Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Om röstarkitektur och funktioner på polysyntar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 18:09

Jag undrar lite över röstarkitekturen på polysyntar, i synnerhet analoga, som har extragodis i from av:

Portamento
Ringmodulator
S/H
Noise

Finns det analogpolysar som har en sådan per röstkort, eller brukar de ha en som alla röster får dela på?

Portamento brukar vara på oscillatorer, ringmodulatorer är det lite olika med men ofta går det att skicka lite vart man vill, och samma med S/H. Noise brukar vara en egen oscillator.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-14 19:52

Portamento brukar vara polyfon, dvs man kan göra THX-liknande svep från olika till en i unisonläge.

Ringmodulator har jag aldrig stött på på någon polyfon, verkar jobbigt att göra.

S/H har jag nog bara sett som kontroll till typ filter-cutoff och eftersom det är samplat brus så brukar det vara samma till alla röster.

Brus är oftast monofoniskt, dvs en bruskälla till hela synten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 01:03
Ursprungligen av Frebrik:

Portamento brukar vara polyfon, dvs man kan göra THX-liknande svep från olika till en i unisonläge.

Fast det är väl vanligare att monosyntar har portamento än att polysyntar har det. Brukar ju användas i lead.

Ursprungligen av Frebrik:

Ringmodulator har jag aldrig stött på på någon polyfon, verkar jobbigt att göra.

Yamahas CS-polysar har det, samt t.ex. X-Pander/Matrix-12, Chroma, Synthex

  • Medlem
  • 2008-11-14 19:56

Ringmodulator på en polyfon, borde fungera helt ok om man har två osc per röst.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-15 01:07
Ursprungligen av jgb:

Ringmodulator på en polyfon, borde fungera helt ok om man har två osc per röst.

Aha, så det ska helst vara två VCO för ringmodulation.

1
Bevaka tråden