Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudkortet i macbook

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-12-04 10:27

Jag går och nojar över min rasade dator nu och kollar mig omkring efter något nytt...

Hur är ljudkortet i macbooken, fungerar det om man kör allt i datorn dvs, jag använder bara mjukissynthar i Ableton Live, ger fan i min gamla virus synth.. Eller blir det kasst? Klav kör jag via USB

Jag antar att det krävs ett extern ljudkort och det ska givetvis införskaffas men budgeten är rätt risig just nu.

Du kan absolut köra på det interna till att börja med. Får kanske inte dunder-latency men det låter helt okej iaf. Klar skillnad mot inbyggda i de flesta PCs.

Japp, den enda skillnaden med ett externt ljudkort är latency och ljudkvalitet ut, och iallafall jag tycker att macbookens interna funkar tillräckligt bra ur bägge aspekterna. Och billiga ljudkort brukar ofta ha struliga drivrutiner, så ska man köpa något externt så är det förmodligen värt att spara ihop tills man har råd med något lite bättre (om så bara för att de brukar strula mindre, så det är värt det ur frustrationssynpunkt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-04 11:59

Och så kommer jag in i bilden å jag är väl den som vurmar mest för Apples inbyggda ljudkort. Tycker de är svinbra. Just i och med den totala integrationen där alla program rullar kanon på samma ljudinterface. Man kan ha iTunes och Reason igång samtidigt som man kör den inbyggda webbkameran med en kompis, samt råka dra igång ett filmklipp på en gång. Latency i Reason typ 3 ms, vilket är oerhört lågt. Allt på en gång. Try this on a PC, never gonna work.

...förutom då att Apple i sin outgrundliga visdom ändrat ljudkorten i de senaste årens modeller så att det ser ut som man har två ljudkort, ett 0 in/2 ut och ett 2 in/0 ut, vilket har en tendens att förvirra vissa program. Och jag kan inte se någon som helst fördel med att ha det på det sättet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-12-04 12:36

Ok? Har inte märkt problemet, har en ny iMac. It works. Kanske uppstår med vissa program enbart?

  • Medlem
  • 2008-12-04 12:58

Spelar det någon roll om vilken macbook vi pratar om? Jag funderar på 1-2år gammal macbook nu, ej MBP

Ursprungligen av SFB:

Spelar det någon roll om vilken macbook vi pratar om? Jag funderar på 1-2år gammal macbook nu, ej MBP

Jag tror det är ungefär samma ljudkort i alla Macbookar, så det borde inte spela någon roll.

PF: Vet inte om det bara är på de bärbara, men det har strulat för mig med en del äldre program. Och det känns lite konstigt att datorn presenterar två interna ljudkort...

Kom också på ytterligare en sak som irriterar mig med det interna ljudkortet - det sätter igång och brusar och brummar ibland när tex musik tar slut i iTunes. Inget särskilt märkbart, men man märker skillnad när det försvinner. Vilket det gör så snart ett ljud spelas upp, så jag gissar att det är ett drivarproblem av något slag.

Inget jätteproblem, men funkade det som det ska på en gammal bärbar G3 så tycker man att det borde funka på Apples nya maskiner också...

1
Bevaka tråden