- Anders K
- Medlem ●
- Umeå
Knappast, det lär bli mycket högre kvalitet. Sonyn imponerade inte på mig…
Thom Hogan om sensorn i D3x:
»In actuality, the origin of the sensor is, like virtually all Nikon sensors, more complex. There's a story going around Japan, for instance, that one of Sony's newer fabs was partially leased to another company making CMOS sensors. There aren't many companies making CMOS sensors that need a state-of-the-art fab on lease, so the rumor has it that Nikon is the leasee. Given that the steppers in the plant probably came from Nikon Precision and things get messy real quick. There have also been rumors around for some time that Nikon was either specifying or applying their own "toppings" (that would be microlenses and Bayer filtration), even when they were using a Sony generated sensor. To say that there is a lot of entwinement between Sony Semiconductor and Nikon Imaging is understatement. Personally, I like the way Nikon puts it: "unique." The D3x sensor is unique to the D3x, though it may share some underpinnings with other sensors.
So it seems clear to me that the D3x sensor isn't the A900 sensor. There are some obvious differences that can be gleaned from the specs and without access to technical data sheets. At the same time, there are too many coincidences for the D3x sensor not to be based on the Sony sensel (the light sensing area of the photosite). It also seems clear that the low-pass filter is handled differently in the Nikon version. So all those thinking that the A900 and D3x should be the "same" for raw files are probably going to be proven wrong. And for JPEG files, the EXPEED and BIONZ image processing ASICs are certainly going to produce different results.«
Knappast, det lär bli mycket högre kvalitet. Sonyn imponerade inte på mig…
]
Tvärsäkert uttalande! Det vet ju inte ens Tom förrän kameran är ute. Men om du har mer info får du ju såklart dela med dig. Jag kollade in exempelbilderna från NIkon Japan och de imponerade inte så värst.
Jag förstår inte varför folk tror att den tävlar med A900? Den riktar sig inte till samma grupp av fotografer. Sony har inte hävdat att A900 är en pro-kamera, men däremot en semipro/av. amatör. A900 tävlar snarare mot 5D II I pris, upplösning och hela köret.
D3x utmanar snarare 1Ds III. Till pris, användningsområde osv. D3x kostar tom 1000:- mindre än 1Ds III på SP och cyberphoto. Och då är 1Ds III en siffermässigt sett sämre kamera.
Så, jämför ordentligt om ni ska jämföra.
(D3x skulle jag snarare se som ett komplement till en bladare, på samma sätt som 1Ds III)
Tror du verkligen på allvar att Nikon skulle släppa en ny kamera som kostar mer än dubbelt så mycket som A-900 och inte leverera mer prestanda och kvalitet?
Och vad är det för orimligt i det egentligen? Den som köper en D3x behöver en D3x, så det är inte svårare än grundläggande marknadsekonomi. Det är en nisch där produkterna får kosta så mycket, och en stor del av merkostnaden går till faktorer som inte riktigt låter sig pressas in i excelark. Det kan jämföras med det marknadssegment där A900 konkurrerar. Där är priserna i stället extremt pressade, vilket gör att A900 säljs till vad som egentligen skulle kunna kallas underpris – särskilt om man jämför med de andra två kamerorna i det segmentet, som varken är lika konstruktionsmässigt avancerade eller högpresterande trots att priset är ungefär detsamma. Som sagt, enkel marknadsekonomi, och har du problem med priset på D3x vill jag i all ödmjukhet föreslå att du inte köper en D3x.
Ang. teknikaliteterna kring sensorn är det fortfarande inte några enorma skillnader mellan Sonys egna sensorer och Nikons modifierade varianter. Om den nu är baserad på A900-sensorn är den enda relevanta skillnaden jag kan se av specarna att mikrolinserna är annorlunda; gapless-konstruktionen bör ge något mer effektiv ljusinsamling, men man kan inte vänta sig någon enorm förbättring då A900-sensorn i sig redan har ganska tätt placerade mikrolinser. Andra lågpassfilter har det alltid varit (det är ju inte direkt raketforskning att sätta en halvmatt glasbit framför en sensor), och det enda som annars blir kvar är att Nikon valt att göra sensorns 14-bits avläsningsläge valbart. Allt annat som kvarstår är faktorer som över huvud taget inte har med själva sensorn att göra, till exempel annorlunda Bayer-interpolering, och som bara märks om man plåtar jpeg.
Det fanns redan på D3.
Priset på D3x verkar ju lite märkligt, 77990:-
Om man kollar här för D3x: Nikon Sverige - Produkter - Katalog - Digitalkameror - Systemkameror - Professional - D3X - Översikt
Och här för D3: Nikon Sverige - Produkter - Katalog - Digitalkameror - Systemkameror - Professional - D3 - Översikt
Såverkar det ju som att det enda som skiljer är pixar och iso omfång, motiverar det verkligen ca 35000 mer i pris? Jag hade hoppats att prisutvecklingen skulle gå neråt och att nikon skulle pressa Canon att sänka priserna, men nu gör de ju precis tvärtom.
