Hej
Har ett irriterande internetproblem, hoppas detta är rätt forum:
När jag klickar en ny länk i Safari eller Firefox tar det som regel ca 8 sekunder innan länken laddas (det blir blått precis uppe till vänster i adressraden när man klickar länken - men sidan börjar inte ladda). Om man inte orkar vänta i åtta sekunder kan man gå till Åpplet/Systeminställningar/Nätverk/Airport eller Ethernet/TCP-IP och klicka
"Förnya DHCP-tilldelning". Det tar väl en sekund - sen laddas länken direkt.
När man startar upp Safari brukar det också ta ca 8 eller ca 16 sekunder innan Google kommer upp (i undantagsfall så går det direkt).
Dator: Macbook, OSX 10.4.11 (intel dual core)
Leverantör: Bredbandsbolaget
Modem: XAVi X822r
Router: Airport Express eller DI-link DI-524
Har precis fått ett nytt modem (det gamla lade av helt när jag resettade det för att försöka lösa problemet). Har också köpt en ny Airport Express för att ersätta DI-linken - men problemet kvarstår.
Jag har samma problem om jag kör PPPoE från modemet, vare sig jag kör med Ethernetsladd direkt från dator till modem eller via routern. Samma problem kvarstår om jag bryggar modemet och kör PPPoE från Airport Express. För farsan som har en Fujitsu PC funkar det dock klockrent på detta nätverk, inga fördröjningar.
Tidigare har jag stundom haft problem med mitt nätverk i kombination med Macen (även om det för det mesta har fungerat bra), men Macen har alltid funkat helt
felfritt med andra nätverk. Men nu nyligen åtminstone vid ett tillfälle har jag fått samma problem på ett annat nätverk, att jag måste klicka på "Förnya DHCP"
för att länkarna skall ladda.
Så mycket tyder på att att problemet ligger hos min Mac (kanske hände nåt i samband med att hårddisken lade av för ett tag sedan - minns ej riktigt hur strulet började).
Kan det kanske vara hårdvarufel på nåt nätverkskort som är gemensamt för både Ethernet och Airport (eftersom det är samma problem oavsett vilket jag använder)?
Eller skall man uppgradera till Leopard och hoppas att problemet försvinner?
Eller är det nån inställning jag missat trots alla tester?
Tacksam för hjålp