Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

problem med drivrutiner till midikeyboard

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-09-07 17:12

Hejsan

Jag har ett knepigt problem med mitt midiklaviatur som varken musikaffärer, klaviaturleverantörer eller macvana vänner verkar kunna lösa.

Jag använder ett M-Audio, Radium 61-klaviatur till en ny Intel-Macbook köpt i februari och får inte drivrutinerna att fungera. Jag har OS 10.4.10 och de rätta drivrutinerna finns på M-audios hemsida. Efter installationen som löper felfritt (drivrutinerna kan sedan även hittas i en drivrutinmapp tillsammans med andra fungerande drivrutiner), så hittas keyboardet inte i Ljud-/Midiinställningarna. Det hittas därför inte heller (antar jag) i musikprogrammen jag använder (Ableton Live, Reason och Pro Tools). Jag vet dock att keyboardet inte är trasigt då det fungerade när musikaffären jag köpte det i testade det nyligen. Jag har även provat tre olika USB-sladdar samt bytt mellan de två portarna på datorn. Antar alltså att felet därför finns någonstans i datorn men har ingen aning om vad det kan vara.

Någon som har något förslag på vad jag kan göra? Jag är väldigt tacksam för all hjälp!

Hej! Jag har samma klaviatur men en sprillans MacBook (Aluminium). Allt verkar fungera och Apples support kunde inte komma på att jag skulle gjort något fel. Klaviaturen verkar inte ge ifrån sig någon signal. Jag får det inte att funka i varken Reason (där jag är välbekant med inställningarna) eller Garageband (som väl ska vara enkelt).

Hoppas på hjälp och att någon löst detta på de fyra år som passerat sedan pgjores inlägg...

1
Bevaka tråden