Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på bra ljudkort

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare...

Min boss är ute efter ett bra ljudkort (out) till sin MB pro. för att använda till sin musik anlägning. får vara usb eller firewire
och behöver inte ha några konstiga inställnings möjligheter efter som han tänker köra flat

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-11-17 14:30

Om han inte ska ha typ 5.1 ljud så är det som sitter i riktigt bra.

Annars, använd sökfunktionen är du snäll, detta har diskuterats förut.

Mja, jag är långt ifrån audiofil men skillnaden mellan den inbyggda d/a'n och ett hyffsat ljudkort är ändå rätt markant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-11-17 15:27

Är det inte så att man kan säga att ljudkort som kostar typ 500 kr och uppåt klassas som bra och att skillnaderna blir mindre märkbara ju dyrare nivån är?

Allt är ju relativt, men för 500 SEK tror jag inte att man får mkt att hurra för. Å andra sidan beror ju det hela på användningen, och det förekom ju inte direkt några utförligare beskrivningar huruvida det är uppspelning av mp3 som avses, eller om det eftersträvas högkvalitativ uppspelning av okomprimerade ljudfiler.

Kolla på RMEs ljudkort, kan inte bli fel.

Räknade med att det önskas kvalitet efterssom personen i fråga inte nöjer sig med det inbyggda. Vet inte om det finns nåt nishat egentligen, alltså en litet smidig burk där allt krut ligger på ett stereopar ut och en hörlursutgång. Mp3 kan låta helt ok idag tycker jag, och även en sunkigt kodad mp3'a gör sig klart bättre i en bra utgång än en billig, även om man då hör sunkigheten bätrte också såklart.

Det finns ett kanon-kort från ett företag som heter Benchmark.
DAC-1 heter det och finns som USB variant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-11-17 16:38

Duet ja! Tänkte på det men kom inte på vad det hette och orkade inte leta. Synd att man får betala för a/d och preampar också men det kommer man väl inte undan.. kostar 5000 va? eller ok, 4000 på Thomann. Benchmarks ser ju ut att vara the shit om man har den ekonomin.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-11-17 18:22

Jag har ett mycket stabilt kvalitetskort som jag kan tänka mig att släppa för 2200+frakt
Det är ett TC Electronics Konnekt 8. Inköpt på Jam i våras.

HTTP://www.tcelectronic.com/konnekt8.asp

För ungefär samma pris som en Benchmark DAC så får man annars en Lavry DA10 som är ett snäpp roligare. De brukar vara lite billigare t om. Den är bara till att plugga in via de optiska utgångarna i sidan på macbooken.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-11-26 20:37

Jag har ett E-mu 0404 USB till salu för 1200 + frakt om du inte bor i götet.

Om det bara ska ut i stereo etc, så köp ett M-audio transit. Huvudsaken du får äkta analog line out. Det har inte laptops normalt, vad jag vet. Transit har det som behövs, är litet och smidigt och billigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-28 05:04

tips på bra Julkort!

Får vi nånsing se mer av trådskaparen, det är frågan...

1
Bevaka tråden