Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe tillåter ej att behålla Indesign CS2 vid uppgradering till CS3?

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ok, men då har du svarat på min fråga.

Your turn, vad hade du gjort i den situationen ?

Ursprungligen av SkrotNisse:

Your turn, vad hade du gjort i den situationen ?

Jag skulle inte installera den gamla versionen av programmet.

Det har väl hänt någon enstaka gång att jag stått med ett gammalt dokument som jag inte kunde öppna, och då har jag gjort om dokumentet från scratch. I de fallen har det gått snabbare.

Men om det nu skulle vara ett jättestort dokument, som skulle vara nästan omöjligt att återskapa...
Och om jag skulle ha kvar den gamla programversionen på hyllan...
Och om jag fortfarande har en dator där det skulle gå att installera den programversionen...
Och om det inte skulle gå att importera eller konvertera dokumentet i nuvarande programversion på något annat sätt...

Det blir lite för många "om" för mig. Det blir alldeles för hypotetiskt. Jag skulle aldrig försätta mig i den situationen. Har man lagt ner så mycket tid på ett dokument, så får man också lägga lite tid på att fortsätta "förvalta" det dokumentet.

Jag återkommer den dagen en sådan situation har uppstått, så ska du få reda på hur jag agerade.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men om ...

Vi lever alla i olika världar och jobbar med olika saker, och därför alltid roligt när folk inte har insikt i andras miljöer (inte menat som en pik).

Måste vara trevligt att ha tid att sitta och uppdatera varenda fil när man uppgraderar ett program, speciellt när vi snackar tusentals ritningar...

Ursprungligen av SkrotNisse:

Vi lever alla i olika världar och jobbar med olika saker, och därför alltid roligt när folk inte har insikt i andras miljöer (inte menat som en pik).

Måste vara trevligt att ha tid att sitta och uppdatera varenda fil när man uppgraderar ett program, speciellt när vi snackar tusentals ritningar...

Men jag pratar inte om tusentals filer. Jag pratar inte om alla andras miljöer.
Du och jag har pratat om ditt och mitt fall. I ditt fall är det många filer, och då väljer du en metod. I mitt fall är det inte så många filer, och jag väljer en annan metod.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Men jag pratar inte om tusentals filer. Jag pratar inte om alla andras miljöer.
Du och jag har pratat om ditt och mitt fall. I ditt fall är det många filer, och då väljer du en metod. I mitt fall är det inte så många filer, och jag väljer en annan metod.

Självklart. Jag reagerar bara lite på (en situation jag oftar är i) där folk sitter med ganska enkla setups och antar att något mer komplicerat existerar. Det kan vara hårdvara, eller som i detta fallet, mjukvara.

Jag har enb tendens att prata om generella situationer, hypotetiska och verkliga, baserade antingen på min egen erfarenhet (har skruvat i ganska många burkar och system genom åren) samt vad som kan vara utanför mina egna skrivbord...

(ingen pik på något sätt, säger det så att ingen blir upprörd)

Ni diskuterar ett ickeproblem, och ingen behöver sitta och vara antingen Bror Duktig eller tro att man med berått mod piratkopierar eller gör något annat fel. Man får nämligen fortsätta att använda den gamla versionen även efter det att uppgraderingen installerats så länge allt finns på samma dator. Så här står det iaf i Adobe CS3 licensavtal (kan inte klippa ut texten då pdf-en är kopieringsskyddad):

  • Medlem
  • International user
  • 2008-10-30 11:04
Ursprungligen av johan_tanying:

Ni diskuterar ett ickeproblem, och ingen behöver sitta och vara antingen Bror Duktig eller tro att man med berått mod piratkopierar eller gör något annat fel. Man får nämligen fortsätta att använda den gamla versionen även efter det att uppgraderingen installerats så länge allt finns på samma dator. Så här står det iaf i Adobe CS3 licensavtal (kan inte klippa ut texten då pdf-en är kopieringsskyddad):

Okey, anser mig besegrad i Adobes fall då, men jag vet hur de funkar på företaget jag jobbar på, o där kräver de en ny licens för o kunna utnyttja båda programmen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Ni diskuterar ett ickeproblem, och ingen behöver sitta och vara antingen Bror Duktig eller tro att man med berått mod piratkopierar eller gör något annat fel. Man får nämligen fortsätta att använda den gamla versionen även efter det att uppgraderingen installerats så länge allt finns på samma dator. Så här står det iaf i Adobe CS3 licensavtal (kan inte klippa ut texten då pdf-en är kopieringsskyddad):

Det är precis SÅ jag alltid har sett på saken!

men ICKE-PROBLEM ???

Det håller jag INTE med om!!

Ursprungligen av johan_tanying:

Ni diskuterar ett ickeproblem, och ingen behöver sitta och vara antingen Bror Duktig eller tro att man med berått mod piratkopierar eller gör något annat fel. Man får nämligen fortsätta att använda den gamla versionen även efter det att uppgraderingen installerats så länge allt finns på samma dator. Så här står det iaf i Adobe CS3 licensavtal (kan inte klippa ut texten då pdf-en är kopieringsskyddad):

Ja där ser man, i så fall är man ju safe, och jag var i så fall tidigare felinformerad av vad som gäller.

  • Medlem
  • 2008-10-30 13:37
Ursprungligen av johan_tanying:

Ni diskuterar ett ickeproblem, och ingen behöver sitta och vara antingen Bror Duktig eller tro att man med berått mod piratkopierar eller gör något annat fel. Man får nämligen fortsätta att använda den gamla versionen även efter det att uppgraderingen installerats så länge allt finns på samma dator. Så här står det iaf i Adobe CS3 licensavtal (kan inte klippa ut texten då pdf-en är kopieringsskyddad):

Jag backar.

Bevaka tråden