Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno-106or som inte kan hålla tyst

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Visst är det ett ganska vanligt fel?

Min har haft det i flera år. Alltså att en av rösterna, dvs var sjätte ton man spelar, ligger kvar svagt i bakgrunden hela tiden. Jag bryr mig inte ens om att gate:a bort skiten vid inspelning för hallå den kör ju ändå toner som finns i låten och jag gillar ju både drones och "slumpfaktorer" gaaha (och så hörs det inte när det är nåt annat instrument med i mixen) men man undrar ju ändå (om man ska sälja den tex, vilket jag funderar på en aning) vad man kan göra åt det (om något)?

Nån här som vet?

  • Oregistrerad
  • 2005-09-17 18:44

"Oscillatorläck" kallas det visst och har sin grund i VCA:n. Det verkar också vara ganska vanligt på just Juno-syntharna. Jag hade det problemet med min Juno 60. Det hördes ett hemskt dissonant ljudsus i bakgrunden på låg volym. I en mix var det lugnt men låg den själv så hörde jag det. Skitstörigt.

Hursom... det ska gå att lösa genom att skruva på trimmpottar under huven. Jag sålde min innan jag hann pilla med det. Men killen som köpte den skulle fixa det själv och han påstod att det skulle vara rätt lätt...men allt är ju relativt.

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2005-09-17 19:49

På min brukar var sjätte ton sluta funka om man låter den stå på i någon timme.

Creamware UKNOW007 (Juno106 klon) den är tyst

Ursprungligen av GlobalMotion:

Creamware UKNOW007 (Juno106 klon) den är tyst

oh, men honestly, är det inte lätt efterblivet av creamware att emulera en menlös 1-oscillator-synth när de kunde emulera ett 60s buchla-system eller nåt annat som man inte kan köpa för peanuts på vendolin valfri dag i veckan?

(ja det här var en dold anti-juno-106-tråd. där ser man!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-09-17 23:46

Det är ett ganska vanligt fel.

Det är en en kombinerad VCF/VCA-krets, en 80017A, som har lagt av, eller rättare sagt det är förstärkardelen som är paj. Kretsen måste bytas för att fixa felet. Roland Sverige har ibland enstaka kretsar till salu för 3-400:-/styck. Det går att byta själv om man har god lödvana, framförallt vana att löda bort kretsar. Man måste stämma synten när man har bytt kretsen, både filtret och förstärkaren behöver trimmas in.

Hur man tar reda på vilken krets(av 6) som är trasig och hur man stämmer synten står förstås i servicemanualen som finns att tanka ner på nätet.

OBS! Det går inte att bli av med problemet genom att skruva på trimpottarna inuti junon. (Om det inte uppstod för att man skruvade på dem förstås...!)

/Fredrik

  • Oregistrerad
  • 2005-09-18 00:00

Jag måste tillägga att jag inte på något sätt rekommenderar att börja skruva på pottarna själv! Men det var vad Lasse på JAM sa till mig och det sa killen som köpte den också.
När den sistnämnda spelade på min Juno sa han att det inte var något som var sönder i den vad han kunde höra och att problemet var enkelt att åtgärda.
Jag har väldigt dålig koll på teknik och är aldrig inne och pillar i mina synthar själv.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-09-18 09:07

Jag hade problemet att en röst distade en aning, köpte ett nytt chip från Roland (ca 250:- för ett par år sedan) Bytte utan besvär, behövde heller inte trimma in det nya chipet. Upptäckte dock att jag endast har två (av sex) originalchip (alltså från leverans) kvar i burken, säger kanske något om kvaliteten på dessa.

Var det inte en ganska stor sändning Juno-106 som hade dåliga röstchips? Vill minnas att jag läste det på The Gas Station för några år sedan.

wow. massor med bra info. tack alla som svarat! (men min juno får nog låta som den gör så länge)

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-27 21:51

har exakt samma problem på min sh-101a!
fast då på alla toner, sjyst av säljaren att inte upplysa om det.
även att noisereglaget var helt förstört hah

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-10-28 09:31
Ursprungligen av avkall:

har exakt samma problem på min sh-101a!
fast då på alla toner, sjyst av säljaren att inte upplysa om det.
även att noisereglaget var helt förstört hah

Fast orsaken till problemet i din 101:a är med största sannolikhet att Release-reglaget är trasigt. Om metallflärparna inuti inte har kontakt med kolbanan längre eller om det är för skitigt inuti så kommer du att få max release hela tiden, dvs noten hänger. Man kan öppna poten och eventuellt renovera den, eller köpa ett set med nya skjutpotar till hela synten eftersom du ändå hade problem med noiseregeln.

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2008-10-28 14:16
Ursprungligen av Frebrik:

Fast orsaken till problemet i din 101:a är med största sannolikhet att Release-reglaget är trasigt. Om metallflärparna inuti inte har kontakt med kolbanan längre eller om det är för skitigt inuti så kommer du att få max release hela tiden, dvs noten hänger. Man kan öppna poten och eventuellt renovera den, eller köpa ett set med nya skjutpotar till hela synten eftersom du ändå hade problem med noiseregeln.

jag är nästan hundra på att det inte är release-reglaget, för det är alltså ett väldigt svagt brummigt läta som stannar kvar med noten i sig.

jo jag hade faktist tänkt renoverat den, har hittat en snubbe jag ska skicka den till nu i veckan tänkte jag

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-28 14:58

På SH-101 ligger ju filtret IR3109 och VCAn BA662 separata så risken att de pajjar är mindre på 101orna än på 106ans hybrid. Tror mer på Fredbriks linje eller att TR-28 inte fungerar som den ska...
RolandManuals - E-Music DIY

1
Bevaka tråden