Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har nog rört till php, mysql osv. Hur rensa och installera fräscht?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Efter uppgradering till 10.5 fick jag inte igång Apache som tidigare. Det är en massa strul. Nu är det MySQL som inte vill lira. Har installerat nytt (från mysql.com) och försökt följa diverse tutorials för att bl.a. få den att starta vid boot och att starta öht. Har försökt dona med php.ini och socket och det är sökvägar och terminalen (som jag är skitkass på) och annat hit och dit och inget funkar...

Hur "rensar" jag enklast bort all skit som jag gjort och installerar nytt fräscht som funkar? Det är OK om jag måste lägga in nytt php osv. Bara jag får mysql att funka, och starta attemagiskt vid boot.

Är det WAMP eller WIMP eller vad det heter som gäller? Och om man kunde få konsollen i systeminställningarna att funka vore det inte dumt heller....

(Blir lite undrande. Man är ju van att allt sånt här ska gå så otroligt smidigt på Mac, speciellt en sån här grej som väl används mycket....)

En sak du måste förstå, som du verkar missa är att MAMP innehåler en helt egen installation av MySQL, PHP och Apache och det finns EN TILL i ditt operativsystem. Du förstår säkert att man inte kan ha samma programvara i datorn på två ställen som är igång samtidigt. Man löser det vanligen genom att Apache och MySQL "lyssnar" på olika portnummer, dessa står väldigt tydligt inuti MAMP. Så när du surfar kan du alltså styra din förfrågan till antingen MAMP på dess portnummer, eller till din inbyggda Apache i operativsystemet på dessa portnummer (det är vanligen 80, alltså default, alltså anger man det inte.)

Att Macen skall vara "enkel på allting" är ett missförstånd, PHP, MySQL går att ladda hem som sapearata installationer och när du installerar dessa så påverkas inte din MAMP av det, det är just separata installationer. Men detta är alltså programvaror som är till för datornördar, så speciellt enkelt är det inte, det är inte meningen heller. Datornördar läser saker som installationsintruktioner, i dessa står det precis hur man gör. Börja här: MySQL :: Developer Zone tex.

Vanligen så finns det med MySQL och PHP och Apache en default-config-fil, att börja om innebär helt enkelt att slänga den fil man pillat i och lägga dit defaulten.

Notera även att pilla i configfiler är något "vanliga" Macanvändare sällan eller aldrig behöver göra, men datornörd-Mac-användare behövrer göra det. Men just i det här fallet, så behöver man inte pilla runt något, installationerna fungerar rakt ur lådan. Både de du kan ladda hem själv från MySQL eller för PHP, men även MAMP (som är helt innesluten i sig själv).

Jag hoppas nu att det är lite klarare!

Ursprungligen av Taz_1999:

Jag hoppas nu att det är lite klarare!

Njaee... tyvärr. Jag vet inte om jag skrivit väldigt illa, men det verkar som om du inte riktigt förstår mitt läge.

Jag HAR alltså inte alls MAMP. Jag undrade om det var den vägen man skulle gå.

Och jag HAR installerat ny MySQL och den fungerar inte alls "ut ur lådan". Det är ju det problemet (bl.a.) jag har.

Alltså: Allt funkade innan jag uppgraderade till 10.5. Och jag är absolut ingen nörd, men har med viss framgång ändå lyckats fixa både det ena och det andra i Apache (och MySQL) under årens lopp, och jag ÄR läskunnig och sitter gärna en kväll och försöker följa ganska komplexa instruktioner.

Dilemmat är att den här gången går jag bet.

I så fall så prova igen, men denna gång beskriv exakt hur du installerade, vad du pillat på och exakt på vilket sätt det inte fungerar. Får du några felmeddelanden osv. Du vet det vanliga när man ber om hjälp i ett forum på internet.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-06 16:26

Mysql fungerar med leopard men man måste skapa en mysql mapp i /var/ mappen och skapa en symlink till /tmp/mysql.sock filen. Sen ska mysql fungera utan problem.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Mysql fungerar med leopard men man måste skapa en mysql mapp i /var/ mappen och skapa en symlink till /tmp/mysql.sock filen. Sen ska mysql fungera utan problem.

//Rob

Tack, men jag hajar inte riktigt...

Jag har redan denna:
var/mysql/mysql.sock
men inte
tmp/mysql.sock

Ska jag alltså kopiera in mysql.sock till mappen "tmp" och skapa en symbolisk länk från var/mysql/mysql.sock till tmp/mysql.sock?

Robo-X, bra svar. Har du någon referens till det där?

Update: Hittade en referens gällande prefpane: Colin Charles Agenda » Blog Archive » MySQL on Leopard OS X 10.5 PrefPane fixed!

Robo-X, bra svar. Har du någon referens till det där?

Update: Hittade en referens gällande prefpane: Colin Charles Agenda » Blog Archive » MySQL on Leopard OS X 10.5 PrefPane fixed!

Tack f tips! Jag har MySQL 5.0.67 (= senaste) så det är tydligen fixat där ändå.

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-07 18:02

Du skapar en symlink (symbolisk länk/alias) i /var/mysql/mysql.sock till /tmp/mysql.sock filen.

För att göra det enkelt att starta mysql lägger du sökvägen till mysql bin mappen till din .bash_profile dokument.

För att få mysql att starta automatiskt vid uppstarten ska du lägga till launchd skriptet i /Library/LaunchDaemons/ mappen.

@Taz har ingen referens men mysql fungerar på alla maskiner som jag installerade Leopard på.

//Rob

Robo-X: Jag menade en referens till var det är står, att man skall göra symboliska länkar för att default inte fungerar? Installationsinstruktionen hos MySQL? Något Techsupport-dokument hos Apple?

• Medlem
  • International user
  • 2008-11-09 01:37

Robo-X: Jag menade en referens till var det är står, att man skall göra symboliska länkar för att default inte fungerar? Installationsinstruktionen hos MySQL? Något Techsupport-dokument hos Apple?

Nej det hade jag läst ihop lite här och där samt provat mig fram själv.

//Rob

• Medlem
  • Höganäs
  • 2008-12-09 11:14

Här finns mer info om "semi-manuell" installation: macosxhints.com - 10.5: How to enable PHP and MySQL in 10.5

Här hur man installerar det riktigt riktigt manuellt: Dan Benjamin - Installing MySQL on Mac OS X

1
Bevaka tråden