Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MiniDisc till mp3

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-10-26 12:16

Jag har spelat in en intervju på min MiniDisc-spelare och vill nu föra över den till min MacBook och spara som mp3-fil(er). Hur gör jag smidigast? Vilket program skulle ni rekommendera? Intervjun är över två timmar lång (flera personer och omtagningar osv.) så programmet ska klara av att spela in längre material.
Tacksam för svar!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-10-26 13:23

Tror audacity funkar utmärkt. Annars finns det sjuttio trådar om enkla ljudredigerare. sök lite

Dock kan jag spontant inte rekommendera att föra över MD till mp3 eftersom du komprimerar ett redan komprimerat format. Det kan ge lite fula bieffekter som du får se upp med.

Använder själv SndSampler för sådant.
För talat ljud är kompressionsförlusterna OK så länge du inte pressar extremt hårt.
För övrigt så är MiniDisk ett mycket trevligt system.... Synd att det är på väg ut från marknaden. Just nu finns bara en Sonyspelare (då i semi-pro-utförande) att få tag på!

Har en del folk på jobbet som spelar in med minidisc. Har åkt på att konvertera deras material några gånger så jag tycker att minidisc suger.

Vi har dock börjat kasta ut dom till förmån för Zoom H4 och liknande. Mycket bättre att kunna spela in direkt i wav eller mp3. Man slipper ju rätt mycke vänttid jämfört med minidisc då allt måste spelas upp i realtid när man ska ha över det till datorn.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-10-26 21:05

Finns det inte en del (nyare) minidisc-spelare som har USB-interface...?
T ex Sony MZ-N505..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-26 21:31
Ursprungligen av kroffe:

Finns det inte en del (nyare) minidisc-spelare som har USB-interface...?
T ex Sony MZ-N505..

kallas net MD, men vet inte om mackarna blir gladare av det -- har inte testat .. linux har en del verktyg, open source is KING!! men håller käft om det då det e primetråd. att shaffla filer fram och tebax e hyvens ... men skit samma!

Och kan man med dom ladda över filer direkt som man kan med en wav/mp3 från ett minneskort?

Nyare MD's har ju nå't interface via USB - med mjukvara för PC åtminstone. Då kan man skyffla filer fram och tillbaka vad jag förstått. Har man äldre "vanliga" MD-spelare så blir det till att "spela in" materialet från analog out på MD'n via analoga ljudkortet i Mac'en. Tyvärr - stone age. MD är nog ett stendött medium. Framtiden ser mörk ut

Beror på vilken kvalla du vill ha. Skaffa en minidiscspelare som har äkta line out. Helst digital, optisk utgång men analog duger om det är äkta line. Spela sen in till ljudkortets line in. Inte macens inbyggda ljudkort. Om du vill ha bästa möjliga kvalla alltså.

1
Bevaka tråden