminställningarna och dessutom dra igång "C-pen engine" för att allt ska funka som det ska. Testa det. Eller menar du att du får igång pennan på en anna OS X dator?

Jag har kollat: C-pen är aktiverat i "Internationellt", C-pen engine är igång (och menyn med (C och flagga syns på skrivbordet). Aktiveringen var gjord utan att jag kryssat i aktivt. Textinläsningen fungerar inte!

Pennan (pennorna, för jag har provat med två) fungerade innan med Mac OS X 10.2.8 och fungerar fortfarande med en Win2000-dator. Klen tröst eftersom denna dator skall pensioneras till förmån för en ny PB17".

Ursprungligen av Page Not Found/ Per:

man måste aktivera pennan under Internationellt i Systeminställningarna och dessutom dra igång "C-pen engine" för att allt ska funka som det ska.

Min C-pen fungerar på precis samma sätt när jag drar ur den ur usb-porten som när den är inpluggad. Stendött med andra ord. Installerade nyss om drivrutinerna.

—dra igång "C-pen engine" — Hur menar du då? Om du menar att visa den i menyraden, och välja "Visa paletten för inmatningsläge", så har jag gjort det, men du kanske menade något annat?

Bevaka tråden