Nikon D3X - Analys: I Nikon D3X finns embryot till D4-serien
Citat:
Sensorn i sig kommer från Sony och återfinns i deras nya A900, men det betyder inte att kamerorna kommer att ha lika bildkvalitet. Det såg vi redan för ett år sedan när Nikon D300 och Sony A700 kom med samma sensor. Den klart bättre brusreduceringen i D300 gav stor skillnad i bildkvalitet på högre ISO.
Hasselblad: The H System's central lens shutter allows flash sync at all shutter speeds!
Canon EOS 1Ds: Flash X-Sync: 1/250 sec
Nikon D3x: Flash X-Sync: 1/250 sec
En vanlig mellanformatskamera synkroniserar blixten på 1/500 sekund. Det ger en skillnad på ett bländarsteg. En småbildskamera klarar att synkronisera på alla tider (D3X upp till 1/8000 s) med ett bättre blixtaggregat (SB-900).
En vanlig mellanformatskamera synkroniserar blixten på 1/500 sekund. Det ger en skillnad på ett bländarsteg. En småbildskamera klarar att synkronisera på alla tider (D3X upp till 1/8000 s) med ett bättre blixtaggregat (SB-900).
Med blixten PÅ kameran ja, men inte via tex. Pocket Wizard eller Skyport. (Med undantag då för nya versionen av PW som inte kommit ut ännu)
Bladaren klarar kortare tider för att den har centrumslutare.
Nä.. Min Mark III:a syncar på 1/250 men då blir det ibland lite mörkt av slutaren på ca var 20e exponering. Brukar köra 1/200..
En vanlig mellanformatskamera synkroniserar blixten på 1/500 sekund. Det ger en skillnad på ett bländarsteg. En småbildskamera klarar att synkronisera på alla tider (D3X upp till 1/8000 s) med ett bättre blixtaggregat (SB-900).
Givetvis är Nikon D3x i första hand konkurrent till Canon EOS 1Ds både prestanda och prismässigt, (bör därför i första hand jämföras med den också). Vilket dock gör att den har en hel del att leva upp till, man ska också ha i åtanke att Canon EOS 1Ds släpptes ca 15 månader tidigare.
Bildkvalitén kommer vara helt avgörande om priset är för högt satt eller inte. Nikon behövde dock ett flaggskepp, så även om det inte blir rusning efter den behövs den i Nikons stall.
Detta är ingen kamera som kommer hamna på några tidningsredaktioner, modemagasin och andra liknande tidningar som har nytta av den har sällan fotografer anställda. Det innebär att någon stackars fotograf skall hosta upp pengarna och sedan betal den ur egen ficka med jobb som den väntas dra in. Ingen omöjlig ekvation, men jag tror att Nikon skulle ha behövt något mer för att locka över 1Dsmk3 ägare med massor av l-objektiv till dem. Som Tom Hogan skriver "Whats in it for me?"
Skall man använda den i studion som Nikon vill så har man kanske större nytta av en bladare. Om priset ändå inte spelar någon roll... Men den hittar säkerligen sina köpare ändå.
Men tänk, om Nikon hade prissatt den runt 50.000 så hade de förmodligen kunnat sälja bra många fler kameror. Men det är kanske just det de inte vill.
Nej, det här imponerade verkligen inte, så mycket hype för så lite (relativt priset).
Nikon Lasse står ju med rumpan bar när han säger att dammborttagning inte fick plats och reportern dräper till med A900 som har 100% sökarbild, bildstabilisering i huset och dammborttagning. Känns mer som om man man bara försöker matcha Canon 1Ds utan att tillföra så mycket mer, nej då känns nya Leica S2 mycket mer spännande för mode/ reklamfotografer med helt ny optikserie med centralslutare och 50% större sensor.
Nikon D3X - Nikon D3X med 24,5 megapixel nu officiell
Citat från fotoguiden.se:
D3X kan producera 14-bitars råfiler med storleken 50 megabyte. Då är kamerans hastighet blott 2 bilder per sekund.
Med programmet Capture NX2 kan råfilerna bearbetas till nivåer som motsvarar bilder i mellanformat, och 16-bitars tiff-filer med storleken 140 megabyte.
Någon som vill/kan utveckla innebörden av detta lite mer, eller vi kanske får vänta och se med egna ögon om det lever upp?
Jo det har du rätt i, men jag hade gärna som Snoopy säger sett något mer innovativt, det känns ju mer som att Nikon gör en Canon. D3x är ju inte lika häpnadsväckande som tex. Leica S2 eller för den delen 5D mark2. Men, grattis alla Nikon fotografer som har objektiven som kan teckna ut upplösningen och pengarna för att köpa kameran!