Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny förstärkare eller köpa monitorer

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har idag följande prylar i min musikhörna;

* Ett par B&W högtalare köpta på hifi-klubben i början på 2000-talet för några tusenlappar

* En luxman lv-nånting förstärkare från 1989. (Inköpt på direct i partille som sedan köptes upp av hifiklubben om någon kommer ihåg...)

* En boss bx-16 mixer

* Några syntar, radio, cd-spelare mm

Luxman-förstärkaren har lite problem med flera av sina inputs men funkar ganska bra under förutsättning att man kör den i "cd direct"-läge, vilket innebär att cd-inputen i förstärkaren är den enda som går att använda. Därför har jag kopplat så här;

syntar mm -> dator
cd, radiodel, dator -> boss bx-16 -> förstärkaren

Som ni förstår färgas ljudet en hel del av denna kedja vilket kan bli problematiskt när man mixar.

Om jag köper en ny förstärkare kan jag ju koppla datorn och de andra prylarna direkt till förstärkaren.

Om jag köper ett par monitorer kopplar jag datorn till dessa och kör de andra prylarna via bossen till min befintliga förstärkare.

Nu till mina frågor;

1. Ska jag satsa på att köpa en ny förstärkare? Hur mycket behöver jag i så fall betala? Kan man över huvud taget få till en bra mix-setup med en bättre förstärkare + mina befintliga högtalare?

2. Ska jag satsa på ett par monitorer? Kommer det att bli bättre än setupen i alternativ 1?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2008-11-21 10:28

Hur mkt stålar vill du lägga?

Kör själv på en NAD och B&W.. skulle man lägga samma pengar på monitorer (lagt 1200kr på beggade grejjer) så får man bajsmonitorer som är jättesmå...

Man bör nog lägga ca 3lax om man ska ha vettiga monitorer, ett beggad nad kosta rfrån 200...

jag tror på att köpa NAD. Bytte från vanliga högtalare, också från hifiklubben, till Genelec 1030 och till en början var det som en dröm men nu är det otroligt jobbigt att lyssna på monitorerna hela tiden. Måste ta tillbaks mina gamla vanliga högtalare och byta mellan. Vid mix är dock monitorer bra att ha då man hör minsta lilla detalj. Men som sagt det är bra att ha ett par goa högtalare vid sidan om. Ska köpa ett NAD-steg. Så jäkla bra förstärkare!

Mixhögtalare för mix, hifihögtalare för hifi. Och ibland kan man provlyssna sin mix i hifianläggningen. Sån är min policy. Du kör nu med icke-mixutrustning för mixning. Det skull inte jag gjort. Jag skulle köpt ett par bra aktiva monitorer.

Svaret är alltså att jag både behöver ny förstärkare OCH ett par monitorer... Det här blir dyrt.

Tack för svaren!

1
Bevaka tråden