Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD 06 vs iDVD 08

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har använt iMovie 06 och iDVD 06 med gott resultat. Nu har jag stött på problem med 08 serien. Jag kör över video till iMovie. Där redigerar jag och delar in i kapitel. Med iMovie 06 var det lätt att ordna med kapitelindelningen. När filmen fördes över till DVD skapades kapitlen automatiskt. Hur gör man samma sak i 08-serien? Man kan göra kapitelindelning i ett okänsligt tidsystem, men hur jag gör för att få kapitelindelningen som jag gjort i iMoviedelen överförd till DVD?

Lennart

Jag blev nyfiken på din fråga och kollade upp lite. Dåliga nyheter... det finns ingen enkel väg att fixa kapitelmarkeringar i iMovie 08. Jag var lite förvånad faktiskt men Apple menar att det inte intressant längre för vanliga användare att vilja göra DVD!

Alternativet är att ladda ner iMovie 06 och kanske exportera ditt projekt från 08 och importera till 06. Sök på Apples hemsida, du får ladda ner den gratis om du har iLife 08.

Googlade lite och här är ett annat alternativ (jobbig omväg om du frågar mig):

Unlocking iMovie '08: How to add chapter markers

elsevero iMovie 08 vs iMovie 06

Tack för hjälpen. Jag trodde att det var jag som inte begrep bättre hur gå tillväga. Jag kunde inte drömma om att man skippat kapitelfunktionen. VHS är ju på väg att gå ur tiden. Det är orsaken till att jag vill föra över videoninspelningar till DVD. Det måste vara många med mig som gör samma sak. Eftersom de flesta använder videokameran som "dagbok" behövs kapitelindelningarna. Det var en mycket intressant adress du gav mig. Jag läste igenom hur man kan ordna kapitelindelning genom att gå över Garageband. Jag håller med dig. KRÅNGLIGT. Det får bli en återgång till årgång 06.
Jag undrar över varför man över huvud taget kan dela in iMovie 08 i kapitel. När och hur skall man använda dessa kapitel? Är det tänkt att det bara skall vara texter i filmen som fladdrar förbi?

Lennart

Om man är newbie på video, är det bättre att börja med 06 ?

Skrotnisse 06 eller 08

Börja med 06. Jag kommer att återgå till o6 efter att ha försökt ett tag med 08. 06 har jag använt länge.

Lennart

Ursprungligen av Lennart Johansson:

Börja med 06. Jag kommer att återgå till o6 efter att ha försökt ett tag med 08. 06 har jag använt länge.

Lennart

Tack. Jag vill lägga in en del analoga video och måste då antagligen
justera lite hit och dit, sedan vill min son lägga ljud på sina stop-go
filmer han gjort med Lego gubbar.

Man kan ju också lägga på ljud direkt i QT. Bara att dra och släppa. Sortera iTunes efter tid, så kanske man hittar en låt som både passar i stil och längd!

Ursprungligen av johan_tanying:

Man kan ju också lägga på ljud direkt i QT. Bara att dra och släppa. Sortera iTunes efter tid, så kanske man hittar en låt som både passar i stil och längd!

Han vill spela in tal när gubbarna snackar med varandra.

Han är ganska inspirerad av sådana videos man hittar på
YouTube med StarWars Lego gubbar.

iMovie '06 är mycket bra för nybörjare. Jag använder det själv även fast jag ibland känner att mina krav börjar överskrida det som programmet klarar, jag har liksom kommit en ganska bra bit in i videoredigering nu, tack vare iMovie!

1
Bevaka tråden